با ترس های کودکم چه کنم؟

faateme1366
بسیاری از والدین با مشکلاتی از قبیل ترس کودک از حیوانات ، ترس از تاریکی ، ترس از غریبه‌ها و... مواجه می‌شوند و واقعا نمی‌دانند که چگونه رفتاری باید در مقابل این ترس‌ها داشته باشند.

خیلی از آنها تلاش زیاد می‌کنند تا به کودک خود نشان دهند که ترس او موردی ندارد و هیچ جای ترس وجود ندارد. اما گویا هر چه بیشتر تلاش می‌کنند کودکشان در ترس خود مصمم‌تر می‌شود.

گفتگو با عاطفه کیانی نژاد، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در اینباره را در ادامه می خوانید :

وی در ابتدا گفت : برای برخورد با ترس های کودک هرگز احساسات و ترس در آن را بی ارزش نشمارید و هیچ گاه به خاطر ترسیدنش او را تحقیر نکنید و بدانید که بی توجهی به چیزهایی که او را می ترساند کمکی به حل مشکل نمی کند و از او بخواهید علت ترسش را بگوید و درباره آن با او صحبت کنید، این راه در صورتی که ترس کودک ناشی از وقوع یک اتفاق تحریک کننده باشد، بسیار مفید است.
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ادامه داد : بیش از حد لزوم از او مواظبت نکنید و اجازه بدهید او خودش از چیزهایی که می ترسد دوری کند و کودک را هیچ وقت به انجام دادن کارهایی که از آن واهمه دارد وادار نکنید و بیش از حد عکس العمل نشان ندهید زیـرا توجه زیاد شما باعث تقویت ترس در کودک می شود.


کیانی نژاد خاطرنشان کرد : به کودک دلداری دهید تا یاد بگیرد بر ترسش مسلط گردد. برایمثال اگر او از رفتن به یک مدرسه جدید
می ترسد، باید با او همدردی کنید و برایش توضیح دهید. به عنوان مثال بگویید : “من می دانم که از رفتن به این مدرسه هراس داری و شاید از این که دوستان جدیدی پیدا می کنی نگران هستی؛ ولی من فکر می کنم در آن لحظه احساس خیلی بهتری خواهی داشت. ” و به طور کلی با کودک در مورد چیزهایی که او را می ترساند گفتگو کنید. وی در ادامه به راه حل مفید دیگربرای برخورد با ترس کودک اشاره کرد و عنوان کرد : راه حل مفید دیگربرای برخورد با ترس کودک این است که شما برایش نقش بازی کنید که چه طور با موضوع مورد ترسش رو به رو شود و خودش را معرفی کند ویادش بیاورید که قبلا هم در یک زمانی از چیزی می ترسیده و بعد از مدتی ترسش ریخته و دیگر از آن نمی ترسد.
کیانی نژاد در پایان گفت : به کودک برای مقابله با ترس قوت قلب بدهید و به او کمک کنید تا با ترس روبه رو شود. در ضمن در یک دوره طولانی، صلاح نیست دائم به او یاد بدهید که از هر چیزی که می ترسد ،دوری کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ