همه آنچه باید راجع به زاویه‌دار کردن فک بدانید

mousavi
فکرش را میکردید زمانی برسد که صورت گرد و تپل که قدیمها نماد زیبایی یک زن بود، جای خود را به صورت V شکل بدهد؟ بله این روزها صورت گرد آنطور که زمان قاجار مد بود، دیگر چندان مورد توجه نیست و الان در معیارهای زیبایی دنیا، زوایهدار بودن فک یکی از اصول زیبایی استاندارد است. این قضیه فقط زنان را دربر نمیگیرد و اتفاقا این نوع زیبایی بیشتر مناسب مردان است تا آنجا که گاهی اوقات خانمها به اشتباه به جراحی زاویهدار کردن فک تن میسپارند و با تشدید کردن زاویه صورتشان، ظاهری مردانه برای خود میسازند. درباره راهکارهای مختلف زاویهدار کردن فک، زنانه یا مردانه بودن این کار، عوارض آن و... با دکتر امیررضا معتبر، فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی و مدرس دانشگاه، گفتوگو کردیم. قبل از اقدام برای زاویه دادن به صورتتان این مطلب را بخوانید.

چرا فک من این شکلی است؟

یکی از عوامل تاثیرگذار بر زیبایی ظاهری افراد فرم و زوایای صورت است. فرم فک در افراد براساس ژنتیک و نژاد متفاوت است و براساس عوامل اکتسابی مثل چاقی و پیری و طی زمان دچار تغییر می‌شود. با افزایش سن و شروع فرآیند پیری، تجمع چربی‌های زیرجلدی و شل شدن پوست از یک‌طرف و کم شدن تراکم استخوان، باعث به‌هم خوردن تناسب اجزای صورت می‌شود.

زنانه یا مردانه؟

تغییرات زوایای فک پایین می‌تواند در ایجاد ظاهر مردانه یا زنانه تاثیرگذار باشد. برجسته و مربعی بودن زوایای فک باعث ایجاد ظاهر مردانه می‌شود. البته باید بگوییم زاویه‌دار بودن فک در حد متناسب آن هم برای زنان و هم برای مردان نوعی زیبایی و استاندارد به حساب می‌آید. اما در مردان این زاویه تشدید یافته و بیشتر است، به‌همین دلیل گفته می‌شود اگر زاویه فک در زنان تشدید یافته شود، صورت‌شان ظاهری مردانه به خود خواهد گرفت. بسیاری از خانم‌ها صورت گرد دارند که ممکن است زیبا هم باشد اما براساس معیارهای زیبایی که در اروپا و آمریکا وجود دارد، صورت زیبا باید تا حدی زاویه‌دار باشد و کاملا گرد نباشد.

فرمول های زاویه‌دار کردن فک

هدف اصلی عمل زاویه‌دار کردن فک، ایجاد نوعی تقارن مناسب در اجزای صورت است. این عمل را می‌توان به تنهایی یا در صورت نیاز در ترکیب با سایر اعمال جراحی به‌کار برد. در حقیقت زاویه‌دار کردن فک بر دو پایه کلی استوار است: افزایش حجم مناطق دارای کمبود حجم یا کاهش حجم مناطق بسیار برجسته. در حقیقت باتوجه به فرم صورت و میزان چربی‌ها و نسج بدن اقدام به زاویه‌دار کردن فک می‌کنیم.

استخوان یا پروتز؟

اینکه برای هرکسی از چه روشی برای زاویه‌دار کردن فک استفاده کنیم به علت بی‌زاویه بودن صورت توجه می‌کنیم. اگر علت از بین رفتن زاویه صورت، کمبود نسج نرم و استخوان باشد، از روش‌های جایگزینی نسجی و پر کردن این منطقه با نسوج طبیعی بدن استفاده می‌شود. به این معنا که از نسج طبیعی بدن مثل استخوان، غضروف یا چربی یا از پروتزهای مصنوعی سازگار با بدن استفاده می‌کنند تا منطقه فک را پر کرده و به آن زاویه بدهند.

چطور انجام می شود؟

از تکنیک‌های رایج برای برجسته کرن فک، استفاده از پروتزهای فکی است که دارای انواع و اشکال مختلف هستند. بعد از آنالیز صورت توسط جراح، پروتز مناسب انتخاب می‌شود. این پروتزها از طریق برش‌های داخل دهانی که در دو طرف لب پایینی انجام می‌شود داخل دهان جای‌گذاری و با پیچ‌های کوچک در محل ثابت می‌شوند. نتایج حاصل از پروتز فک، تقریبا بلافاصله بعد از جراحی قابل مشاهده است.

تراشیدن چربی‌ها برای افراد چاق

در افراد چاق می‌توان همراه با زاویه‌دار کردن فک، چربی‌های دهانی از طریق دهان برداشته و فرم زیباتری برای صورت ایجاد کرد. در حقیقت چربی‌های صورت را از بین برده و فرم صورت را تراش می‌دهیم. به این صورت زاویه فک خود را نشان خواهد داد. گاهی اوقات چربی زیر فک با چربی دهانی (بوکال) که در بالا واقع شده است، اشتباه گرفته می‌شود. چربی زیر فک، گونه‌ها را دچار افتادگی می‌کند و آنها را تا قسمت پایین صورت و نزدیک زاویه دهان می‌آورد. این همان پدیده پیری است. اگر چربی زیر فک کوچک باشد، می‌توان آن را با روش تجزیه، تخلیه کرد. اگر چربی زیر فک بزرگ باشد، باید لیپوساکشن را همراه با لیفتینگ صورت انجام داد.

اصلاح فک با ژل و بوتاکس!

بهره گرفتن از تزریق بوتاکس به داخل عضله هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. با تزریق ژل در نواحی مثل زاویه فکی و خطوط فکی می‌توان این خطوط را برجسته کرد. این روش در مطب و با بی‌حسی موضعی قابل انجام است. از این روش می‌توان برای بازگرداندن حجم از دست رفته‌ صورت استفاده کرده و حالت چهره را بهبود بخشید. همچنین می‌توان حالت چانه و خط فک را تراشیده و صاف نشان داد. در مواردی که فک بیش از حد زاویه دارد یا به اصطلاح مربعی شدن بیش از اندازه صورت هم از جراحی استفاده می‌شود. ازجمله روش‌های این کار برداشتن لایه خارجی استخوان فک یا برداشتن قسمت داخلی عضله است.

آیا با ماساژ می‌توان فک را زاویه‌دار کرد؟

عضله‌ای در ناحیه فک وجود دارد که در زاویه دار بودن دخیل است. یعنی این عضله می‌تواند باعث زاویه‌دار شدن فک شود؛ در بسیاری از آقایان که این عضله قوی است، نمای صورت به شکل زاویه‌دار و برجسته است. در خانم‌ها هم این عضله وجود دارد اما از آنجا که ضعیف‌تر است بنابراین ممکن است نمای بیرونی نداشته باشد. در حقیقت ورزش و ماساژ مداوم باعث تقویت این عضله در صورت می‌شود و تاحدی آن را برجسته می‌کند. اما نکته مهم این است که ورزش کردن آنچنان تاثیری در برجسته کردن صورت ندارد و نمی‌توان گفت کار جراحی را انجام می‌دهد. این عضله نمی‌تواند مثل سایر عضلات بدن حجم زیادی بیاورد یا برجستگی آن نمود ظاهری آنچنانی داشته باشد.

لیفت را امتحان کنید

روش دیگر مورد استفاده که برخی افراد خواهان آن هستند، لیفت با نخ است. در این روش طی یک دوره زمانی مشخص از فیبرهای تجزیه‌پذیر برای تولید کلاژن استفاده می‌شود. این روش میزان تولید کلاژن و الاستین را افزایش داده و پوست شما را سفت و محکم می‌کند. این کار باعث تراشیده و لاغر شدن صورت خواهد شد. در این روش چانه دچار افتادگی نیز اصلاح شده و خط فک برجسته‌تر خواهد شد. باید بگوییم این روش نمی‌تواند مشابه سایر روش‌های جراحی پلاستیک تغییرات شگرف در ظاهر شما ایجاد کند. تاثیرات ناشی از این روش درمانی به‌تدریج و با گذشت زمان ایجاد شده و در نتیجه به نظر می‌رسد شما اندکی وزن کم کرده و مقداری از چربی جمع شده در ناحیه صورت و گردن خود را از دست داده باشید. در حقیقت با این روش نمی‌توانید به یکباره توقع تغییر زیاد و ماندگار داشته باشید. 

مراقبت‌های بعد از جراحی

معمولا طی هفته اول بعد از جراحی اقدامات مراقبتی برای کاهش تورم و عفونت لازم است. روند کاهش تورم ناشی از این جراحی 2 هفته بعد از جراحی آغاز و تا 4 هفته به طول می‌انجامد. از جمله مراقبت‌های بعد از جراحی این است که به مدت یک تا ۲ هفته، به‌ویژه هنگام خوابیدن سر خود را بالا نگه دارید، داروهای تجویزشده را مطابق دستور پزشک مصرف کنید، به‌طور منظم از پمادهای مخصوص صورت استفاده کنید و روی نواحی تحت درمان کمپرس سرد بگذارید، اگر در داخل دهان‌تان زخم وجود دارد، به‌طور منظم دهان خود را بشویید یا بعد از هر وعده غذایی آب قرقره کنید، به مدت ۲ تا ۳ هفته یک رژیم غذایی نرم انتخاب کنید، به مدت ۳ تا ۴ هفته از فعالیت‌های شدید جسمی اجتناب کنید.

چه عوارضی دارد؟

این جراحی هم مثل سایر درمان‌ها ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد که جزء طبیعت جراحی محسوب می‌شوند. درد، لخته شدن خون، عفونت، کبودی و ورم کردن، کند بودن روند بهبود، باقی ماندن جای زخم، تغییر در ظاهر پوست، عوارض مربوط به بیهوشی و… ازجمله عوارض این نوع جراحی است. به‌علاوه در مواردی جای‌گذاری پروتز فک می‌تواند باعث بی‌حسی لب پایینی یا ایجاد حرکات غیرقرینه در لب شود که اغلب با گذشت زمان برطرف می‌شود.

چرا توصیه نمی شود؟

جراحی زاویه‌دار کردن فک یک عمل ضروری یا یک تغییر مهم و عمده نیست. در حقیقت این کار براساس نوعی الگوبرداری انجام می‌شود که این الگوبرداری ممکن است تحت‌تاثیر استانداردهایی باشد که از کشورهای دیگر به کشور ما می‌آید. مردم در ذهن خود یک صورت ایده‌آل را درنظر می‌گیرند و با دیدن مکرر صورت خود در آینه فکر می‌کنند با برخی تغییرات می‌توانند به آن صورت ایده‌آل و الگو برسند. وقتی کسی با درخواست این عمل مراجعه می‌کند، شدت نیاز فرد به این جراحی و اینکه آیا انتظارات او قابل قبول و در حد معقول است یا نه، بررسی می‌شود. اما گاهی برخی افراد از ظاهر خود توقع بیش از حد دارند یا براساس نوعی اضطراب درباره ظاهر خود (همراه با مشکلات روانی دیگر مثل افسردگی، وسواس و…)  یا الگوبرداری بیش از حد و نامناسب می‌خواهند این جراحی را انجام دهند. درخصوص این افراد ما ترجیح می‌دهیم این جراحی را انجام ندهیم. اما افرادی هم هستند که واقعا چنین جراحی را برای داشتن ظاهر بهتر لازم دارند و توقع‌شان هم درباره ظاهر خود متناسب است. در چنین مواردی این جراحی می‌تواند یک گزینه درمانی مناسب باشد.

منبع: سیب سبز

سوالات رایج در مورد جراحی فک!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ