سوالات رایج بیماران زمان چکاپ

samiira
از طریق معاینه سالانه پزشک شما متوجه می‌شود که چه مشکلی دارید. او با شما در مورد پیشگیری از بیماری‌ها و چیزهایی جدیدی که حس می‌کنید صحبت می‌کند و به شما در مدیریت مسائل سلامتی‌تان کمک می‌کند.

فشار دادن شکم شما:

وقتی‌که در حال نفس کشیدن هستید پزشکتان به شکم—شکل، پوست و شیوه حرکت آن—نگاه می‌کند تا از سالم بودن شما اطمینان حاصل کند. علاوه بر این، ممکن است یک گوشی پزشکی را روی شکم شما قرار دهد تا از وجود یا عدم وجود صداهای متفاوت روده شما به دلیل یک بیماری آگاهی یابد. پزشک با دست خود به شکم شما فشار می‌آورد. این معاینه دستی به این منظور انجام می‌گیرد تا پزشک از سفتی، نرمی، بزرگی بیش‌ازحد بعضی از نقاط شکمی که ناشی از یک بیماری است اطمینان حاصل کند.
واردکردن اتوسکوپ درون گوش:

اتوسکوپ (Otoscope) یک ابزار پزشکی است که پزشک‌ها برای دید بهتر درون گوش مخصوصا در صورت داشتن مشکل شنوایی یا درد گوش استفاده می‌کنند. با استفاده از اتوسکوپ پزشک شما می‌تواند پرده گوش ملتهب شده، مجرای گوش ورم‌کرده، مایع نشان‌دهنده عفونت، جرم گوش بیش‌ازحد که باعث مشکلات شنوایی می‌شود و دیگر مشکلات را ببیند. علاوه بر این، پزشک می‌تواند با استفاده از این دستگاه یک فوت کوچک درون گوش شما کند و بیان دارد که آیا مشکل فشارخون دارید یا خیر.
نگاه کردن به درون دهان شما:

نگاه کردن به درون دهان می‌تواند اطلاعات اندکی را در مورد سلامتی‌تان به پزشک دهد. برای مثال، یک لکه یا غده سفید روی زبان شما می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری همچون سرطان یا استفاده از تنباکو باشد. علاوه بر این، او به پشت گلو و لوزالمعده شما نیز نگاه می‌کند تا اطلاعاتی را در مورد وضعیت دندان و تنفس شما به دست آورد.
انداختن نور به چشم شما:

با انداختن نور به چشم شما پزشکتان می‌خواهد ببینید که آیا با این کار مردمک‌های چشم شما کوچک‌تر می‌شود یا خیر. وقتی‌که نور به چشم شما انداخته می‌شود هر دو مردمک باید گرد باقی بمانند و به شیوه تقریبا یکسانی به نور واکنش نشان دهند. اگر شکل یکی از مردمک‌ها تغیر کرد یا اگر واکنش مردمک‌ها به نور متفاوت بود احتمالا فرد مشکلی دارد. این آزمایش می‌تواند تغییراتی را در چشم شما نشان دهد که بیانگر فشارخون بالا، دیابت و آب‌سیاه هستند.
گوش دادن به قفسه سینه:

پزشکتان با استفاده از گوشی طبی خود به قفسه سینه شما گوش می‌دهد تا مطمئن شود که قلب شما ریتم منظمی دارد و صدای غژغژ ندارد. علاوه بر این، او به ریه‌های شما نیز گوش می‌دهد تا مطمئن شود که تنفس شما عادی است. اگر احتمال ابتلا به آسم داشته باشید، پزشک شما با گوش دادن به قفسه سینه شما اطمینان حاصل می‌کند که سینه شما صدای خس‌خس نداشته باشد. و اینکه چرا استتوسکوپ (Stethoscope) یا گوشی پزشکی همواره سرد است هیچ‌کس نمی‌داند.
گرفتن فشارخون:

وقتی‌که پزشک یا پرستار دستبند مخصوص گرفتن فشارخون را دور بازوی شما می‌پیچد و سفت می‌کند به این منظور است که فشار وارده بر رگ‌ها و شریان‌های شما به هنگام پمپاژ کردن خون توسط قلب را اندازه بگیرد. گرفتن فشارخون از اهمیت بالایی برخوردار است، چون فشارخون بالا غالبا نشانه‌ای ندارد و گاهی از اوقات فشارخون بالا را قاتل خاموش می‌نامند. مدیریت فشارخون بالا از عوامل اساسی در کاهش احتمال حمله قلبی، سکته مغزی یا نارسایی قلب است.
درخواست برای چرخاندن سر و سرفه کردن:

اگر پزشک شما به هنگام سرفه کردن شما به کیسه بیضه شما دست می‌زند به این دلیل است که دنبال نشانه‌هایی از مشکلی به نام فتق کشاله ران است. فتق کشاله ران معمولا خطرناک نیست، اما نیاز به درمان دارد و می‌تواند نشانه‌ای از دیگر مشکلات باشد؟ چرا سرخودتان را باید برگردانید؟ به این دلیل که روی صورت پزشک سرفه نکنید.
اندازه‌گیری قد و وزن شما:

پزشک شما می‌تواند با اندازه‌گیری وزن، قد و دور کمر شما BMI یا شاخص توده بدنی شمارا دریابد که یک شیوه تقریبی برای تخمین چربی بدن است. پزشک‌ها از شاخص توده بدنی برای تشخیص کاهش یا افزایش وزن شما نسبت به قرار ملاقات قبلی استفاده می‌کنند.BMI بالاتر به معنای احتمال بیشتر ابتلا به بیماری قلبی، فشارخون بالا، دیابت نوع 2، سنگ صفرا، سرطان‌های مشخص و دیگر بیماری‌ها است.
گرفتن خون:

گرفتن خون بهترین روش برای تشخیص بیماری‌هایی همچون کلسترول بالا، دیابت، بیماری کلیه، بیماری کبد یا بیماری تیروئید است که هیچ نشانه اولیه‌ای ندارند. اگر پزشک شما مشکلی را بیابد، می‌توانید درمان را شروع کنید و احتمال از آسیب جدی پیشگیری کنید.
ضربه زدن به زانو:

آیا پزشک شما با استفاده از یک چکش کوچک به پای شما ضربه می‌زند؟ این کار به‌منظور بررسی عکس‌العمل طبیعی شما انجام می‌گیرد. اگر هیچ مشکلی نداشته باشید وقتی‌که پزشک با چکش کوچک به‌پای شما ضربه می‌زند به‌طور خودکار یک لقد کوچک می‌اندازید.
ضربه زدن به همه جای قفسه سینه:

به این کار «پرکاشن» یا «ضربه» می‌گویند و به‌مانند ضربه زدن به یک بشکه است تا متوجه شویم که چقدر در آن مایع است. اگر مریض باشید، وقتی‌که پزشک به قفسه سینه ضربه می‌زند شش‌های شما صدای متفاوتی می‌دهند. افرادی که مبتلابه نفخ هستند به هنگام ضربه زدن پزشک به قفسه سینه ریه‌های آن‌ها خالی به نظر می‌رسند و صدای یک‌چیز توخالی را می‌دهند و وقتی‌که فرد مبتلابه یک بیماری همچون سرطان یا نارسایی قلبی باشد به هنگام ضربه زدن پزشک به قفسه سینه ریه‌های آن‌ها پر به نظر می‌رسند، به‌گونه‌ای که انگار در ریه‌های آن‌ها مایع است.
اندازه‌گیری ضربان قلب:

اکثر افراد سالمی که قلب آرامی دارند ضربان قلب آن‌ها در هر دقیقه 60 تا 100 می‌تپد. ضربان قلب شما یک نشانه مهم از سلامتی شما و فشارخون، وزن و شاخص توده بدنی شما است. اگر ضربان قلب شما در محدوده نرمال نباشد، پزشک شما آزمایش‌هایی را به‌منظور بررسی ریتم قلب شما و دیگر مشکلات قلبی تجویز می‌کند.
قرار دادن انگشت در مقعد:

اگرچه قرار دادن انگشت در مقعد دردآور و ناخوشایند است، اما در امر پزشکی از اهمیت برخوردار است، چون این کار اولین گام برای غربالگری سرطان مقعد است و در مردها پزشک‌ها از این طریق پروستات فرد را بررسی می‌کند که به تولید اسپرم کمک می‌کند.
ریختن ادرار خود در ظرف:

پزشک‌ها به‌منظور تشخیص بیماری‌هایی همچون عفونت‌های دستگاه ادراری، بیماری‌های مقاربتی، سنگ‌ها یا التهاب کلیه، دیابت و مشکلات مثانه، ادرار فرد را بررسی می‌کنند. علاوه بر این، ادرار زنان می‌تواند نشان‌دهنده بارداری آن‌ها باشد. پزشک شما ممکن است برای معاینه سالانه شما، در صورت احساس درد به هنگام ادرار کردن یا در صورت وجود خون در ادرار از شما نمونه ادرار بخواهد.

رایج ترین چکاپ های پزشکی بعد از 50 سالگی

منبع: سپیدآنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1396-05-23 - 17:04 پاسخ

عالی بود