کسانی که عمل کیسه صفرا انجام دادند، حتما این مطلب را بخوانند!

faateme1366
برخی از افراد اذعان می دارند بعد از عمل کیسه صفرا وزنشان کاهش می یابد، اما باید گفت لاغری بعد از عمل کیسه صفرا امری زیاد شایع نیست. کیسه صفرا به عنوان یکی از اندام های بدن شبیه گلابی است که زیر قسمت سمت راست کبد قرار دارد.

برخی از افراد اذعان می دارند بعد از عمل کیسه صفرا وزنشان کاهش می یابد، اما باید گفت لاغری بعد از عمل کیسه صفرا امری زیاد شایع نیست. کیسه صفرا به عنوان یکی از اندام های بدن شبیه گلابی است که زیر قسمت سمت راست کبد قرار دارد.

آیا بعد از عمل کیسه صفرا وزن کاهش می یابد؟

کسیه صفرا ضمن جمع آوری صفرای تولید شده توسط کبد به هضم غذا نیز کمک می کند. اغلب افرادی که با مشکل کیسه صفرا دست و پنجه نرم می کنند به بیماری هایی مانند التهاب مجاری صفراوی (کلانژیت)، سرطان کیسه صفرا و سنگ کیسه صفرا مبتلا می شوند که در سنگ کیسه صفرا سنگ های کوچک با تجمع کلسترول و نمک صفرا تشکیل می شوند.

یکی از روش های رایج برای خلاص شدن از شر این بیماری ها گزینه جراحی است که برخی از پزشکان آن را به بیمار پیشنهاد می کنند.

عمل کیسه صفرا یا همان کوله سیستکتومی به عنوان یک روش استاندارد برای درمان سنگ کیسه صفرا استفاده می شود.

کیسه صفرا ب عنوان اندام کوچک و بخشی از دستگاه گوارش برای ادامه زندگی گزینه چندان ضروری به شمار نمی آید. با این حال با خارج کردن این عضو از بدن اغلب بیماران دچار کاهش وزن و لاغری می شوند که البته بیماران می توانند با رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش منظم کاهش وزن خود را مدیریت کنند.

همانطور که در بالا اشاره شد صفرا به هضم مواد غذایی چرب کمک می ‎کند، اما باید گفت برداشتن آن باعث نمی ‎شود کبد از تولید صفرا برای هضم چربی ها متوقف شود. در این حالت مایع صفرا به جای قرار گرفتن در کیسه صفرا به طور مداوم در دستگاه گوارش قرار می گیرد.

تحقیقات نشان می دهد بین رژیم غذایی و سنگ کیسه صفرا ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، همچنین چاقی و کاهش سریع وزن از عوامل خطر ایجاد سنگ کیسه صفرا محسوب می شوند. علاوه بر این، رژیم های غذایی حاوی فیبر پایین و کالری و کربوهیدرات بیشتر باعث افزایش خطر ابتلا به سنگ صفرا می شوند.

لاغری بعد از عمل کیسه صفرا از واقعیت تا شایعه

برخی بر این باورند کاهش وزن و لاغری بعد از عمل کیسه صفرا مبنای علمی ندارد، اما بسیاری از افراد هم بر کاهش وزن یا اضافه وزن بعد از جراحی کیسه صفرا مصر هستند.

جراحی کیسه صفرا به عنوان عملی که بعد از آن تغییرات چندانی در عملکرد ارگان های بدن فرد به وجود نمی آید شناخته می شود. در واقع باید گفت هضم غذا بعد از این جراحی با مشکل مواجه نمی شوند و مانند روال عادی و قبل انجام می شود.

مراحل آمادگی قبل از جراحی کیسه صفرا

قبل از انجام این جراحی برخی از آزمایش ها توسط پزشک برای فرد تجویز می شود تا برخی از موارد قبل از عمل مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. این آزمایش ها عبارتند از:

  • آزمایش خون
  • بررسی سابقه پزشکی فرد
  • تصویر برداری از کیسه صفرا
  • معاینه کامل فیزیکی بدن

عمل جراحی کیسه صفرا به صورت لاپاراسکوپی انجام می شود یعنی با چند سوراخ بسته جراح از داخل شکم عمل می کند که به زبان عامیانه جراحی لیزری نیز نامیده می شود. جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا به عنوان یکی از شایع ترین عمل های جراحی در سطح دنیا با عوارض جانبی بسیار کمی همراه است.

علل لاغری بعد از لاپاراسکوپی کیسه صفرا

برخی از تحقیقات حاکی از آن است بعد از برداشتن کیسه صفرا احتمال کاهش وزن وجود دارد که برخی از عوامل مانند موارد زیر منجر به آن می شوند که عبارتند از:

حذف مواد غذایی چرب

بعد از عمل کیسه صفرا تا مدت ها هضم مواد غذایی چرب با مشکل روبرو است، بنابراین باید به بدن برای سازگاری با شرایط جدید خود فرصت داده شود.

برای قدم نخست پزشک به بیمار توصیه می کند از مصرف مواد غذایی چرب و سرخ شده برای هضم بهتر بدن پرهیز کند.

رژیم غذایی ملایم و سبک

در طول دوره نقاهت بیمار باید از مصرف مواد غذایی تند، پرادویه و گازدار خودداری کند زیرا با مصرف آنها مشکلاتی در دستگاه گوارش رخ می دهد، بنابراین در طوا دوره نقاهت رژیم غذایی نرم و ملایم برای بیمار تجویز می شود.

با مصرف مواد غذایی تقویت کننده دستگاه گوارش و رعایت نکات تجویزی پزشک ناخودآگاه فرد دچار کاهش وزن می شوند، اما جای نگرانی نیست.

یکی دیگر از علت های کاهش وزن بعد از جراحی کیسه صفرا طولانی شدن دوره نقاهت نیز است. وعده های غذایی کوچک تر نیز می تواند در کاهش وزن بعد از عمل نقش بسزایی ایفا کند زیرا پس از عمل کیسه صفرا توصیه می شود وعده های غذایی با حجم کمتری از غذا و نوشیدنی ها داشته باشید.

در صورت انجام جراحی سنتی به جای جراحی لاپاروسکوپی به طور قطع درد و ناراحتی بیشتری را بعد از آن تجریه می کنید، همچنین دوره ریکاوری و نقاهت نیز بیشتر طول می کشد که همه این عوامل روی میزان اشتهای فرد نیز تاثیر می گذارند.

اسهال

یکی از عوارض جانبی احتمالی عمل کیسه صفرا اسهال است که به طور معمول بعد از چند هفته بهبود می یابد. طی این مدت به  دلیل توصیه های پزشکی و تغذیه ای کالری کمتری در مقایسه با قبل مصرف می شود، بنابراین این عوامل نیز در لاغری و کاهش وزن فرد نقش دارند.

بیشتر بخوانید:اگر این علائم را دارید یعنی کبدتان چرب است!

چگونگی مدیریت کاهش وزن بعد از عمل کیسه صفرا

کاهش وزن قبل و بعد از برداشتن کیسه صفرا احتمال می رود رخ دهد، بنابراین برای کاهش عوارض و کنترل وزن رعایت نکات زیر توصیه می شود:

  • پیروی از رژیم غذایی سالم و متعادل
  • مشورت با پزشک متخصص در این باره

برای دریافت رژیم غذایی مناسب با پزشک خود مشورت کنید به دلیل تفوات شرایط جسمانی و پزشکی فرد با فرد دیگر احتمال می رود گزینه مناسب یک فرد برای بیمار دیگر مفید نباشد.

انجام ورزش برای کنترل وزن، از بهترین گزینه ها برای مدیریت کاهش وزن بعد از جراحی کیسه صفرا می توان به پیاده روی، یوگا، تای چی، شنا، دوچرخه سواری و پیلاتس اشاره کرد

میوه ها، سبزی ها، لبنیات کم چرب، پروتئین های بدون چربی و فیبر را در برنامه غذایی خود بگنجانید، دقت داشته باشید میوه ها و سبزی ها منبع بسیار خوبی از فیبرهای محلول و نامحلول در آب محسوب می شوند

وجود هر دو نوع فیبر محلول و نامحلول برای گوارش مواد غذایی گزینه ضروری محسوب می شود زیرا ضمن تنظیم حرکات روده از بروز ناراحتی های گوارشی مانند یبوست به طور موثری جلوگیری می کند، در ضمن به یاد داشته باشید از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین در طول دوره نقاهت خودداری کنید زیرا به دلیل مقادیر زیاد قند موجود در آنها منجر به بروز به اختلال در عمکلرد دستگاه گوارش می شوند.

عوارض عمل کیسه صفرا

علاوه بر کاهش وزن پس از جراحی کیسه صفرا فرد می تواند با عوارض شایع دیگری نیز دست و پنجه نرم کند که عبارتند از:

  • سوءهاضمه
  • آروغ
  • نفخ

برای رفع این مشکلات می توان از پزشک خود کمک بخواهید. برخی از عوارض نیز کمتر شایع هستند، اما برخی از بیماران را به دردسر می اندازند که شامل:

  • تب
  • معده درد شدید
  • احساس تهوع و استفراغ که با گذشت زمان نه تنها بهبود نمی یابد بلکه تشدید نیز می شود
  • زردی رنگ پوست و چشم
  • زخم های قرمز، ملتهب و چرکی پوستی

در صورت رعایت نکات توصیه ای پزشک و توجه به روند متابولیسم بدن در برخی موارد بیمار نه تنها دچار کاهش وزن نمی شود بلکه افزایش وزن را نیز تجربه می کند. دقت داشته باشید در این حالت بدن نمی تواند  چربی و قند را به طور موثر هضم کند، بنابراین انرژی حاصل از غذا به عنوان چربی در بدن بیمار ذخیره  شده و باعث افزایش وزن می شود.

 

بیشتر بخوانید:آیا با داروهای تیروئید می توان لاغر شد؟

سؤال یکی از مخاطبان درباره عمل کردن کیسه صفرا و عوارض آن را در ادامه می‌خوانید: من تقریباً 4 سال پیش بلافاصله بعد از زایمان به‌علت سنگ کیسه صفرا با تجویز پزشکم، مجبور شدم کیسه صفرای خود را بردارم؛ بعد از آن به‌مرور عصبی شدم و الآن نمی‌دانم چه‌چیزهایی برایم مناسب و چه‌چیزی برایم ضرر دارد؛ یک رژیم غذایی برای کسانی که مثل من کیسه صفرای خود را عمل کرده‌اند، ارائه دهید.

پاسخ: به‌خلاف بلغم و دم که در سراسر بدن منتشر هستند، صفرا در کیسه صفرا متجمع می‌شود و به‌وقت نیاز از آن خارج می‌شود؛ برداشتن کیسه صفرا با جراحی باعث آزاد شدن مقدار زیادی صفرا در خون شده یا در سنین بالاتر به‌دلیل کاهش تولید صفرا و عدم وجود منبع آن یعنی کیسه صفرا، بیماری‌های سوداوی بیشتری گریبان‌گیر افراد می‌شود لذا بیمارانی که تحت جراحی کوله سیستکتومی قرار گرفته‌اند باید موارد زیر را همیشه رعایت کنند:

  • مصرف روزانه یکی از شربت‌های سرکنگبین، آبلیمو، زرشک و انار
  • حجامت عام سالی دو تا سه مرتبه
  • آب سیب طبیعی روزی یک لیوان
  • عدم یا کاهش مصرف غذاهای صفرازا و گرم و خشک.
  • عصبی شدن و لاغری بیمار به‌دلیل همین تزریق بی‌رویه صفرا در خون است.

برای رفع بیماری‌های حاد صفراوی مانند زردی چهره، لاغری مفرط و عصبی بودن، ویزیت حضوری توسط طبیب طب سنتی ضروری است.

گزارش: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
روشنک ذوقی

روشنک ذوقی

1399-01-24 - 06:33 پاسخ

عالی عالی.سپاسگزارم.توضیحات بسیار کامل بود.آیا مصرف منیزیم روزانه لازم است؟همچنین امگا 3

روشنک ذوقی

روشنک ذوقی

1399-01-24 - 06:26 پاسخ

عالی عالی.سپاسگذارم

صغری نامور

صغری نامور

1398-10-17 - 10:37 پاسخ

من ۷۰ سال سن دارم وعمل کیسه صفرا انجام دادم سئوال داشتم آیا باید بیشتر میوه مصرف کنم و میتو انم ازمکمل ها استفاده کنم مصرف آب باید بیشتر شود

اعظم رحیمی نژاد

اعظم رحیمی نژاد

1398-08-22 - 01:52 پاسخ

کبسه صفرا در اوردم کاهی دل درد دارم و روزی ۲ دفعه شکم کار میکنه کسی ک کیسه صفرا در بیار لاغر میشه ممنون ج بدید