همه دردسرهای نگین دندان که نمی‌دانستید

zahra
کاشت نگین چه عوارضی دارد؟

 ارتباطات انسانی قبل از شروع به کمک کلام یا گفتار، با نشانه‌های دیگری آغاز می‌شود که لبخند یکی از اولین و شاید بتوان گفت مهم‌ترین بخش در شروع یک ارتباط موثر کلامی یا غیرکلامی باشد. در این مورد هم مانند دیگر عوامل ارتباطی هر ناهنجاری می‌تواند بر کیفیت ارتباط تاثیر گذاشته و در مواردی نتیجه معکوس به همراه داشته باشد. در دنیای پر تنوع امروز «مهندسی لبخند» بخش تازه‌ وارد و نوپا در دندانپزشکی زیبایی است که طرفداران خودش را دارد. کاشت نگین روی دندان یکی از بخش‌های پرجاذبه و شاید یکی از کم هزینه‌ترین‌ها است که اگر با دقت و احتیاط انجام نشود، ممکن است عوارض نامطلوبی داشته باشد تا جایی که دیگر خنده بر لبان‌تان ننشیند.  دکتر علی امیرانی، دندانپزشک در این باره توضیح می‌دهد.

 جواهر دندان چیست؟
 جواهر یا نگین دندان، سنگ یا جواهری طبیعی یا مصنوعی، بی‌رنگ، براق یا هر فلز گرانبهایی مانند طلا و سنگ‌های بسیار ریز  و رنگارنگی هستند که عموما در قسمت جلو و بالای دندان‌های پیشین یا هر دندانی که هنگام لبخند زدن بیشتر نمایان است، قرار داده می‌شوند. این انتخاب مهم‌ترین بخش از مهندسی لبخند است که باعث می‌شود برق این دندان هنگام لبخند زدن توجه همه را به سمت شما جلب کرده‌ و لبخندی سفید، درخشان و باشکوه عرضه کند.
 معمولا جواهرات به کار رفته قیمت چندانی ندارند و درواقع بخش اعظم هزینه این عمل زیبایی به تجهیزات و مواد زیرساختی آن مربوط است. ‌این نگین‌ها معمولا در مطب‌های دندانپزشکی به متقاضی معرفی می‌شود ولی در مواردی افراد تمایل دارند که خودشان و از مراکز متفرقه و با قیمت‌های کمتری خریداری کنند. در این صورت باید توجه داشت که محصولات از نظر تراش، رنگ و همچنین مواد تشکیل‌دهنده مصنوعی با دقت بررسی و انتخاب شوند چون از لحظه نصب روی دندان در دهان شما قرار می‌گیرند یعنی اصلی‌ترین راه ورود آلودگی‌ها و میکروب‌ها به داخل بدن.

چطور کاشت می‌شود؟ 
یکی از مهم‌ترین بخش‌های این عمل زیبایی نحوه نشاندن نگین روی دندان است. در این مرحله است که تخصص و تجربه نقش مهمی ایفا می‌کند. دندان سالم به کمک مواد تمیزکننده به‌خوبی پاک‌سازی می‌شود، روی سطح دندان کمی زبر شده تا سطح اصطکاک بیشتر شود. نگین به کمک مواد زیرسازی یا به اصطلاح باندینگ روی دندان چسبانده می‌شود و در پایان با دندان هم‌سطح می‌شود. آنچه در این مرحله مهم و ضروری است، بررسی صحت و سلامت مینای دندان است. وجود نگین روی مینای دندان باعث تحلیل استحکام آن شده و در مواردی ممکن است پوسیدگی و آسیب از زیر همین نگین‌ها شروع شود. انجام این عمل توسط پزشکان متخصص عوارض کمتری به‌همراه خواهد داشت ولی در موارد بسیاری دیده شده که پزشک برای نصب نگین حفره‌ای روی دندان سالم ایجاد کرده که همین مورد موجب آسیب به مینای دندان و تغییر رنگ آن شده است.

 روی کدام دندان‌ها نصب می‌شود؟
 دندان‌هایی که نیاز به ترمیم دارند پیشنهاد اول برای نصب نگین هستند چون دندان سالم برای این کار حیف است! زیرا دندان  برخلاف سطح پوست، قابلیت ترمیم و نشان دادن علائم آلرژی و حساسیت را ندارد و عفونت و ناراحتی‌های ایجاد شده در این بخش بعد از گستردگی زیاد قابل شناسایی است و هر نوع تغییر و صدمه به سطح و مینای دندان دیگر قابل ترمیم طبیعی نبوده و قطعا باید توسط دندانپزشکان و به‌صورت مصنوعی انجام شود. هرچند نگین‌های استفاده شده در این عمل زیبایی تراش خورده؛ ریز و غیر تیز  هستند و به همان صورت بلعیده شده دفع می‌شوند ولی مواردی هم از شکستن زیر دندان‌ها هنگام جویدن و آسیب به دیگر دندان‌ها، ورود به حلق و ایجاد سرفه و… گزارش شده است.

آیا نگین‌های متحرک بهترند؟
 استفاده از نگین‌های متحرک یکی از انواع جدیدی از این عمل زیبایی است که به‌تازگی موردتوجه قرار گرفته‌اند. با این شیوه می‌توان در هر زمان بدون وارد شدن آسیب به دندان‌ها یا ایجاد هرگونه درد، نگین را روی دندان‌ها نصب یا جدا کرد. در این نمونه، نگین روی یک میکروساختار پوستی نامرئی ساخته شده از شیشه شفاف قرار گرفته و به‌راحتی روی دندان می‌نشیند. درست است که عوارض چسباندن و برداشتن آنها روی دندان کمتر است ولی از عوارض این نمونه‌ها می‌توان به حساس شدن مینای دندان همچنین لثه‌ها اشاره کرد که هربار این پوشش خارجی را تحمل می‌کنند. هرچند گذاشتن و برداشتن این ساختار شیشه‌ای زحمتی ندارد ولی تکرار آن سطح دندان را حساس و آسیب‌پذیر می‌کند.

 دردسرهای چسب‌های  پردوام 
اساس نصب جواهر روی دندان، استفاده از چسب‌های قوی دندانپزشکی است که در برابر گرما و سرمای مواد غذایی، شست‌وشو با مسواک، قدرت بزاق و… مقاومت استانداردی دارند. استفاده از چسب‌های دندانی بی‌کیفیت که مقاومت بالایی دارند، ممکن است دوام نگین روی دندان را طولانی‌تر کند ولی این به معنای تحلیل مینای دندان در محل نصب است. طولانی‌ترین زمان نصب و دوام نگین روی دندان 6ماه تا یک‌سال است و بعد از این مدت بهتر است توسط پزشک متخصص برداشته شود تا در این فرصت مینای دندان زمان استراحت داشته باشد. نصب نگین دندان در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی بزرگ‌ترین ضربه به سلامت دهان و دندان شماست.

 عوارضی که باید بدانید؟
  زرد شدن بخشی از سطح دندان که زیر نگین است
حساسیت مینای دندان
     از دست دادن لایه بیرونی دندان به‌دلیل تراشیده شدن بخشی از سطح دندان برای ایجاد اصطکاک بیشتر با نگین
      ایجاد پوسیدگی احتمالی به‌دلیل شست‌وشوی ناقص دندان
 پنهان ماندن پوسیدگی‌های سطحی و تبدیل به آسیب‌های عمیق و تشخیص دیرهنگام آن

خطر  ترک‌های میکروسکوپی
نازک شدن مینای دندان یکی دیگر از عوارض کاشت نگین است. استفاده از ژل اسید فسفریک برای کاشت نگین روی دندان، باعث آسیب رساندن به مینای دندان و تغییر رنگ آن می‌شود. کاشت نگین با استفاده از این مواد در بعضی موارد موجب بروز ترک‌های میکروسکوپی در دندان می‌شود که با چشم معمولی قابل رویت نیست و همین ترک‌های متعدد و ریز باعث می‌شود دندان با کمترین فشار یا ضربه بشکند. 

 توصیه‌هایی که باید جدی بگیرید
اگر با همه این دانسته‌ها همچنان تمایل به انجام این کار دارید چند توصیه را فراموش نکنید:
  نگین را از شرکت سازنده مطمئن و تایید شده تهیه کنید، فراموش نکنید که کیفیت نگین در ظاهر زیبا، دوام و بهداشت تاثیر زیادی دارد.
 دندانپزشک یا فرد کارگذارنده برای کاشت نگین باید علم و مهارت کافی را داشته باشد چون این عمل با تکنیک خاصی انجام می‌شود.
  به توصیه‌های دندانپزشک و کارخانه سازنده برای استفاده صحیح از نگین و شیوه مسواک زدن و رعایت بهداشت عمل کنید.
 اگر جزو افرادی هستید که دندان‌های شما جرم زیادی دارند، استفاده از این نگین‌ها قبل از جرم‌گیری و آموزش بهداشت برای شما مناسب نیست.

 ساختار موردنیاز برای نگین‌های دندان متحرک 
باتوجه به وضعیت دندان کودک ساخته می‌شود. به این ترتیب کودک می‌تواند از یک بسته آماده به این منظور استفاده کرده یا با دندانپزشک خود برای قالب‌گیری از دندان ملاقات کند. این قالب در ادامه برای لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شود تا پس از ساخت پایه، نگین به آن متصل شود.

منبع: مجله سیب سبز

دانستنی‌هایی در مورد نگین دندان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ