نشانه‌ها و علائم فیزیکی بی‌اشتهایی عصبی کدامند؟

zahra
بیشتر عوارض پزشکی بی‌اشتهایی عصبی به دلیل گرسنگی و ضعف بیش از اندازه برمی‌گردد. عملکرد تعدادی از ارگان‌های بدن بر اثر این بیماری تا حد زوال و نابودی پیش می‌رود.

• قلب و دستگاه گردش خون: نه همیشه؛ اما بیشتر اوقات ضربان قلب کند و فشار خون پایین به شکل غیرطبیعی از اثرات گرسنگی مفرط هستند، اما واضح‌ترین تاثیر در ریتم ضربان قلب دیده می‌شود. کاهش کارایی قلب با کاهش شدید وزن و ضعف ارتباط مستقیم دارد.
• سیستم گوارش: معده و روده بیش از سایر نقاط بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرند. یبوست و درد وریدهای شکمی از نشانه‌های معمول هستند. میزان جذب غذا توسط بدن به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند. گرسنگی و استفاده بیش از اندازه از داروهای ملین به شکل جدی روی عملکرد طبیعی بدن از جمله پروسه دفع تاثیرگذار است. هر چند ‌در بیشتر موارد کبد خوب کار می‌کند، اما نشانه‌هایی از تغییر در آنزیم‌ها و آسیب‌دیدگی کلی کبد دیده شده است. 
• غدد درون‌ریز: غده‌های مترشحه داخلی به شکل وسیعی توسط این بیماری تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند و از آنجا که نتیجه کار این غده‌ها بسیار حساس است می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به بیمار وارد کند. بیش از 90 درصد از دختران مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی با بی‌نظمی در چرخه قاعدگی یا فقدان قاعدگی روبه‌رو می‌شوند. البته چرخه قاعدگی خود به خود بعد از افزایش وزن  و درمان موفق برمی‌گردد. استفاده مداوم از داروهای از بین برنده اشتها روی تیروئید تاثیر منفی دارد چرا که باعث می‌شود طوری عمل‌ کند که جذب کالری در بدن به نحو قابل ملاحظه‌ای کند شود.
• کلیه‌ها: ممکن است عملکرد کلیه‌ها طبیعی به‌نظر برسد. با وجود این تغییرات مهمی در کار کلیه‌ها به دلیل کمبود پتاسیم به‌وجود می‌آید که آثار آن افزایش یا کاهش در دفع ادرار است.
• از دیگر عوارض بی‌اشتهایی عصبی کاهش تراکم استخوان‌ها یا همان لاغر شدن استخوان است. خانم‌ها در میانسالی بین 60-40‌ درصد از تراکم استخوان‌های‌شان کاسته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد کاهش تراکم استخوان در دخترهای کم‌سن‌و‌سال با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. البته در درمان این مورد اختلاف وجود دارد چرا که عده‌ای از کارشناسان می‌گویند در صورت درمان قطعی بی‌اشتهایی عصبی سلامت کامل حاصل می‌شود، اما در مقابل برخی دیگر عقیده دارند ریسک بالای شکستگی استخوان‌ها تا آخر عمر با فرد باقی‌می‌ماند.
• مبتلایانی که به طور مداوم ملین می‌

خورند یا تنقیه می‌کنند در معرض خطر بر هم خوردن تعادل الکترولیت بدن هستند که می‌تواند تهدید بزرگی برای زندگی‌شان باشد.
• کم‌خونی در میان بیماران مبتلا رایج است. ضعف سیستم دفاعی و خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی نیز در موارد زیادی دیده شده، اما هنوز به شکل دقیق اثبات نشده است.
• علائم ظاهری بیش از سایر نشانه‌ها قابل تشخیص هستند. جدا از کاهش وزن، پوست بسیار خشک‌، رنگ زرد چهره و رویش موهای کرک مانند در صورت‌، پشت‌، بازو و پا از دیگر علائم ظاهری است. با وجود رشد این موها روی بدن، موهای سر به شدت کم پشت می‌شوند. ناخن‌ها شکننده می‌شوند. تنقیه مداوم فرسایش مینای دندان و از دست دادن دندان‌ها را در پی دارد. 

منبع: مجله سیب سبز

عوامل محرک بی‌اشتهایی عصبی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ