چرا خمیازه مسری است؟

faateme1366
محققان در بررسی‌های اخیر خود موفق شدند توضیحی برای مسری‌بودن خمیازه ارائه کنند.

محققان دانشگاه ناتینگهام، (بورلی جی براون، سایونگ کیم، هانا سوندرز، کلاراسا باخمان، جسیکا تامپسون، دانیل روپار و استیون جی. جکسون) می‌گویند بخشی از مغز که کنترل حرکت را بر عهده دارد، مسئول پدیده‌ای است که به آن “تقلید غیرارادی” می‌گویند.

بر اساس گزارش نشریه فوربس، پدیده “تقلید غیرارادی”، همان مسئله‌ای است که منجر به مسری‌بودن خمیازه‌کشیدن می‌شود؛ چرا که این پدیده باعث می‌شود فرد بدون اراده، رفتار یا کلام فردی دیگر را تقلید کند.

محققان در این پژوهش از 36 داوطلب خواستند شاهد خمیازه کشیدن دیگران باشند، به برخی از آنها گفته شد اگر با دیدن خمیازه، خمیازه‌شان گرفت می‌توانند خمیازه بکشند اما به برخی دیگر گفته شد سعی کنند جلوی خمیازه کشیدن خود را بگیرند.

نتایج این تحقیق که در مجله زیست‌نشانی منتشر شده نشان داد واکنش این افراد به دیدن خمیازه به “تحریک پذیری” قشر اولیه حرکتی مغز ارتباط دارد.

محققان دریافتند با تحریک مغناطیسی بخشی از مغز از بیرون (TMS)، می‌توانند قشر حرکتی مغز را تحریک کرده و فرد را آماده سرایت خمیازه کنند.

«جی.جکسون» یکی از محققان شرکت‌کننده در این مطالعه در این رابطه گفت:” یافته‌های این تحقیق می‌تواند برای شناخت بیماری‌هایی مثل تورت (تیک‌های حرکتی و صوتی از زمان کودکی) کمک‌کننده باشد.

«اندرو گالوپ» روانشناس دانشگاه نیویورک که در زمینه خمیازه تحقیق می‌کند می‌گوید:” استفاده از «تی ام اس» در تحقیقات خمیازه‌ای موضوع جدیدی است، ما هنوز خیلی کم می‌دانیم که چرا خمیازه می‌کشیم.”

تحقیقات مختلف به ارتباط خمیازه و هم‌حسی (empathy) اشاره کرده‎اند اما یافته‌های این تحقیق “ممکن است حاکی از این باشد که مسری بودن خمیازه به هم‌حسی ارتباطی ندارد.”

در واقع مسری بودن خمیازه شاید سرنخی از برخی حرکات غیر ارادی ناخواسته مثل تیک به دست بدهد و ممکن است آنچه در مغز هنگام سرایت خمیازه رخ می‌دهد با آنچه باعث تیک یا حرکات غیرارادری می‌شود ارتباطی داشته باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ