کدام خطرها کودکان چاق را تهدید می‌کند؟

zahra
همه بیماری‌هایی که سراغ کودکان چاق می‌آید

برای خیلی از والدین این سوال مطرح می‌شود که آیا استفاده از پستانک برای نوزادان امری لازم و ضروری است یا نه؟ وقتی فواید و ضررهای استفاده از پستانک را کنار هم قرار می‌دهیم تشخیص این نکته بسیار سخت می‌شود. با همه اینها گروهی از متخصصان استفاده از پستانک استاندارد را با رعایت تمام ضوابط و قواعد آن توصیه می‌کنند اما معتقدند باید علاوه بر انتخاب پستانک مناسب به بهداشت آن بسیار توجه کرد و البته در کنار ضرورت‌های استفاده از آن با آداب خداحافظی با پستانک نیز آشنا شد. در این مطلب به شما می‌گوییم که اگر در زمان مناسب و به شیوه مناسب از پستانک استفاده کنید، می‌توانید از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید و اگر بی‌توجه به قواعد پیش بروید سلامت نوزادتان را به خطر می‌اندازید.

افسرده می‌شود
تاثیر چاقی بر روان کودکان از همان دوران مهدکودک شروع می‌شود. محققان می‌گویند، بچه‌های چاق از همان دوران، دچار احساس تنهایی و ترس بیشتری می‌شوند. به گزارش رویترز، از نظر پژوهشگران، آنها احساس تنهایی، افسردگی و اضطراب این کودکان بیشتر از هم سن و سال‌های لاغرشان است و هرچه هم که زمان بیشتری بگذرد، این احساس در آنها تشدید می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد بچه‌های چاق، مهارت‌های کمتری نسبت به لاغرها در مدرسه به دست می‌آورند و پسران چاق در سنین مدرسه، رفتارهای برون‌گرایانه و صمیمانه کمتری را بروز می‌دهند و بیشتر از بچه‌هایی که وزن نرمال دارند، علائم افسردگی را در خود نشان می‌دهند.

مثانه‌اش به خطر می‌افتد
برای اینکه فرزند چاق‌تان را لاغر کنید، هزار و یک دلیل وجود دارد. اما یکی از خطرسازترین اتفاقاتی که به‌خاطر چاقی می‌تواند گریبان فرزند‌تان را بگیرد، ریسک ابتلا به سرطان مثانه و روده بزرگ است. به گزارش روزنامه خراسان، محققان می‌گویند، احتمال ابتلای افراد به این سرطان‌ها در بزرگسالی، تا حدود زیادی به چاقی آنها در دوره نوجوانی بستگی دارد. از نظر پژوهشگران، بچه‌هایی که BMI آنها بالاتر از ۳۰ است، ۵۰ درصد بیشتر از دیگران با احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان رکتوم و سرطان مثانه در بزرگسالی روبه‌رو هستند. محققان می‌گویند، سرطان مثانه دومین سرطان شایع دستگاه ادراری است که حدود ۷ درصد از سرطان‌های مردان و همچنین ۲ درصد از سرطان‌های زنان را تشکیل می‌دهد و اگر نوجوانان ما بتوانند تناسب اندام‌شان را حفظ کنند، تا حد زیادی می‌توانیم در مقابل این بیماری مقاومت کنیم.

بی‌خواب می‌شود
اگر فرزند نوجوان‌تان شب‌ها بی‌خواب می‌شود، قبل از بررسی هر موضوعی، وزنش را بررسی کنید، زیرا محققان معتقدند نوجوانان چاق، در معرض ابتلا به اختلالات خواب هستند. از نظر پژوهشگران، این نوجوانان سنگین وزن، دیرتر از هم‌سن‌و‌سال‌های خوش‌اندام‌شان به خواب می‌روند و کمتر از آنها هم می‌خوابند. به گزارش ساینس دیلی، چاقی در 9 تا 18 سالگی، می‌تواند اختلالات جدی خواب را برای مبتلایان به همراه داشته باشد. البته به گفته محققان این مشکل در پسرهای چاق بیشتر خودش را نشان می‌دهد و دخترها حتی اگر اضافه وزن هم داشته باشند، زودتر تصمیم به خوابیدن می‌گیرند و ساعات بیشتری هم نسبت به پسران می‌خوابند.

نابارور می‌شود
چاقی فرزندتان را به‌ویژه در 14 تا 20 سالگی جدی بگیرید، زیرا محققان معتقدند نوجوانانی که در این سنین از اضافه وزن رنج می‌برند، بیشتر از دیگران در خطر ناباروری در سنین بالاتر قرار دارند. از نظر محققان این افراد در آینده علاوه بر ناباروری، احتمال دارد که به ناتوانی جنسی هم مبتلا شوند، چراکه درصد تستسترون در این افراد، 50 درصد از کسانی که با معزل چاقی روبه‌رو نیستند پایین‌تر است. به گزارش ایسنا، کمبود تستسترون در این افراد، تنها باعث ناباروری‌شان در آینده نمی‌شود و به افزایش چربی‌های شکمی در آنها هم می‌انجامد. این افزایش چربی در ناحیه شکم و کاهش حجم عضله در نوجوانان چاقی، می‌تواند باعث مقاومت بدن‌شان در مقابل انسولین، ابتلای آنها به دیابت هم شود.

 

تمایل به معاشرت ندارد
بررسی‌ها نشان می‌دهد بچه‌های چاق، مهارت‌های کمتری نسبت به لاغرها در مدرسه به دست می‌آورند و پسران چاق در سنین مدرسه، رفتارهای برون‌گرایانه و صمیمانه کمتری را بروز می‌دهند و بیشتر از بچه‌هایی که وزن نرمال دارند، علائم افسردگی را در خود نشان می‌دهند.

ام‌اس می‌گیرد
 اگر دختر کوچولوی‌تان چاق است، همین حالا به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. محققان می‌گویند این مشکل به ظاهر ساده، می‌تواند او را در بزرگسالی با خطر بروز بیماری «ام.اس» روبه‌رو کند. به گزارش ایسنا، احتمال ابتلا به «ام.اس» در زنانی که در دوران نوجوانی خود چاق بوده‌اند، دو برابر بیشتر از زنانی است که در سن نوجوانی لاغر بودند. یافته‌های محققان نشان می‌دهد زنانی که در 18 سالگی شاخص توده بدنی آنها بیشتر از 30 بوده،50 درصد بیشتر از همسالان‌شان با چنین خطری تهدید می‌شوند. پس تا دیر نشده، یک رژیم غذایی مناسب و کمی ورزش را در برنامه روزانه فرزند‌تان جا دهید. 

کور می‌شود
مراقب باشید؛ چاق بودن تنها بیماری قلبی و دیابت نمی‌آورد، فرزند چاق شما ممکن است به‌خاطر این مشکل، بینایی‌اش را هم از دست بدهد. محققان می‌گویند، کودکان چاق در معرض خطر نابینایی قرار دارند، زیرا احتمال ابتلای آنها به تومور مغزی کاذب افزایش پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند به نابینا شدن‌شان منجر شود. از نظر پژوهشگران، چاقی بیش از حد، احتمال ابتلای آنها به تومور مغزی کاذب را شانزده برابر از دخترانی که وزن طبیعی دارند بالاتر می‌برد. نوجوانان چاق 11 تا 16 ساله بیشتر از دیگران در معرض چنین خطری هستند و اگر به موقع این مشکل را درمان نکنند، احتمال دارد که فرزند‌شان دیگر نتواند دنیا را ببیند.

منبع: مجله سیب سبز

نخستین علائم بیماری‌های قلبی در کودکان چاق

کودکان لاغر سالم ترند یا کودکان چاق؟

چگونه کودکان چاق را به ورزش تشویق کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ