صفر تا صد محصولات فرم دهنده صورت که باید بدانید

zahra
راهنمای خرید بهترین کرم های لیفتینگ

 گاهی خیلی زودتر از آن چیزی که تصور می‌کنیم به این مرحله می‌رسیم که سن فقط یک عدد است که تغییر می‌کند و تاثیری بر روحیات و خلق و خو ندارد ولی اتفاقات زیادی هستند که ممکن است خیلی سریع و محکم خودشان را نشان بدهند تا ثابت کنند این تغییر عدد چندان هم بی‌تاثیر نیست هم به خودمان و هم به اطرافیان‌مان. تغییرات پوستی یکی از اولین و البته مهم‌ترین نشانه‌های افزایش سن و البته بی‌توجهی و بی‌مهری‌های سالیان طولانی عمر است که یک روز صبح هنگام شستن صورت یا وقتی که خودمان را برای جشن تولدمان آماده می‌کنیم رخ می‌نماید و اینجاست که باید به‌دنبال چاره باشیم. خوشبختانه در بازار پررونق محصولات زیبایی و بهداشتی بخش اعظمی به محصولات ضدپیری اختصاص پیدا می‌کند که خودش جای شکر بسیار دارد! اما آیا در این بازار شلوغ و پرمحصول موفق به انتخاب بهترین و مناسب ترین محصول خواهیم شد؟ این مطلب به شما کمک می‌کند آگاهانه و واقع‌بینانه انتخاب و مصرف کنید.

«ک» مثل کلاژن
 در فهرست مواد اولیه همه محصولات مراقبت از پوست و ضدپیری، کلاژن حرف اول را می‌زند. اما این کلاژن چیست؟
کــــلاژن از رشته‌های پروتئینی به‌نام آمینو اسیدها تشکیل شده که به حفظ جوانی پوست ماهیچه‌ها و استخوان‌ها و حتی سیستم گوارش کمک می‌کند. بیشترین میزان کلاژن بدن در زمان تولد و کودکی است و با افزایش سن به‌صورت طبیعی کاهش می‌یابد. همین کاهش است که نشانه‌های قابل رویت پیری مانند افتادگی پوست، چین و چروک و حتی تضعیف استخوان‌ها را به همراه دارد. تنها افزایش سن به کاهش میزان کلاژن تاثیر ندارد بلکه سبک زندگی ناسالم، رژیم‌های غذایی با قند زیاد، قرار گرفتن در معرض تابش خورشید و مصرف دخانیات، همگی موجب کاهش آن می‌شوند.

 از کجا بفهمیم کمبود کلاژن داریم؟
هنگامی که کلاژن پوست از دست می‌رود، علائم قابل مشاهده‌‌ای دیده می‌شوند که می‌توانند شامل چروک‌ها و خط‌های ناشی از خنده و اخم باشند. این آزمایش ساده را انجام دهید. پوست روی دست‌تان را بکشید و ببینید که چقدر سریع به حالت اول بر‌می‌گردد. اگر این کار با سرعت انجام شد سطح کلاژن شما بالا و مناسب است و اگر این برگشت طولانی‌تر شد، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که شما باید به افزایش کلاژن‌سازی در پوست اقدام کنید. افزایش تولید کلاژن می‌تواند به چند روش انجام شود: از طریق رژیم غذایی، از طریق مکمل‌ها یا  از طریق تزریق کلاژن موضعی. از آنجا که مصرف مکمل و تزریق باید توسط متخصص انجام شود ما به رژیم غذایی و  مصرف کلاژن موضعی می‌پردازیم.

  کلاژن خوراکی
بهترین مواد غذایی که کلاژن‌سازی را سرعت و افزایش می‌دهند مواد غذایی با میزان بالای پروتئین هستند. گوشت گاو، سینه مرغ، ماهی‌های روغنی و حتی غشای پوسته تخم‌مرغ! منابع گیاهی کلاژن هم عبارتند از: اسفناج، کلم، توت و سیر.

  کدام محصول را بخریم؟ 
محصولات ضدپیری ماده دیگری در خود دارند به‌نام پپتید. پپتیدها در واقع رشته‌های کوتاه شده کلاژن‌ها هستند. شما می‌توانید پپتیدهای موضعی را مصرف کرده و با انتقال آن به سطح پوست، به کلاژن‌سازی مجدد، کمک کنید. خوشبختانه، یافتن محصولات پوستی خوب که پپتیدهای طبیعی آنها ساخته شده است، سخت نیست. پپتیدها بر سفت و محکم شدن فوری پوست تاثیر دارند در حالی که ترکیبات ویتامین B3  و عصاره‌های گیاهی‌ مانند رازیانه و جلبک قهوه‌ای پوست را تغذیه می‌کنند و انعطاف‌پذیری آن را افزایش می‌دهند.

 آیا اثرشان دائمی است؟ 
دکتر الیزابت تانزی، مدیر کل موسسه جراحی لیزر پوستی واشنگتن، می‌گوید: محصولات سفت‌کننده و کشنده، پوست را به‌طور موقت بهبود می‌دهند. گرچه حتی بهترین کرم‌های صورت نمی‌توانند پوست شما را به‌طور دائمی تغییر دهند، اما می‌توانند نتایج کوتاه‌مدت‌ مثبتی ایجاد کنند. بسیاری از این محصولات از کافئین استفاده می‌کنند تا پوست به‌طور موقت صاف شود، با تقویت لایه‌های میانی سلول‌های شاخی، پوست را شفاف‌تر نشان می‌دهد. باید به این نکته توجه کرد که اسید گلیکولیک یا اوره و اسید هیالورونیک برای آبرسانی به پوست و  گاهی عصاره‌های گیاهی (به‌ویژه یونجه و جلبک بامبو) ‌موجود در انواع کرم‌ها و لوسیون‌ها می‌توانند باعث ایجاد حساسیت شدید ‌شوند.

 از اعماق اقیانوس‌ها

در معرفی محصولات معروف و موثر بازار، نمونه‌هایی دیده می‌شود که در معرفی کالا استفاده از کلاژن‌های دریایی آمده است. این محصولات چه هستند و

چه ویژگی‌هایی دارند؟ 
باوجود منابع دیگر کلاژن‌های حیوانی، پپتیدهای موجود در کلاژن ماهی به بهترین وجه جذب پوست شده و تاثیرات عمیق‌تری دارند و آن هم به‌دلیل اندازه ذرات کوچک‌تر آنها نسبت به دیگر کلاژن‌های حیوانی و گیاهی دیگر است. 

چطور اثرش را بیشتر کنید!
تمام محصولات موجود در بازار به یک شیوه مصرف می‌شوند. راز نهفته در زیبایی ستاره‌های هالیوودی و افرادی که برای چهره و صورت‌شان زمان می‌گذارند در یک کار نهفته است و آن هم استفاده صحیح از ماساژ است. ماساژ صورت در واقع تخلیه مسیرها و غدد لنفاوی است‌ که به‌صورت یک مراسم روزانه اجرا می‌شود. این کار کمک می‌کند تا گردش خون به صورت کامل انجام شود. این فرآیند تنها چند ثانیه طول می‌کشد ولی تاثیر آن بسیار بیشتر از محصولی است که استفاده می‌کنید. بسیاری از تحقیقات نشان داده است در صورت مصرف به‌صورت معمولی بدون ماساژ و همراهی با افزایش گردش خون تقریبا بی‌تاثیر هستند.

 محصولاتی با منشا دریایی!
مهم‌ترین ویژگی این محصولات خاصیت ضدپیری بودن آن است. از آنجا که کلاژن ماهی یک نوع کلاژن نوع I است و پوست ما از آن تشکیل شده است، جای تعجب نیست که می‌تواند برای پوست مفید باشد. این مواد به جلوگیری و بهبود علائم پیری پوست کمک می‌کنند. صاف بودن پوست، رطوبت بهتر، افزایش انعطاف‌پذیری و جلوگیری از تشکیل چروک‌های عمیق از تاثیرات دیگر کلاژن ماهی است. درمان اسکار یا جای جراحی یکی از آرزوهای خیلی از زنان است که با کلاژن ماهی امکان‌پذیر است. توانایی زخم برای بهبود مبتنی بر وجود کلاژن است. کلاژن نوع I بخش اعظمی از ساختار ماتریکس پوستی است، بنابراین داشتن این نوع کلاژن یعنی درمان سریع زخم‌ها.
کلاژن ماهی از پوست، استخوان‌ها و باله‌های ماهی تازه استخراج می‌شود که به‌صورت مکمل‌های دارویی و غذایی قابل استفاده است.
اسید هیالورونیک و ویتامین C به جذب کلاژن ماهی کمک می‌کنند به‌همین دلیل وجود این مواد در کنار هم ضروری است.
هنگامی که کلاژن هیدرولیز می‌شود، مولکول‌‌های پروتئین به مولکول‌های کوچک شکسته شده و به‌راحتی از طریق پوست جذب می‌شوند. 

منبع: مجله سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ