چه کسانی کاندیدای ایمپلنت هستند؟

mousavi
دکتر منصوره رادفر، دندانپزشک: افرادی که به هر علتی دندان از دست داده باشند کاندیدای ایمپلنت هستند. ایمپلنت جهت جایگزینی دندان تا بازسازی همه دندان‌ها را دربر می‌گیرد. در مورد از دست دادن یک یا چند دندان دیگر نیازی به تراش دندان‌های مجاور به‌عنوان پایه پروتز نیست.

دکتر منصوره رادفر، دندانپزشک

افرادی که به هر علتی دندان از دست داده باشند کاندیدای ایمپلنت هستند. ایمپلنت جهت جایگزینی دندان تا بازسازی همه دندان‌ها را دربر می‌گیرد. در مورد از دست دادن یک یا چند دندان دیگر نیازی به تراش دندان‌های مجاور به‌عنوان پایه پروتز نیست. ایمپلنت داخل استخوان قرار می‌گیرد و روکش روی همان ایمپلنت بدون اتکا به دندان‌های مجاور قرار داده می‌شود. درمورد بیمارانی که دندان‌های زیاد یا همه دندان‌ها را از دست داده باشند، با قرار دادن چند ایمپلنت در فک آنها و استفاده از آنها به‌عنوان پایه می‌توان پروتز متکی بر ایمپلنت جهت جایگزینی دندان‌های از دست رفته قرار داد. در مورد بیماران کاملا بی‌دندان می‌توان با قرار دادن حداقل دو ایمپلنت در هر فک پروتزی متحرک ولی محکم و بدون لغزش و لقی دراختیار بیمار قرار داد. حتی درمورد بیماران بی‌دندان که در حال استفاده از پروتز متحرک هستند، می‌توان با قرار دادن دو پایه ایمپلنت در فک آنها همان پروتز را با کمترین هزینه کاملا محکم و باثبات کرد.

میزان موفقیت ایمپلنت‌های دندانی چقدر است؟

امروزه به‌طور متوسط موفقیت در کاشت ایمپلنت‌های دندانی بیش از 95درصد است ولی درصد میزان موفقیت در ایمپلنت‌های دندانی به موارد زیر بستگی دارد:

الف) بیمار: بیمار باید از سلامت برخوردار باشد و به بیماری مزمن ضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن مبتلا نباشد. اخیرا دچار مشکل شدید قلبی (جراحی قلب یا انفارکتوس) نشده باشد. دیابت کنترل نشده و رادیوتراپی و بیماری لثه و دهان نداشته باشد. همچنین استعمال سیگار و مشروبات الکلی از عوامل محدودکننده عمل ایمپلنت هستند.

ب) دندانپزشک: دندانپزشکی که ایمپلنت را انجام می‌دهد باید دوره‌های لازم ایمپلنت را دیده باشد و مهارت و تجربه کافی در انجام ایمپلنت داشته باشد، همچنین تمام شرایط بیمار از نظر سلامت بدن و فاکتورهای مهم داخل دهانی را ارزیابی کند و با رعایت اصول کنترل عفونت مبادرت به انجام جراحی ایمپلنت کند.

ج) ایمپلنت: فاکتور مهم دیگر در مورد میزان موفقیت ایمپلنت مخصوصا در درازمدت خود ایمپلنت است. امروزه شرکت‌های سازنده ایمپلنت بسیار زیاد و متنوع هستند. قیمت‌های ایمپلنت بسیار متنوع است و هر کدام از کمپانی‌های سازنده روی نکاتی تاکید دارند که در ساخت ایمپلنت از آن بهره جسته‌اند. دندانپزشک باتوجه به بودجه بیمار و مسائل تکنیکی و مزیت‌های ایمپلنت در محدوده قیمت موردنظر، مبادرت به انتخاب یک سیستم می‌کند.

در کل ایمپلنتی مناسب است که میزان جوش خوردن آن به فک، بالا باشد (osseointegration)  و میزان تحلیل استخوان اطراف آن در طول زمان کمتر باشد.

د) مراقبت‌های بعدی: بیمار نقش بسیار مهمی در طول عمر ایمپلنت و موفقیت درازمدت آن دارد. عدم استعمال دخانیات و مشروبات الکلی و رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها و لثه، مراجعات منظم به دندانپزشک و اطمینان از سلامت لثه و عدم وجود جرم دندانی و پوسیدگی در دندان‌های دیگر همه و همه موفقیت درازمدت ایمپلنت را افزایش می‌دهد.

طول درمان ایمپلنت چقدر است؟

طول مدت جراحی معمولا از نیم ساعت تا دو ساعت است و بسته به تعداد ایمپلنت‌ها و شرایط فکی بیمار تغییر می‌کند. در مواردی که علاوه بر کاشت ایمپلنت نیاز به پیوند استخوان یا تغییر شرایط کف حفره سینوس در فک بالا نیاز باشد، زمان کاشت ایمپلنت بیشتر خواهد بود. پس از کاشت ایمپلنت تا قرار دادن پروتز روی آن زمانی حدود 6هفته تا 3ماه موردنیاز است تا کاملا ایمپلنت‌ها در شرایط دور از تکان و لرزش به آرامی به استخوان فک بیمار جوش بخورد و ایمپلنت در جای خود کاملا محکم شود سپس دندانپزشک مبادرت به قرار دادن پروتز روی ایمپلنت می‌کند. البته در مواردی باتوجه به کمیت استخوانی فک بیمار و نوع ایمپلنت خاصی که طراحی شده است، بارگذاری فوری روی آن می‌تواند صورت گیرد، بنا به تشخیص جراح دندانپزشک می‌توان بلافاصله پس از جراحی کاشت ایمپلنت، پروتز را روی ایمپلنت قرار داد.

هزینه انجام ایمپلنت چقدر است؟

هزینه انجام ایمپلنت در بسیاری موارد با انجام درمان‌های سنتی تفاوت چندانی ندارد. فاکتورهای تعیین‌کننده هزینه خود ایمپلنت، دستمزد جراح دندانپزشک، هزینه مواد مصرفی اضافی در صورت لزوم (پودرپیوند استخوان) و هزینه لابراتواری است که البته بهتر است قبل از انجام عمل ایمپلنت به‌طور شفاف هزینه مربوط به ایمپلنت مورد توافق قرار گیرد.

طول عمرهای ایمپلنت‌های دندانی چقدر است؟

با پیشرفت‌هایی که دندانپزشکی نوین داشته انتظار می‌رود بیشتر ایمپلنت‌ها عمر نامحدودی داشته باشند البته طول عمر یک درمان ایمپلنت بستگی به عوامل متعددی دارد که بهداشت و نحوه نگهداری توسط بیمار، قطر و طول ایمپلنت، توزیع صحیح نیروها روی ایمپلنت موثرند.

دکتر منصوره رادفر، دندانپزشک

شما می توانید جهت ارتباط با مطب دکتر منصوره رادفر با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

۰۲۱۲۲۰۹۶۱۴۶ 

02122767917

آدرس: تهران، سعادت آباد، بین میدان کتاب و چهارراه سرو، پلاک ۱۰۴، ساختمان نگار، طبقه سوم، واحد۷۰

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ