چطور یک رابطه عاطفی بسازیم؟

faateme1366
داشتن یک رابطه عاطفی موفق و لذتبخش, به دست آوردنی نیست, بلکه ساختنی است و برای به دست آوردنش باید آن را ساخت.

پس برای اینکه درک بهتری از رابطه عاطفی داشته باشیم، اجزای اصلی آن رابطه را بیشتر بشناسیم:

  • اعتماد

مادامی که اعتماد در یک رابطه شکل نگرفته، حس امنیت هم وجود ندارد و تا زمانی که افراد در ارتباطات خود امنیت و اعتماد متقابل را حس و درک نکنند, در حقیقت رابطه‌ای هم شکل نگرفته است. اعتماد خود به خود صورت نمی‌گیرد و مدت، زمان و مکان ندارد. تا زمانی که رابطه وجود دارد، حفظ و صیانت از اعتماد نیز وجود دارد.

  • صداقت

راستی و درستی و صداقت اساس یک رابطه است. بر پایه ‌‌صداقت است که اعتماد هم صورت می‌گیرد و در واقعیت هم این دو از هم قابل تفکیک نیست. صداقت نه تنها در گفتار باعث اطمینان افراد نسبت به همدیگر می‌شود که در اعمال نیز بشدت قابل توجه است.

  • احترام

احترام گذاشتن به ارزش‌ها، عقاید، نگرش‌ها و کلا احترام به جهان‌بینی همدیگر حتی با وجود اختلاف سلیقه، به دوام یک رابطه کمک می‌کند. احترام گذاشتن به خود و همینطور احترام متقابل، ایجاد حس دوست داشتن می‌کند و باعث بالا رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس در خود و دیگری می‌شود.

  • تعهد

پایبندی و وفاداری به رابطه به دوام یک رابطه عاطفی کمک می‌کند. تعهد داشتن, علاوه بر اینکه از نظر خصائص انسانی و اخلاقی بسیار مورد تاکید است, این پیام را می‌دهد که انتخاب من ارجح است و من مسولیت انتخاب خود را برعهده می‌گیرم. تعهد لازمه ‌پایداری و حفظ رابطه و شکل‌گیری صمیمیت است و بدون تهعد، عملا زیربنای رابطه سست خواهد بود.

  • همدلی

درک کردن متقابل و همدلی کردن, از اصول مهم رابطه است. درک کردن یعنی فهمیدن شرایط طرف مقابل و خود را جای او گذاشتن و از منظر او به دنیا نگریستن. وقتی همدلی شکل می‌گیرد چرائی مسائل و مشکلات کمرنگ می‌شود و درواقع طرفین به یکدیگر کمک می‌کنند چگونه حل مساله کنند و متوجه این موضوع هستند که تفکر هر فرد ذاتا و اصلا مربوط به جهان بینی و نگاه او به دنیاست و لزوما شبیه هم نیست.

  • نیاز

واضح و بدیهی است که ایجاد یک رابطه‌ سالم و موفق و حفظ و دوام آن, باعث شکل‌گیری خواسته‌ها و نیازها و توقعاتی می‌شود. اما شناسایی نیازها و خواسته‌های یکدیگر با صحبت کردن در مورد آن و شفاف سازی صورت می‌گیرد و اینکه تا چه میزان توانایی برآورده شدن دارند و چقدر ما توانایی برآورده کردن آن‌ها را داریم. توجه به موقع و مناسب به نیازهای اساسی یکدیگر باعث دلگرمی و جلب اعتماد و افزایش صمیمیت طرفین می‌شود.

  • صمیمیت

در نهایت چیزی که باعث جذابیت و دوام یک رابطه‌ عاطفی موفق می‌شود، حس دوست داشتن و صمیمیت است. صمیمیت فرآیندی تعاملی است که دارای چندین مولفه می‌‌باشد که اساس همه ‌آن‌ها، شناخت و پذیرش و همدلی است.

هرچند یک رابطه عاطفی موفق، دارای مولفه‌های بیشماری است اما این موارد از اصول اولیه رابطه است که اگر نباشند رابطه معنا ندارد.

زهرا زنده‌رود – دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ