باکتری‌های آشپزخانه را بکشید

mousavi
پناهگاه‌های باکتری‌ها را در آشپزخانه بشناسید

هر چند آشپزخانه بیش از هر جای دیگری در خانه نظافت می‌شود ولی می‌تواند یکی از آلوده‌ترین مکان‌ها باشد. شاید هزاران باکتری خطرناک در آشپزخانه شما جاخوش کرده باشند.

شاید خیلی‌ها فکر کنند آشپزخانه یکی از تمیزترین جاهای خانه است، چون نظافت بیشتری می‌شود. اگر شما هم‌چنین فکری دارید باید بدانید سخت در اشتباهید.  آشپزخانه می‌تواند درصورت رسیدگی نکردن و نظافت کافی یکی از آلوده‌ترین نقاط خانه باشد. تمام بخش‌ها و قسمت‌های آشپزخانه نیاز به تمیزکاری دائم و مداوم دارد تا همیشه تمیز و سالم به‌نظر برسد. البته فقط ظاهر مهم نیست بلکه باید مطمئن شوید تمام باکتری‌ها را نیز از بین برده‌اید. برای مبارزه با باکتری‌ها اول از همه بایدپناهگاه‌های آنها را یاد بگیرید و بعد وسایل جنگ با آنها را بشناسید.

خطرناک‌ترین مولد باکتری: گوشت‌های خام

باکتری‌ها همه‌جا هستند ولی بعضی از آنها خطرناک‌ترند و مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کنند. شاید بدانید اغلب بیماری‌هایی که از باکتری منتقل می‌‌شوند از گوشت و مرغ خام است در سال‌های اخیر این باکتری‌ها تبدیل به خطر و تهدید جدی در بهداشت خانه و آشپزخانه شده‌اند. به‌طور مثال آلودگی‌های ماهی خام و نپخته به‌خصوص برای افراد مستعد باعث ایجاد بیماری‌‌های خطرناک و حتی مرگباری می‌شود.گوشت خام حاوی باکتری E.Coli و سالمونلا به همراه سایر ویروس‌ها و باکتری‌هاست. به همین دلیل هر وسیله‌ای که با این ماده غذایی تماس یابد، باید به‌خوبی شسته و ضدعفونی شود.

تخته‌های چوبی بهترند یا پلاستیکی؟

معمولا می‌گویند بهتر است به جای استفاده از تخته‌های چوبی از پلاستیکی استفاده کنید و علت آن این است که راحت‌تر تمیز می‌شوند و باکتری‌های کمتری در تخته‌های پلاستیکی تجمع می‌کنند اما این باکتری‌ها در تخته‌های چوبی با سهولت بیشتری تجمع می‌کنند و شستن این تخته‌ها نیز سخت‌تر است. ولی حواس‌تان باشد مهم‌تر از جنس تخته توجه به شست‌وشوی این تخته‌هاست، باید حتما قبل از استفاده با آب داغ و مایع ظرف‌شویی کاملا شسته شوند. همچنین می‌توانید برای تمیز کردن بهتر، ابتدا آب داغ را روی تخته بریزید و سپس روی آن سرکه بپاشید. تمام قسمت‌های آن را 2-3 ساعت به همان حال رها کنید و سپس آب‌کشی کنید همچنین چند قطره الکل می‌تواند ضدعفونی‌کننده خوبی باشد.

تجهیزات جنگ با باکتری‌ها

 این روزها انواع و اقسام وسایل آنتی‌باکتریال در بازار موجود است از مواد شوینده ضد‌باکتری تا چاقوهای آنتی‌باکتریال.  هرکدام از این تجهیزات می‌توانند تا حد زیادی به شما کمک کنند که در مقابل باکتری‌های خطرناک آشپزخانه مقاومت کنید، ‌تا نه تنها بیمار نشوید بلکه ناچار به تعویض زود به زود وسایل هم نشوید. روی اینگونه وسایل مثل چاقو با تکنولوژی خاصی پوشش ضد‌باکتری ایجاد می‌کنند که مانع رشد باکتری‌ها می‌شود، همچنین عمر چنین وسایلی هم بیشتر است.

سینک آشپزخانه یا حمام باکتری‌ها

سینک آشپزخانه نیز می‌تواند یکی از تجمع‌گاه‌های باکتری‌ها باشد، ظرف‌های آلوده یا گوشت‌های خام می‌توانند باکتری‌های فراوانی را به این محل انتقال دهند و از آن‌جا که آب ضدعفونی‌کننده نیست و نمی‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد. علاوه بر این، سینک و شیرها همواره مرطوب‌اند و در نتیجه باکتری‌ها می‌توانند در آنجا به راحتی رشد کنند. به همین دلیل هر چند وقت یک بار با محلول سفیدکننده رقیق سینک را بشویید.

دستمال‌های نظافت را فراموش نکنید

دستمال‌ها و پارچه‌های نظافت هم می‌توانند مکان خوبی برای رشد باکتری‌ها باشند و اگر به‌طور مرتب آنها را ضدعفونی نکنید در واقع هر بار که به نظافت وسایل می‌پردازید بیشتر باکتری‌ها را پراکنده خواهید کرد،  پیشنهاد می‌کنیم دستمال‌ها را به‌طور مرتب با کمی ماده سفیدکننده در ماشین لباس‌شویی بشویید. البته بعضی هم عقیده دارند قرار دادن دستمال خیس در مایکروفر به‌مدت چند دقیقه می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد.

ماشین ظرف‌شویی هم باکتری دارد؟

ماشین ظرف‌شویی هم می‌تواند به محل رشد باکتری‌ها تبدیل شود.  شما ظرف داخل آن را خالی می‌کنید و آنگاه در آن را می‌بندید.  به این ترتیب رطوبت قارچ‌ها و باکتری‌ها روی در و لبه‌های آن فرصت رشد و تکثیر پیدا می‌کنند. پس حتما بعد از شسته‌شدن ظرف‌ها و تمیز کردن ماشین، ‌در را باز بگذارید تا کاملا درون دستگاه خشک شود.

زایشگاه باکتری‌ها کجاست؟

اسفنج‌های ظرف‌شویی یکی از بهترین مکان‌ها برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها هستند، باقی‌ماندن کمی ماده غذایی روی آن و مرطوب ماندن می‌تواند در هر سانتی‌متر آن هزاران باکتری و حتی باکتری‌های خطرناک ایجاد کند. بهترین روش برای در امان ماندن از این عوامل بیماری‌زا، تعویض مرتب اسفنج‌های ظرف‌شویی و خشک نگاه داشتن آنها بعد از هربار استفاده است، همچنین می‌توانید از روش مایکروفر استفاده کنید به این طریق که اسفنج را به‌طور کامل خیس کنید و آن را به مدت 2 دقیقه در مایکروفر بگذارید تا باکتری‌های آن ‌کشته ‌شوند.  این کار، باکتری‌های موجود در اسفنج را تا میزان زیادی کاهش می‌دهد.

منبع: سیب سبز

دانستنی های جالب در مورد باکتری های بدن ما 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ