مهارت هایی برای حل تنش های خانوادگی

samiira
در شرایط استرس‌زا و پرفشار مشکلاتی مانند مرگ، اعتیاد، مشکلات مالی، بیماری‌های روحی روانی، جدایی/ طلاق و نقل‌مکان به‌راحتی حل نمی‌شوند. درنتیجه مخالفت، تنش و نارضایتی ایجاد خواهد شد. این مشکلات می‌تواند تمام اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار دهد. با کمک مهارت‌های حل مشکلات می‌توانید این تنش‌ها را راحت‌تر حل کنید.

نحوه رویارویی با مشکلات خانوادگی

بخش اول: ایجاد مهارت‌های حل مشکل
نحوه رویارویی با مشکلات خانوادگی: ترتیب دادن جلسه خانوادگی

زمانی را ترتیب دهید تا به‌عنوان خانواده با یکدیگر صحبت کنید. شاید روبه‌رو شدن با مشکلات خانوادگی و حل آن‌ها غیرممکن به نظر برسد. اما زمانی که باهم همکاری کنید این کار آسان‌تر خواهد شد. اولین گام برای حل این مشکل این است که همه‌تان قبول کنید که مشکل وجود دارد. سپس زمانی که همه آرام باشند کنار هم جمع شده و برای حل مشکل راهی پیدا کنند.

زمانی که برای همه مناسب باشد یک جلسه ترتیب دهید. به همه اطلاع دهید که این جلسه برای این ترتیب داده شده که به یک راه‌حل دست پیدا کنید.

فرزندان کوچک ممکن است نظم جلسه را به هم بزنند، به همین دلیل آن‌ها را در اتاق جداگانه‌ای قرار دهید، تا شاهد بحث و عصبانیت‌ها نیز نباشند.

روان شناسان نیز برگزاری جلسات خانوادگی را توصیه می‌کنند. زیرا صحبت کردن باعث می‌شود مشکلات و سو تفاهم‌های ایجادشده حل شوند و ارتباط و پیوند میان اعضای خانواده مستحکم‌تر شود.

نحوه رویارویی با مشکلات خانوادگی: تمرکز بر مسئله اصلی
بر مسئله اصلی تمرکز کنید. زمانی که مخالفت ایجاد می‌شود، افراد تمایل دارند که تمام سو تفاهم‌های موجود را نشان دهند و درباره‌شان صحبت کنند، این مسئله باعث می‌شود که از موضوع اصلی جلسه دور شوند.

مسئله اصلی جلسه را مطرح کرده و درباره آن بحث کنید. صحبت کردن درباره مسائل دیگر باعث می‌شود مسئله اصلی همچنان دست‌نخورده باقی بماند.

نحوه رویارویی با مشکلات خانوادگی: فرصت دادن به تمام افراد
همه افراد منظورشان را به‌روشنی نشان دهند. ارتباط مستقیم سو تفاهم‌ها را از بین می‌برد. برای این کار تمام افراد باید مستقیماً از جملات “من…” استفاده کنند و نیازها، خواسته‌ها و نگرانی‌هایشان را نشان دهند.

به یاد داشته باشید که باید مسئله را حل کرده و به دنبال راه‌حل باشید. استفاده از جملاتی که با “من” آغاز می‌شوند باعث می‌شود تمامی افراد نظر خود را بیان کرده و درعین‌حال به گفته‌های دیگران نیز گوش دهند. استفاده از این جملات باعث می‌شود که احساسات خود را بیان کرده و درعین‌حال حالش بهتر شود.

برای مثال می‌توان از چنین جملاتی استفاده نمود: “من نگران این هستم که خانواده‌مان از هم بپاشد. بنابراین بهتر است هرچه زودتر راه‌حلی پیدا کنیم.” یا “زمانی که پدر زیاد نوشیدنی می‌نوشد می‌ترسم، زیرا شروع به فریاد زدن می‌کند. کاش اعتیادش را ترک کند.”

نحوه رویارویی با مشکلات خانوادگی: گوش دادن به یکدیگر
بدون اینکه گفته هم را قطع کنید به هم گوش دهید. برای اینکه در یک جلسه خانوادگی به توافق برسید باید به گفته‌های هم خوب گوش دهید. تنها با گوش دادن به یکدیگر است که می‌توانید باهم ارتباط برقرار کنید. گوش دادن صحیح این است که به لحن و زبان بدن گوینده خوب توجه کنید و گفته‌های او را قطع نکنید،

همچنین پس از اتمام گفته‌هایش آن‌ها را دوباره بیان کنید تا مطمئن شود گفته‌هایش را کاملاً فهمیده‌اید.گوش دادن صحیح باعث می‌شود فرد تصور کند که گفته‌هایش شنیده‌شده، افراد دیگر تشویق می‌شوند که به گفته‌های شما هم گوش دهند، بحث و ناراحتی را کاهش می‌دهد و روابط را مستحکم می‌کند.

نحوه رویارویی با مشکلات خانوادگی: احترام به عقاید یکدیگر
به نظرات و عقاید یکدیگر احترام بگذارید. با تأیید کردن نظرات و عقاید طرف مقابل به او نشان می‌دهید که به عقاید او احترام گذاشته و آن‌ها را قبول می‌کنید. البته که عقاید هرکس با عقاید دیگری متفاوت است، اما استفاده از عبارات تأییدکننده باعث می‌شود به‌ طرف مقابل نشان دهید که به او به‌عنوان یک انسان باارزش احترام می‌گذارید.

می‌توانید برای احترام و تأیید گفته‌های فرد از این جملات استفاده کنید: “واقعاً خوشحالم که با من راحتی که این مسئله را با من درمیان می‌گذاری” یا “چقدر خوب است که توهم به دنبال راه‌حل می‌گردی”.

نحوه رویارویی با مشکلات خانوادگی: یافتن راه حل
درکنار هم به دنبال راه‌حل بگردید. پس‌ازاین که تمام افراد نیازها، خواسته‌ها و نگرانی‌هایشان را ابراز نمودند می‌توانید به دنبال راه‌حل بگردید. تمام پیشنهادات و نظرات را در نظر گرفته و راه‌حلی را انتخاب کنید که تمام نظرات را شامل شود. زیرا تمام افراد حاضر باید نسبت به راه‌حل یافت شده نظر مثبتی داشته باشند.

در صورت لزوم می‌توانید یک توافق‌نامه نوشته و نحوه رسیدگی به مسئله را یادداشت کنید.

نحوه رویارویی با مشکلات خانوادگی: بهره گیری از کمک های تخصصی
از کمک‌های تخصصی بهره بگیرید. اگر خودتان نمی‌توانید مشکل پیش‌آمده را حل کنید بهتر است از یک مشاور یا روان‌شناس کمک گرفته و با کمک و مشکل پیش‌آمده را مدیریت کنید.

بخش دوم: شناسایی موانع ارتباطی
نحوه رویارویی با مشکلات خانوادگی: واکنش های متفاوت
این را بدانید که اعضای یک خانواده ممکن است نسبت به یک مسئله واکنش‌های مختلفی نشان دهند.

 یکی از موانع موجود بر سر راه ارتباط میان اعضای یک خانواده این است که هرکدام نسبت به مسئله واکنش مجزایی نشان می‌دهند. بنابراین باید این تفاوت‌ها را در نظر بگیریم و بدانیم که این واکنش‌ها به این دلیل است که هرکدام می‌خواهد به شکلی به راه‌حل دست پیدا کند.

برخی از افراد درنتیجه چنین مشکلاتی خشن و تدافعی می‌شوند. درواقع این واکنش روانی ازنظر روان‌شناسی اثبات‌شده است و بخشی از استراتژی “دفاع یا فرار” است. این افراد تا جایی بحث می‌کنند که از مسئولیت‌پذیری شانه خالی کرده و عقاید طرف مقابل را رد کنند.

افراد دیگر از بخش فرار استفاده می‌کنند. این افراد از مشکلات فرار می‌کنند. این افراد مشکل را تکذیب می‌کنند یا باور دارند که مشکل غیرقابل‌حل است. این افراد تظاهر می‌کنند که هیچ مشکلی وجود ندارد و یا مشکل موجود بر آن‌ها تأثیر نمی‌گذارد.

نحوه رویارویی با مشکلات خانوادگی: کنترل احساسات
احساسات خود را کنترل کنید. آگاهی نسبت به احساسات خود باعث می‌شود نه‌تنها خود بلکه دیگری را نیز خوب بشناسید. اگر در شناخت احساسات خود دچار مشکل باشید نمی‌توانید احساسات خود را کنترل کنید و یا نیازهایتان را نشان دهید.

در درجه اول باید احساسات خود را بشناسید. احساسات و افکار خود را بشناسید و اقدامات مؤثر را در نظر بگیرید. برای مثال، شاید تصور می‌کنید “من از این خانواده متنفرم”. سپس ممکن است با مشت به چیزی بکوبید و یا رگ گردنتان بیرون بزند. این واکنش‌ها به‌عنوان خشم یا غضب برداشت می‌شوند.

در درجه دوم باید این‌گونه احساسات را کنترل کنید. باید ببینید که چگونه می‌توانید ناراحتی خود را از بین ببرید. برای مثال، اگر ناراحت باشید ممکن است بخواهید فیلم طنز تماشا کنید. اگر خشمگین باشید شاید بخواهید با یک دوست دردودل کنید و یا یک فعالیت فیزیکی انجام دهید.

نحوه رویارویی با مشکلات خانوادگی: یکدیگر را متهم نکنید
در مقابل وسوسه برای متهم کردن دیگری مقاومت کنید. متهم نمودن طرف مقابل باعث می‌شود که آن فرد گارد گرفته و مذاکره شما نتیجه منفی داشته باشد. همیشه به مشکل حمله کنید نه به طرف مقابل خود. می‌توانید به یک نفر علاقه داشته باشید،

به او احترام بگذارید و او را دوست بدارید، بدون اینکه تک‌تک کارهایش را تأیید کنید. اگر فرد موردعلاقه خود را متهم کنید، شرایط سخت‌تر خواهد شد.

یکی از بهترین راه‌ها برای متهم نکردن دیگران این است که از جملات “من…” استفاده کنید. برای مثال به‌جای گفتن جمله “افراد معتاد خطرناک هستند” بگویید “من از این می‌ترسم که اعتیاد تو به کسی صدمه برساند”.

هنگام مشکلات سکوت میکنید؟! حتما این مطلب را بخوانید

منبع: سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ