راه‌های تشخیص بهترین صندلی وآغوشی کودک

zahra
کدام صندلی کودک ایمن‌تر است؟

همیشه آغوش گرم و پرمهر والدین بهترین و امن‌ترین نقطه دنیا برای کودکان و به‌ویژه نوزادان بوده است؛ جایی که می‌تواند کودک را از هر بلایی در امان نگه دارد. با این حال اما در شرایط فعلی و مشکلات و مسوولیت‌هایی که پدر و مادرها دارند در آغوش نگهداشتن دایمی فرزند امکان‌پذیر نیست و به‌همین دلیل انواع وسایل و نگهدارنده‌های نوزاد و کودک مثل کالسکه، کریر، آغوش و صندلی خودرو طراحی و ساخته شده‌اند تا نقش آغوش امن والدین را بازی کنند. این ابزارهایی که به یاری پدر و مادرها آمدند اما گاهی به جای یک آغوش گرم و امن خطراتی را برای کودکان به وجود می‌آورند. رعایت نکردن موارد ایمنی و سلامت کودک توسط سازندگان و طراحان این وسایل خطرات و آسیب‌هایی را متوجه کودکان کرده است. به‌همین دلیل است که اولین توصیه برای تهیه یک وسیله نگهدارنده کودک توجه به استاندارد بودن آن و رعایت موارد ایمنی و سلامت درش است. در این نوشتار مروری داریم بر خطراتی که نگهدارنده‌های نا امن برای فرزندان‌مان ایجاد می‌کنند.

   

ضرورت خریدصندلی کودک
  صندلی خودروی کودک حالا برای بسیاری از خانواده‌ها به یکی از وسایل ضروری سیسمونی تبدیل شده است.
 البته اینکه والدین به امنیت فرزندشان در خودرو اهمیت می‌دهند بسیار ارزشمند است اما یک نکته را هم باید درنظر داشته باشند که صندلی که برای این منظور خریداری می‌کنند جدای از زیبایی‌اش متناسب با جثه و سن فرزندشان انتخاب شود.
 به‌همین دلیل سازندگان صندلی خودرو سه نوع صندلی خودرو متناسب با سن و وزن کودکان طراحی کرده‌اند.  این سه نوع عبارتند از: صندلی نوزاد، صندلی کودک و صندلی حامی.

صندلی نوزاد
نوزادان دارای بدنی بسیار ظریف و آسیب‌پذیر هستند. در نتیجه صندلی که برای این گروه سنی انتخاب می‌شود باید جوری باشد که جثه ظریف آنها را دربر بگیرد و حمایت کند. صندلی نوزاد برای کودکان کمتر از یک سال که قد آنها کمتر از 70 سانتی‌متر و وزن‌شان کمتر از 9کیلوگرم است، طراحی شده. تاثیری که ترمز‌های ناگهانی روی راکبان بزرگسال خودرو می‌گذارد برای نوزادان چند برابر است و حتی می‌تواند به ستون فقرات ظریف‌شان آسیب برساند. برای اینکه ترمز یا حرکت ناگهانی خودرو ‌به ستون فقرات نوزادان آسیب نرساند صندلی نوزاد را باید به‌صورت برعکس سایر صندلی‌های خودرو و خلاف جهت نشست سایر سرنشینان قرار داد تا پشت نوزاد به سمت جلو باشد. به این ترتیب در ترمزهای ناگهانی کمترین حرکت و فشار به ستون فقرات نازک او وارد می‌شود.

صندلی حامی کودکان تا زمانی که به قد
 150 سانتی‌متر نرسیده‌اند یا هنوز آن‌قدر بزرگ نشده‌اند که هنگام نشستن روی صندلی عقب ماشین، پای‌شان به کف ماشین برسد، نیاز به استفاده از صندلی کودک دارند. شاید کودک‌تان به حدی از رشد رسیده است که احساس می‌کنید می‌تواند روی صندلی خودرو بنشیند اما سوال اینجاست که کمربند ایمنی خودرو  که متناسب با اندام بزرگسالان با جثه متوسط طراحی شده، می‌تواند امنیت فرزند شما را در برابر حوادث رانندگی تامین کند؟ برای رفع تفاوتی که میان ساختار صندلی بزرگسال و بچه‌های زیر 8 سال و با قد کمتر از 144 سانتی‌متر وجود دارد صندلی حامی طراحی شده که‌ وظیفه آن اصلاح نحوه قرار گرفتن کمربند ایمنی خودرو روی بدن کودک است. به این ترتیب هنگام خرید حتما باید به اطلاعات درج شده روی بروشور صندلی توجه کنید و متناسب با قد و وزن فرزندتان یک صندلی خودروی مناسب خریداری کنید. درضمن حتما به نشان E که علامت استاندارد کالاست، توجه کنید. 

عوارض جبران‌ناپذیر صندلی نوزاد
 برخی والدین با قرار دادن نوزاد در صندلی خودروی مخصوص کودک خیال‌شان راحت می‌شود و تصور می‌کنند دیگر آسیبی به کودک‌شان نمی‌رسد. درحالی که این تصور اشتباه است و قرار دادن طولانی‌مدت نوزاد در صندلی خودرو و کریر ممکن است به ستون فقراتش آسیب برساند. ستون فقرات نوزادان به شکل حرف C انگلیسی است. خواباندن کودک برای مدت طولانی رو به بالا باعث کشیده و صاف شدن ستون فقراتش و خارج شدن از شکل طبیعی‌اش می‌شود. خواباندن کودک رو به بالا نهتنها برای ستون فقرات او مضر است، بلکه به حالت طبیعی لگن او هم آسیب می‌رساند. از طرف دیگر گردن نوزاد آن‌قدر قوی نشده که بتواند برای مدت طولانی سرش را بالا نگهدارد.  در سال 2009 در آمریکا پژوهشی درباره نشستن و خواباندن طولانی‌مدت نوزادان در کریر و صندلی خودرو انجام شد که نتیجه آن نشان داد این اقدام به قفسه‌سینه‌شان فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود که اکسیژن کافی به بچه نرسد. کمبود اکسیژن هم ممکن است بر رشد مغزی و جسمی کودک تاثیر منفی بگذارد. در نتیجه ماندن طولانی‌مدت در صندلی خودروی کودک و کریر به گردن، ستون فقرات، لگن و قفسه سینه نوزاد صدمه می‌زند. این صدمه فقط شامل بدن کودک نمی‌شود بلکه از نظر روحی و عاطفی هم جدا ماندن طولانی‌مدت از آغوش والدین برای کودک آزاردهنده و آسیب‌زننده است . نوزاد احساس جدا ماندگی کرده و دچار اضطراب می‌شود.

صندلی کودک
قطعا با بزرگ‌تر شدن کودک و  گذر از دوران نوزادی، صندلی نوزاد برای کودکان تنگ و آزاردهنده می‌شود و باید صندلی متناسب با وزن و قد جدید کودک انتخاب و تهیه کرد. این نوع صندلی برای کودکان یک سال به بالا و وزن بیشتر از 9 کیلوگرم و تا حدود 18 کیلوگرم مناسب است. صندلی کودک را می‌توان به‌صورت هماهنگ با سایر صندلی‌های خودرو نصب کرد. 

کدام صندلی را بخریم؟
با این اوصاف سوال اینجاست که چه وسیله‌ انتخابی مناسب و کم‌خطرتر برای نگهداری از کودک است؟ بهترین پاسخ برای این پرسش باتوجه به نتیجه عملکردی که داشته «آغوشی»  است. آغوشی همان ابزار نگهدارنده کودک است که ‌روی کمر، گردن و شانه‌های والدین قرار می‌گیرد و نوزاد در آن قرار داده می‌شود. البته این وسیله برای نوزادان تازه به‌دنیا آمده یعنی تا سه ماه که توان نگه داشتن گردن‌شان را ندارند مناسب نیست. بلکه باید آغوشی تهیه کرد که نوزاد به‌صورت افقی در آن قرار می‌گیرد و فشاری به گردنش وارد نمی‌شود.  اما برای نوزادان بزرگ‌تر و کودکان نوپا آغوشی به حالت عمودی انتخاب مناسبی است چراکه با استفاده از آن، بدن کودک به حالت عمودی قرار می‌گیرد و رشد و شکل‌گیری ستون فقرات به شکل صحیحی اتفاق می‌افتد. در حالتی که کودک در آغوشی قرار می‌گیرد انحناهای ستون فقرات کودک بیش از سایر حالات حفظ می‌شوند. در این حالت گرمای بدن و ضربان قلب شما بیش از هر چیز دیگر به او آرامش می‌دهد. با استفاده از این وسیله دست‌های شما آزاد خواهد بود تا به سایر کارها برسید. این وسیله سبک‌تر از کریر است و حمل‌ونقل آن هم برای والدین آسان‌تر است. البته در خرید آغوشی‌ هم باید به نشان استاندارد کالا و  وجود نگهدارنده‌هایی که گردن بچه را از خطر حفظ می‌کند، توجه کرد. آغوشی دو مدل نگهداری دارد که یکی به‌صورت کوله‌پشتی است که کودک در پشت قرار می‌گیرد و دیگری آغوشی است که کودک در جلو و آغوش قرار می‌گیرد.
 طبق پژوهشی که درباره کارکرد و تاثیر آغوشی روی نوزادان انجام شده، این روش حمل کودک دارای فوایدی نسبت به سایر حمل‌کننده‌ها است. چنانکه این پژوهش نشان داده، نوزادانی که حدود ۳ساعت از روز را در آغوشی سپری می‌کنند، حدود ۴۰درصد از سایر نوزادان کمتر گریه می‌کنند. همچنین نوزادانی که در آغوشی هستند، به‌علت نزدیک بودن به والدین و شنیدن صدای قلب‌شان احساس امنیت و آرامش بیشتری دارند. از مزایای دیگر این وسیله اینکه با استفاده از آغوشی نوزاد تجربه بصری متنوعی دارد که علاوه بر ثبت این تصاویر و پرورش ذهنش از همراهی با والدین هم لذت می‌برد.

منبع: مجله سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ