همه دردسرهای شبکه‌های اجتماعی که نمی‌دانید

mousavi
همه ما این روزها با اپلیکیشن های مختلفی در گوشی هایمان مشغول هستیم. انواع و اقسام شبکه های اجتماعی بخشی از ساعات روز ما را پر می کنند، از اینستاگرام و توییتر گرفته تا فیسبوک و یوتیوب و... با به بازار آمدن این اپلیکیشن ها حرف و حدیث ها درباره اثرات گوناگون استفاده از آنها هم زیاد شده است. اینکه برخی تحقیقات نشان می دهد فلان شبکه اجتماعی تاثیری بسیار منفی بر روان دارد، شاید حرف تازهای نباشد اما براساس آخرین پژوهش ها در میان انواع اپلیکیشن ها این اینستاگرام است که گوی سبقت را در تاثیرات منفی اش بر روان ربوده. این اپلیکیشن با 700 میلیون کاربر یکی از قویترین رسانه های اجتماعی به حساب میآید و بر همین اساس تاثیرات منفی آن نیز طیف وسیعی از افراد جوان را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر می خواهید بدانید چگونه این اپلیکیشن پرطرفدار می تواند بر روان شما اثر بگذارد، این مطلب را تا انتها بخوانید.

حسودتان میکند

شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام باعث ترویج حس حسادت میشود. مهم نیست که چقدر از مردم تلاش میکنند که خودشان را با دیگران مقایسه نکنند اما آنها  درنهایت این کار را میکنند و درنتیجه زمانی که اخبار افرادی را که دنبال میکنند، میبینند حس بدی پیدا میکنند. مثلا اگر کارمندی ببیند که همکار دیگرش از طریق مدیرش مورد تشویق قرار گرفته، ممکن است حسادت کند چون احساس عدم امنیت میکند و همین موضوع میتواند باعث حسادت شود. در عین حال فردی که به خود مطمئن نیست با دیدن عکسهای دوستان و همکارانش میتواند به این حس برسد. 

شما را فریب میدهد

فیلترهای اینستاگرام باعث میشود افراد بیش از آنچه در واقعیت وجود دارد جذاب به نظر برسند. حتی اگر شما بدانید که زندگی واقعی فردی که دنبال میکنید، چگونه است، ذهن ناخودآگاه شما در سیل عکسهای او غرق میشود و همین باعث میشود جذب این فریب شده و به سمت فرد موردنظر جلب شوید. این دروغی است که نه تنها اینستاگرام بلکه شبکههای اجتماعی دیگر به افراد القا میکنند. فردی که به خود دروغ میگوید در واقع میخواهد باور کند که گزینههای زیادی دارد و در عین حال با این کار اعتماد به نفسش را بالا ببرد و از واقعیت فرار کند. 

حریم خصوصیتان در خطر است

از آنجا که اینستاگرام اطلاعات بیشتری نسبت به سایر شبکههای اجتماعی دراختیار دنبالکنندگان قرار میدهد و تقریبا فعالان این شبکه اجتماعی هر روز و برخی اوقات هر ساعت پستی در آن میگذارند، طبیعی است که دنبالکنندگان جزئیات بیشتری از زندگی این افراد خواهند دانست و به این ترتیب به اطلاعاتی که دنبال آن هستند، خواهند رسید. این کار باعث میشود حریم خصوصی افراد خود به خود از بین برود و گاه حتی بابت بودن در جایی که دوستانشان نبودهاند، بازخواست شوند. 

نارضایتی سراغتان میآید

حتی اگر شما دوستان دوست داشتنی و دلسوزی داشته باشید، خیلی زود و بعد از آنکه اینستاگرامتان را چک کردید، متوجه خواهید شد که چندان هم فرد محبوبی نیستید. زمانی که تصاویر شما تنها 5 لایک میخورد اما دیگری 200 لایک برای عکسش میگیرد شما ناخودآگاه خودتان را با آن شخص مقایسه میکنید و حس بدی پیدا میکنید. دلیل محبوبیت اینستاگرام این است که شما حس مهم بودن و سلبریتی بودن میکنید زیرا اینجا شما فالوئرهای غریبهای دارید که شما را لایک میکنند و این باعث رضایت من درونیتان میشود اما زمانی که با وجود این امکانات شما به لایکهای کمتری در پستهایتان میرسید این حس به شما دست میدهد که آنطور که باید و شاید نتوانستهاید در این شبکه اجتماعی محبوبیت کسب کنید.  

انگار خوشبخت نیستید

در اینستاگرام همه طوری وانمود میکنند که انگار زندگی بسیار جذابی دارند. اما واقعیت این است که شما نمیتوانید بگویید این مردم واقعا در حال وانمود کردن هستند یا زندگی واقعیشان به این شکل است. همین موضوع باعث میشود شما احساس بدبختی کنید و مدام بخواهید زندگی فوقالعاده این عده را با زندگی خودتان مقایسه کرده و فکر کنید شما راه درازی برای رسیدن به آن خوشبختی که آنها رسیدهاند، دارید. 

بداخلاقتان میکند

مطالعات نشان داده است دادههای بیربط میتواند برای مغز بسیار آزاردهنده باشد. اگر شما از سوشی متنفر باشید یا بهطور کلی از غذا خوشتان نیاید و ببینید که فردی عکس بشقاب سوشیاش را در اینستاگرام گذاشته، این امکان بسیار بزرگ وجود دارد که بداخلاق شوید و حتی زیرلب به فردی که این عکس را گذاشته بد و بیراه بگویید. 

احساس تنهایی میکنید

در دیگر شبکههای اجتماعی افراد شما را به دوستان خود اضافه میکنند اما کلمه فالوئر میتواند غرور افراد را تحتالشعاع قرار دهد به طوری که نخواهند شما را دنبال کنند. بنابراین ممکن است تعداد کمی فالوئر داشته باشید و در نتیجه تعداد کمی عکسهای شما را لایک کنند. این  اتفاق ممکن است شما را به این حس برساند که نمیتوانید برای خودتان جمعی داشته باشید و محکوم به تنهایی هستید. 

اعتماد بهنفستان را گم میکنید

ویژگی کلی اینستاگرام این است که در هر لحظه هر فرد میتواند شما را آنفالو کند و شما را دو به شک بگذارد که چرا این کار را کرد! در حالی که در شبکههای اجتماعی دیگر بهندرت دیده میشود کسی بخواهد چنین کاری بکند اما در اینستاگرام افراد بهراحتی این کار را انجام میدهند و همین حس بدی در افراد ایجاد میکند مبنی بر اینکه به اندازه کافی خوب نبودند.

فتوژنیک نیستید

در  اینستاگرام  افراد میخواهند خودشان را نشان دهند و اگر شما چهره مناسبی نداشته باشید این امکان وجود دارد که اینستاگرام اعتماد به نفس شما را تخریب کند زیرا شما مدام چهره خودتان را با دیگری مقایسه میکنید. این در حالی است که تصویر شما از بدنتان کاملا مخدوش شده و شما اعتماد به نفستان را از دست میدهید. 

خودشیفتهتان میکند

اگر شانس بیاورید و طرفداران زیادی پیدا کنید این احتمال وجود دارد که اینستاگرام شما را به یک خودشیفته تبدیل کند. به همین دلیل است که بسیاری از بازیگران به این شبکه اجتماعی علاقه دارند و هر روز هم بر تعداد کسانی که با کسب فالوئرهای فراوان خودشان در اینستاگرام تبدیل به یک چهره شدهاند، افزوده میشود. 

برای کودکان مناسب نیست

اینستاگرام ممکن است حاوی تصاویری باشد که برای کودکان مناسب نیست زیرا افراد تصاویر گوناگونی را در اینستاگرام منتشر میکنند و بنابراین ایده مناسبی برای باز کردن حساب کاربری برای کودک به حساب نمیآید.  این در حالی است که اغلب والدین بعد از تولد کودک و در سنین پایین شروع به انتشار عکسهایی از کودک در صفحه شخصی که به نام خود او ایجاد کردهاند، میکنند بدون آنکه به امنیت آن دقت کنند. 

قبل از اینستابازی باید بدانید

حمید عسگریفر، روانشناس میگوید: به طور کلی هر آنچه کمک میکند شما نمایشی از خود داشته باشید، میتواند جذاب باشد چون میتواند شما را به شناخت بیشتری برساند و ابزاری است که با توجه به شرایط خودتان کمک میکند خاصتر دیده شده و در نتیجه جذابیت بیشتری پیدا کنید. این اتفاق در حد متعارف مشکلی ایجاد نمیکند اما اگر کنترل نشود، میتواند حالت غیرمتعارف به خود بگیرید و صدمات جبرانناپذیری در جوانان و بهویژه نوجوانان ایجاد کند. به همین دلیل باید نظارت یا مدیریت بیرونی از سوی خانواده و دوستان اتفاق بیفتد و افراد بتوانند در این زمینه ارزیابی لازم را به فرد بدهند. باید گفت در دنیای نامتعارف آدمهای نامتعارفی نیز وجود دارند که میتوانند امنیت افراد را از بین ببرند. واقعیت این است که همیشه ما از خوبیهایمان میگوییم و بسیاری از عکسها و متنها انتخابی است. این نمایش در شبکههای مجازی در اصطلاح بزک شده است اما اگر آگاهی وجود داشته باشد فرد متوجه میشود که این مقایسه زندگی دیگران با خود مقایسهای اشتباه است. این آگاهی رسانی از خانواده و دوستان شروع میشود. به یاد داشته باشید شما گروههایی دارید که شما را تشویق میکنند و تن دادن به گروههای درست و نادرست انتخاب شماست.  به منظور کاهش این اثر معمولا توصیه میشود توسعهدهندگان پلتفرمهای شبکههای اجتماعی، ابزاری طراحی کنند که نشان دهد عکسها دستکاری یا ویرایش شده است. همچنین توصیه میشود افراد زمانی را که وارد این شبکه اجتماعی میشوند با ساعت و علامت هشدار مشخص کنند و بعد از یک ساعت مشخص با زنگ خوردن هشدار این اپلیکیشن را ترک کنند تا هم نسبت به آن اعتیاد پیدا نکنند و هم اینکه تاثیر آن بر روان کاهش پیدا کند. در کنار همه اینها باید گفت شبکههای اجتماعی تاثیرات مثبت هم دارد زیرا باعث میشود افراد خود را بیان کنند و حمایت عاطفی بگیرند و نباید به طور کلی استفاده از آنها را فراموش کرد.

منبع: سیب سبز

تلگرام خانواده ها را از هم دور کرده است!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ