چرا باید اسکراب بزنید؟

mousavi
درست مانند مصرف مرطوب کننده یا استفاده از ضدآفتاب در این روزهای گرم از فصل تابستان یا پاک کننده های آرایشی و بالاخره هر محصول مراقبتی دیگر باید اسکراب کردن را هم در برنامه زیبایی و محافظت از پوست خود بگنجانید. یعنی مصرف منظم لایهبردارهای حرفهای که میتواند مانع بسیاری از مشکلات پوستی شما در آینده نزدیک شود. این روزها تنوع اسکراب ها با خصوصیات ویژه آنقدر زیاد است که حتما چند گزینه مناسب باتوجه به نوع پوست و شرایط آن پیش روی شما خواهد بود. پس حالا که این سبک پاکسازی پوست دیگر به دشواری قبل نیست و شرایط برای مراقبت از زیبایی و سلامت پوست مهیاست، می توانید با مطالعه راهنمایی های دکتر مهری شیوایی، متخصص پوست، اطلاعات مفیدی از انتخاب تا مصرف آنها کسب کنید.

اسکراب با پوست ما چه می‌کند ؟

قرار نیست کار عجیب و غریبی روی صورت‌تان انجام دهید، فقط می‌خواهید کمی حرفه‌ای و عمقی‌تر از شر آلودگی‌های جا خوش کرده پوست‌تان خلاص شوید آن‌هم با مصرف محصولاتی که علاوه بر لایه‌برداری، پوست را شفاف و ترمیم می‌کند. اسکراب‌ها محصولاتی لایه‌بردار و پاک‌کننده هستند که از ترکیب عصاره‌های طبیعی و روغن‌های گیاهی و اسیدهای میوه به‌عنوان اکسفولیان تولید می‌شوند تا با کمک دانه‌های خراشنده ملایم و ساینده پوست باکتری‌های مضر، سلول‌های مرده، آلودگی و چربی‌های باقی‌مانده از آرایش و جرم و ناخالصی‌های نفوذ کرده را از عمق پوست بیرون بکشد. پس نمی‌شود با فاکتور گرفتن اسکراب‌ها، از نقش مهمی که آنها در زیبایی و درخشندگی پوست دارند چشم‌پوشی کر د. به‌ویژه وقتی این محصولات با زدودن آلودگی و چربی‌ها، تاثیر دیگر محصولات بهداشتی و مراقبتی مانند سرم‌های ضدچروک یا کرم‌های ضدآکنه را دوچندان و عملکرد آنها را روی پوست موثرتر می‌کنند. در غیر این صورت سلول‌های مرده مانع رسیدن و جذب مواد مغذی به پوست شده و اجازه نفوذ آنها به زیر سلول‌های پوستی را نمی‌دهند.

راهنمای استفاده از اسکراب

اگر تصمیم دارید بیشتر از قبل به پوست‌تان برسید یکی از قدم‌های مهم همین انتخاب و استفاده از اسکراب‌های صورت است. پس باید ابتدا باتوجه به جنس و شرایط پوست‌تان دست به انتخابی مناسب و دقیق براساس ویژگی‌های شخصی خود بزنید. از همه مهم‌تر اگر پوست‌تان با مشکلاتی مانند زگیل، تبخال، آکنه‌های دردناک و متعدد یا رزاسه درگیر است حتما تاکید می‌کنیم قبل از هر اقدامی به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید،‌ چون ممکن است اسکراب کردن مشکل پوست شما را حادتر و آن را آسیب‌پذیرتر از قبل کند. اما در شرایط نرمال هر فردی باید به‌دنبال اسکراب‌های طراحی با ویژگی‌های پوست خود از انواع خشک، مختلط، چرب و حساس برود. اما نکته مهم بعد از انتخاب، استفاده دقیق و درست از آن روی پوست است. پس صورت‌تان را ابتدا مرطوب کنید و سپس به اندازه موردنیاز از اسکراب روی انگشتان دست خود ریخته و با ملایمت به صورت دورانی روی تمام پوست صورت (به جز پوست ظریف اطراف چشم‌ها) و گردن به مدت یک دقیقه ماساژ دهید.

در آخر صورت خود را کاملا با آب نیمه گرم بشویید. اگر پوست شما حساس نیست، می‌توانید هفته‌ای یک‌بار از اسکراب برای پاک‌سازی عمقی پوست‌تان استفاده کنید.

در غیر این صورت باید هر دو هفته یک‌بار اسکراب کرده و سپس پوست را به خوبی رطوبت‌رسانی کنید.

چه خاصیتی دارد؟

شما با این کار درواقع یک تیر و چند نشان می‌زنید، چون علاوه بر پاک‌سازی، به مرور آثار لک و جای جوش‌های قدیمی را هم محو خواهید کرد.

پوست همه ما به لایه‌برداری نیاز دارد پس آقایان هم می‌توانند از اسکراب‌های خانگی مناسب نوع پوست خود یا محصولات تخصصی مردانه به‌عنوان اسکراب استفاده کنند.

پوست شما بعد از هر بار اسکراب لطیف‌تر و روشن‌تر خواهد شد.

سلول‌های پوست با باز شدن راه تنفس بعد از برداشتن لایه‌های مرده راه خود را برای جایگزینی سلول‌های جدید و بازسازی و ترمیم پوست پیدا می‌کنند.

*پوست شفاف شده و تاثیر محصولات و حتی ماسک‌های طبیعی و مواد مغذی روی آن دوچندان می‌شود.

*با هر بار ماساژ صورت با اسکراب‌ها مقدار زیادی از جوش یا دانه‌های سرسیاه روی بینی و اطراف آن از بین رفته و درنهایت ریشه‌کن می‌شود.

*ضدخستگی و انرژی‌زا هستند و پوست را خنک و آرام می‌کنند.

*موجب کنترل میزان ترشح چربی پوست‌های چرب و جمع شدن منافذ باز آن می‌شود. درنتیجه چربی و براقی پوست شما جای خود را به پوستی با ظاهر صاف، یکدست و درخشان می‌دهد. 

این نکات را قبل از مصرف اسکراب بخوانید:

*بعد از انتخاب و خرید محصولی مناسب پوست خود، حتما دستورالعمل روی آن را مطالعه و طبق آن عمل کنید.

*اگر بعد از دو بار استفاده از محصول هیچ تغییر مثبتی روی پوست خود مشاهده نکردید، بهتر است سراغ محصولی دیگر بروید. گاهی مجبور هستید چند محصول مختلف را امتحان کنید تا اینکه متوجه شوید کدام برای پوست شما مناسب‌تر است.

*تنها یک بار در هفته لایه‌برداری از پوست کفایت می‌کند پس با زیاده‌روی در استفاده از این محصولات به پوست‌تان آسیب نزنید.

*ماساژ دادن دورانی اسکراب روی پوست باعث می‌شود تا علاوه بر پوشش یکنواخت آن روی تمام نقاط صورت، پوست خود را به خوبی اکسیژن‌رسانی کنید. اما مراقب باشید که با سابیدن بیش از حد پوست، آن را قرمز و ملتهب نکنید.

اسکراب چای سبز

یک قاشق چای‌خوری از چای سبز را درون کاسه‌ای کوچک ریخته و یک پیمانه آب جوش روی آن بریزید تا دم کشیده و خوب خنک شود. حالا یک قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق غذاخوری عسل درون آن بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس به آرامی اسکراب را روی صورت خود ماساژ دهید و بعد از 3دقیقه با آب سرد بشویید. این اسکراب حاوی آنتی‌اکسیدان و مرطوب‌کننده است که برای پوست‌های خشک بسیار مناسب خواهد بود.

تفاوت اسکراب با گماژ:

برخلاف تصور خیلی‌ها باید بدانید که گماژ یک محصول خاص نیست، بلکه اسمی برگرفته از یک لغت فرانسوی با معنی ساییدن پوست و یک روش لایه‌برداری است که گروهی از محصولات را شامل می‌شود و هر کدام ترکیبات مخصوص به خود را دارند. در واقع گماژ به لایه‌بردارهایی گفته می‌شود که عاری از مواد شیمیایی هستند و از راه اسیدهای میوه و آنزیم‌ها بر سطحی‌ترین لایه پوست تاثیر ‌می‌گذارد و برای پاک‌سازی انواع پوست مناسب است به‌همین خاطر این لایه‌بردارها به نسبت اسکراب از لحاظ ملایم بودن، تاثیر و کیفیت گزینه مناسبی برای همه افراد محسوب می‌شوند. به‌علاوه اینکه محتویات چسبناک گماژ مانند صمغ زانتان و به‌خاطر آنزیم‌های مفید موجود در آن سلول‌های پوستی مرده را از پوست حذف کرده تا درنهایت یک لایه تمیز از پوست شما باقی بماند. بنابراین اگر پوست حساس، ملتهب یا خشک دارید، گماژ را برای لایه‌برداری انتخاب کنید.

اسکراب‌های خانگی را تجربه کنید

اسکراب شکر: برای درست کردن این اسکراب یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با یک قاشق غذاخوری شکر خوب مخلوط کنید و به آرامی به مدت 30 ثانیه روی پوست صورت و گردن خود بمالید. یک دقیقه صبر کنید بعد با آب نیمه گرم پوست خود را کاملا بشویید.

اسکراب شکر و لیمو: برای تهیه یک‌دوم یک لیموی تازه را به همراه یک‌دوم پیمانه شکر، یک قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی در ظرفی ریخته و مخلوط کنید. این اسکراب علاوه بر لایه‌برداری پوست را روشن و مرطوب می‌کند. پس از آماده شدن آن را روی صورت ماساژ دهید و بعد از یک دقیقه کاملا آبکشی کنید.

منبع: سیب سبز

اسکراپ پوست چیست و نحوه صحیح انجام آن چگونه است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ