علائم مسمومیت غذایی و راه های درمان آن

samiira
مسمومیت‌های غذایی که در بیشتر موارد پس از مصرف تخم مرغ، لبنیات و گوشت ظاهر می‌شود در هوای گرم افزایش می‌یابد. شایع‌ترین عامل بیماری زا باکتری سالمونلا با 48درصد مسمومیت‌های خانگی است.

همچنین استافیلئکوکوس، اورئوس، کلستریدیوم پرفرنژنس و باسیلوس سرئوس از دیگر عوامل بیماری‌زا محسوب شده که در 73درصد خانواده‌ها به عنوان یک عامل مشکوک شناخته می‌شود. با توجه به نوع آلودگی ممکن است علائم مسمومیت چند ساعت تا چند روز پس از خوردن ماده غذایی بروز کند.
علائم هشداردهنده
مسمومیت غذایی ممکن است با حالت تهوع، استفراغ، اسهال، دردهای شکمی، تب و از دست دادن آب بدن همراه باشد. اما همه افراد نسبت به این حالات واکنش یکسانی ندارند؛ بعضی ممکن است یک یا دو مورد خفیف را داشته ولی بعضی دیگر دچار علائم جدی و خطرناکی می‌شوند. شدت مسمومیت با توجه به باکتری و ضعف جسمانی افراد متغیر است.
اقدام مناسب در زمان اسهال
در صورتی که فرد دچار اسهال شود نخست باید اجازه داد روده‌ها استراحت کند. طی چند ساعت یا حتی یک روز از مصرف خوراکی‌های جامد پرهیز شود. سپس با نوشیدن مایعات فراوان آب مورد نیاز بدن تامین گردد. بالاخره اینکه در صورت امکان فرد چند روز استراحت داشته باشد. در بیشتر موارد مشکل پس از دو تا سه روز رفع می‌گردد. البته ممکن است این علائم در افراد در معرض خطر از جمله کودکان، سالمندان، خانم‌های باردار و بیماران مبتلا به سرطان وخیم‌تر باشد و منجر به عوارضی مانند روده تحریک پذیر طی چند ماه شود.
بهترین خوراکی‌ها
طی دوران ابتلا به اسهال توصیه می‌شود بیسکوییت‌های شور برای جلوگیری از تغییر نمک‌های بدن مصرف گردد. خوراکی‌های بدون فیبر و نیاز به دفع مانند برنج، سیب زمینی و مرغ عالی هستند اما میوه‌ها، غلات سبوس دار و حبوبات باید کنار گذاشته شوند. قهوه، نوشیدنی‌های خنک و لبنیات نیز به خاطر تسریع عملکرد روده‌ها توصیه نمی‌شوند. همچنین زمان مناسبی برای خوردن شیرینی و کیک نیز نخواهد بود. پس از بهبود بیماری به تدریج میوه‌ها البته به شکل پخته پس از 48 ساعت میل گردد و بعد میوه‌های خام جایگزین شود.
تامین آب بدن
آب بهترین نوشیدنی است و چه آب معدنی به دلیل داشتن املاح مفید است اما باز هم برای تنظیم نمک‌های خون و رطوبت مورد نیاز بدن باید شکر و نمک به نسبت مناسب (همانند توصیه بروشور پودرهای اُ آر اس) اضافه شود. جوشانده سبزیجات و دمنوش های عسل نیز به روند بهبود کمک می‌کند. در صورت حالت تهوع باید مایعات به مقدار کم اما دفعات زیاد میل گردد.
مواجعه به پزشک
کودکان کمتر از 2 سال و سالمندان در صورت ابتلا به مسمومیت غذایی باید توصط پزشک معاینه شوند. همچنین در موارد اسهال شدید یا همراه خون، تب، درد شکمی قابل توجه یا تداوم علائم بیش از 48 ساعت نیز نباید در این کار تعلل داشت. گاه ممکن است بستری شدن در بیمارستان یا دوره دارویی آنتی بیوتیک لازم باشد. البته رعایت مراقبت‌های پزشکی همیشه باید مورد توجه باشد. 

۶ راهکار برای پیشگیری از مسمومیت با آفتاب!

منبع: سپیدآنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ