کدام گیاه سردمزاجی همسرتان را درمان می‌کند؟

mousavi
برای درمان سردمزاجی چه باید کرد؟ این سوالی است که شاید راه حلهای زیادی را به شما پیشنهاد دهند اما اینکه در این میان کدامیک از این راه حلها موثر واقع می شود بسیار مهم است. اگر از ما می شنوید هر راه حلی را امتحان نکنید چراکه ممکن است ضررها و عوارض آن بیشتر از فواید و مزایای آن باشد. شاید این ها نسخه هایی باشند که اگرچه ممکن است در برخی افراد موثر و کارآمد باشد اما برای همه جواب مثبت ندهد چراکه به گفته بسیاری از درمانگران طب سنتی هرگز نمی توان یک نسخه را برای همه افراد با طبع و مزاج مختلف تجویز کرد. برای اینکه بیشتر با درمان این مشکل از دیدگاه طب سنتی آشنا شوید با دکتر غلامرضا قدیرمحمدی و دکتر علیرضا عباسیان متخصصان طب سنتی و دکتر سعید صانعی، مشاور طب سنتی و گیاه درمانی، گفت وگو کردیم.

کدام غذاها مناسب است؟

دکتر قدیرمحمدی می‌گوید: قبل از هرچیز باید علت‌یابی شود تا براساس آن بتوان سبب‌ساز‌های سردمزاجی را از بین برد. اما اگر فرض را بر این بگیریم که طبیعت و سرشت فرد سردمزاج است و علت دیگری ندارد، می‌توان با استفاده از برخی گیاهان، اصلاح مزاج کرد. برای اصلاح مزاج سرد، چیزهایی استفاده می‌شود که می‌تواند بلغم را اصطلاحا بپزد و ‌دفع کند، چون بلغم خام به بدن می‌چسبد و دفع نمی‌شود. داروهای گرم و خشک بهترین گزینه هستند. بعد از 15روز استفاده از این گیاهان، اخلاط سرد خام، پخته می‌شود و بعد می‌توان با استفاده از برخی مسهل‌ها آنها را از بدن خارج کرد. بهتر است از ایارج، خاکشیر یا برگ سنا استفاده شود تا اخلاط از بدن خارج شود.

از این قطره غافل نشوید

توصیه‌ای که دکتر قدیر محمدی برای درمان سردمزاجی دارد این است که: قطره‌های اسطوخودوس در بازار و داروخانه‌ها وجود دارد که می‌توان به اندازه 10 تا 15 قطره از روز استفاده کنید. اگر گل اسطوخودوس دارید یک قاشق مرباخوری از این گل را با یک لیوان آب 2 تا 3دقیقه بجوشانید و 10دقیقه هم دم کنید. بعد این عصاره را به‌طور روزانه بخورید تا تاثیرات آن را ببینید.

درمان سردمزاجی با نسخه گیاهی

افزایش گرم‌مزاجی و تقویت قوای زناشویی نیز یکی دیگر از خواص زنجبیل است که موجب شده افراد زیادی که دچار سردمزاجی هستند تمایل زیادی به مصرف زنجبیل و گنجاندن آن به رژیم‌ و برنامه غذایی روزانه پیدا کنند. حتی در برخی داروخانه‌ها و فروشگاه‌های عرضه گیاهان دارویی، محصولی صنعتی با نام قطره زنجبیل به فروش می‌رسد که مصرف 20 تا 30 قطره آن به همراه مایعاتی مثل آب و چای در طول روز برای افزایش گرمی مزاج توصیه شده است.

زنجبیل تا چه حد موثر است؟

دکتر سعید صانعی، درمانگر و مشاور گیاه درمانی، در این باره می‌گوید: بررسی طبع بیمار توسط متخصص طب سنتی در این مورد لازم است، چراکه زنجبیل طبع گرمی دارد و در صورتی که فردی با مزاج گرم بخواهد از آن مصرف کند، ممکن است با عوارضی مانند خارش، خشکی و ترک خوردگی پوست مواجه شود. عوارضی که سختی زیادی برای بیمار به همراه دارد، بنابراین معمولا مصرف زنجبیل به همراه مصلح به بیمار توصیه می‌شود و مصرف آن برای افرادی که در شرایط آب و هوایی گرم و خشک زندگی می‌کنند، باید با محدودیت و مراقبت بیشتری انجام شود، به‌همین دلیل توصیه می‌کنیم پودر زنجبیل را به همراه شیر میل کنند یا آن را با سکنجبین و کتیرا مصرف کنند. این گیاه بیش از همه در درمان گرم‌مزاجی مردان موثر است و چندان برای درمان سردمزاجی خانم‌ها موثر نیست. گیاه و عرق رازیانه در مقایسه با زنجبیل تاثیر بیشتری در درمان سردمزاجی خانم‌ها دارد.

آیا این طلای خوراکی سردمزاجی را درمان می‌کند

دکتر سعید صانعی می‌گوید: در برخی متون طب سنتی در کنار فلفل، زنجبیل و انگور شیرین از زعفران به‌عنوان یکی از گیاهان طبیعی موثر در بهبود سردمزاجی و تقویت گرم‌مزاجی در مردان و زنان یاد شده است. در باور عموم مردم نیز این تصور وجود دارد که مصرف زعفران به همراه گردو و عسل می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش گرم‌مزاجی در افراد داشته باشد. دکتر سعید صانعی در این باره می‌گوید: زعفران هم جزء گیاهانی است که طبع گرم دارند و می‌تواند به بهبود سردمزاجی در مردان کمک کند، اما مصرف این گیاه بیشتر برای درمان سردمزاجی افراد سوداوی‌مزاج توصیه شده است.

از روغن‌ها بهره بگیرید

دکتر قدیرمحمدی توصیه می‌کند: ماساژ بدن با روغن سیاه دانه هم ازجمله مواردی است که استعمال موضعی آن می‌تواند سرد مزاجی و تجمع اخلاط سرد در بدن را از بین ببرد. به‌علاوه روغن مرزنجوش هم همین خاصیت را دارد که می‌توانید هفته‌ای دو تا سه بار از آن استفاده کنید. بادکش هم تا حدودی موثر است و اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید زیرنظر متخصص این روش را هم امتحان کنید. بوییدن عرق گل سنجد یا مالیدن روغن سنجد به بدن هم می‌تواند برای درمان سردمزاجی موثر باشد.

دمنوش‌های ویژه سرد مزاج‌ها

دکتر قدیر محمدی می‌گوید: سنجد از گیاهانی است که می‌تواند به افزایش میل جنسی کمک کند. به روش‌های مختلف می‌توانید از این گیاه بهره‌مند شوید.

چای سنجد بنوشید

به گفته متخصصان طب سنتی، نوشیدن چای سنجد هم می‌تواند به تقویت قوای زناشویی و درمان سرد مزاجی کمک کند. به اندازه یک مشت برگ یا میوه سنجد را با یک لیوان آب بجوشانید، آن را صاف کنید و بنوشید. روزی 2 استکان از این جوشانده در هفته می‌تواند به قوای جنسی شما کمک کند.

دمنوش دارچین بزنید

می‌توانید از دارچین و هل برای تهیه دمنوش افزایش قوای جنسی بهره بگیرید. برای این کار به اندازه 2 تا 3قطعه چوب دارچین (به اندازه انگشت) را در یک لیوان آب بریزید و همراه با 5دانه هل بگذارید تا بجوشد. بعد از آن اجازه دهید تا یک ربع با دمای کم دم بکشد، سپس روزی دو تا سه بار (با مشورت پزشک متخصص) از این دمنوش میل کنید. به‌علاوه اگر وقت تهیه دمنوش را ندارید، می‌توانید دارچین یا هل را به چای روزانه خود اضافه کنید و هم از عطر و طعم آن و هم خواص درمانی آن بهره‌مند شوید.

جوشانده گیاه پنج انگشت بنوشید

استفاده از دمنوش گیاه پنج‌انگشت هم خصوصا در درمان سردمزاجی خانم‌ها بسیار موثر است. چای و دمنوش‌های آماده این گیاه در داروخانه‌های سنتی موجود است و فقط کافی است آن را بجوشانید و مصرف کنید. به‌علاوه قطره‌های این گیاه هم ساخته شده که می‌توانید از آن استفاده کنید.

آیا عطر این گل گرم‌مزاج‌تان می‌کند؟

دکتر قدیرمحمدی توضیح می‌دهد: کاربرد عصاره و اسانس گل سرخ بر افزایش گرم‌مزاجی زنان و درمان ناتوانی جنسی در مردان ازجمله نکاتی است که علاوه بر متون طب سنتی ایران در بسیاری از متون طب سنتی هند نیز مطرح شده است. در این متون علاوه بر مصرف خوراکی گل‌سرخ به تاثیر عصاره و اسانس به دست آمده از این گل اشاره شده، حتی از حمام کردن با آبی که عصاره گل سرخ در آن وجود دارد نیز به‌عنوان یکی از شیوه‌های درمان سردمزاجی در مردان و زنان یاد شده است. دکتر سعید صانعی در این باره می‌گوید: برای مردان بیشتر موثر است. استفاده از قطره گل سرخ و مصرف آن به همراه آب یا وعده‌های غذایی یا اضافه کردن گلبرگ‌های خشک شده این گیاه و افزودن آن به برنامه غذایی روزانه علاوه بر آنکه می‌تواند به درمان سردمزاجی در مردان کمک کند به برخی اختلال‌های زناشویی در مردان نیز کمک می‌کند. امروزه قطره‌های گل‌سرخ به صورت صنعتی در داروخانه‌ها وجود دارد اما توصیه ما این است که مردم مصرف آن را با مشاوره متخصص طب سنتی در برنامه غذایی خود بگنجانند.

منبع: سیب سبز

تقویت قوای جنسی و درمان سردمزاجی با گیاهان!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ