خبر خوب برای مردانی که ژنتیکی نابارور هستند!

faateme1366
در تحقیقی جدید دانشمندان از موش نری که از نظر ژنتیکی نازا بود موش سالم به دنیا آورده‌اند. این اتفاق برای مردانی که به دلیل همین مشکل ژنتیکی نابارور هستند، امیدی تازه است.

جنسیت ما بر اساس کروموزوم‌های ایکس و ایگرگ تعیین می‌شود. معمولاً دخترها دو کروموزوم ایکس و پسرها یک ایکس و یک ایگرگ دارند. اما تقریباً از هر 500 پسر یک نفر با یک کروموزوم اضافی ایکس یا ایگرگ به دنیا می‌آید. بر اساس تحقیقی جدید در مجله علوم آمریکا انجام شده 3 کروموزوم می‌تواند تشکیل اسپرم بالغ را مختل کند و باعث ناباروری شود.

اکنون دانشمندان در مؤسسه فرانسیس کریک انگلستان روشی جدید یافته‌اند که با حذف کروموزوم جنسی اضافی نوزاد بارور به دنیا می‌آید.

این گروه ابتدا تکه‌هایی کوچک از بافت گوش موشی با دو ایکس و یک ایگرگ و موشی با یک ایکس و دو ایگرگ برداشتند، آن‌ها را کشت دادند و سلول‌های بافت همبند معروف به فیبروبلاست‌ها را جمع‌آوری کردند.

سپس فیبروبلاست‌ها را به سلول‌های بنیادی برگرداندند و دیدند که در این فرایند برخی سلول‌ها کروموزوم جنسی اضافی خود را از دست دادند.

با یک روش موجود آن‌ها از علائم شیمیایی مشخصی استفاده کردند تا سلول‌های بنیادی را به سمتی هدایت کنند تا این قابلیت را داشته باشند که به اسپرم تبدیل شوند.

با تزریق این سلول‌ها به یک موش این سلول‌ها به اسپرم بالغ تبدیل شدند. از این اسپرم‌ها از طریق تولید مثل کمکی برای تولید فرزند سالم و بارور استفاده شد.

تاکایوکی هیروتا از مؤسسه فرانسیس کریک گفت: این رویکرد به ما امکان داد که از موش‌های نابارور با دو ایکس و یک ایگرگ و دو ایگرگ و یک ایکس فرزند تولید کنیم.

در آزمایشی ابتدایی این گروه دریافت که سلول‌های بنیادی تولید‌شده از فیبروبلاست‌های مردانی با سندروم کلاین‌فلتر (دو ایکس و یک ایگرگ) نیز کروموزوم جنسی اضافی خود را از دست دادند.

این پژوهشگران گفتند: اگر این یافته‌ها به شکلی مطمئن قابل انتقال به انسان باشد، در نهایت برای مردانی با سندروم کلاین‌فلتر یا سندروم دو ایگرگ که نازا هستند، این مکان به وجود می‌آید با تولید مثل کمکی و با استفاده از این تکنیک بچه‌دار شوند.

با این حال پیش از آن که این روش بتواند در انسان استفاده شود به پژوهش بیشتری نیاز است.

جیمز ترنر، پژوهشگر ارشد و رهبر گروه در مؤسسه فرانسیس کریک توضیح داد: اکنون هیچ روشی برای تولید اسپرم بالغ در خارج از بدن وجود ندارد.

ترنر گفت: در آزمایش‌ها بر روی موش‌ها ما باید سلول‌هایی را که امکان تبدیل شدن به اسپرم را داشتند برای پایان دادن به رشدشان تزریق می‌کردیم. اما دریافتیم که این کار در برخی موش‌ها باعث ایجاد تومورهایی می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ