این عادت ها سیستم ایمنی بدن را تهدید می کنند

samiira
شیوه زندگی شما می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد و همچنین بر سیستم ایمنی بدن شما که چگونه از بدن شما در مقابل میکروب ها، ویروس ها و بیماری های مزمن محافظت کند

جایگزین کردن عادت های بد در سبک زندگی با عادت های خوب، می تواند سیستم ایمنی بدن شما را سالم نگه دارد. دکتر سید رضا میرجعفرى، متخصص داخلى، ۶ کار مضر برای سلامتی و تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن را عنوان می کند:

۱- شما کم خواب هستید

شما ممکن است متوجه شده باشید که زمانی که خواب کافی ندارید، بیشتر به سرماخوردگی یا عفونت های دیگر مبتلا می شوید. مطالعات حاکی از آن است که در میان کسانی که از واکسن آنفولانزای خوکی استفاده کرده اند، کسانی که استراحت کافی دارند از مقاومت بیشتری نسبت به بیماری بهره می برند.

خواب ناکافی می تواند منجر به افزایش سطح هورمون استرس شود. همچنین ممکن است باعث التهاب در بدن شما شود، اگر چه محققان دقیقا مطمئن نیستند که چگونه خواب کافی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، اما واضح است که خواب به میزان  معمولا ۷ تا ۹ ساعت برای یک بزرگسال  کلید خوبی برای سلامتی است.

۲- شما ورزش نمی کنید!

سعی کنید تمرین منظم و متوسط را مثل یک پیاده روی ۳۰ دقیقه ای روزانه داشته باشید. این می تواند سیستم ایمنی بدن شما را در مقابل عفونت کمک کند.
اگر شما به طور منظم ورزش نکنید، به عنوان مثال، احتمال بیشتری برای سرماخوردگی دارید. ورزش همچنین می تواند حس خوب را برای بدن شما افزایش دهد همچنین مواد شیمیایی مناسب نیز می تواند به شما در بهبود خواب کمک کند. هر دوی آنها برای سیستم ایمنی بدن شما مناسب است.

۳- رژیم غذایی بدی دارید!

دکتر میرجعفرى می گوید: خوردن یا نوشیدن بیش از حد قند، سلول های سیستم ایمنی بدن را که به باکتری حمله می کنند، محدود می کند. این اثر حداقل چند ساعت پس از مصرف نوشیدنی های شیرین به طول می انجامد.
میوه ها و سبزیجات بیشتری که غنی از مواد مغذی مانند ویتامین های C و E، بتا کاروتن و روی هستند، بخورید. به دنبال طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات که دارای روشن رنگ هستند از جمله انواع توت ها، میوه های مرکبات، کیوی، سیب، انگور قرمز، کلم، پیاز، اسفناج، سیب زمینی شیرین و هویج بروید.
غذاهای دیگر نیز به طور مخصوص به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. مثل سیر تازه است که ممکن است به مبارزه با ویروس ها و باکتری ها کمک کند و یا سوپ مرغ قدیمی. یک مطالعه نشان می دهد که اگر شما درگیر سرماخوردگی یا آنفولانزا شوید، یک کاسه سوپ مرغ می تواند به شما کمک کند سریعتر بهبود یابید.
برخی از انواع قارچ مانند شیتاک نیز ممکن است به سیستم ایمنی بدن شما کمک کنند.

۴- شما همیشه درگیر استرس هستید!

هر کسی استرس دارد. این بخشی از زندگی است. اما اگر استرس مدت زمان طولانی روی دهد، باعث می شود شما به بیماری، سرماخوردگی یا بیماری های جدی بیشتری دچار شوید.
استرس مزمن بدن شما را به یک جریان ثابت هورمون استرس تبدیل می کند که سیستم ایمنی را سرکوب کرده و بدن شما را تحریک می کند.
شما ممکن است قادر به خلاص شدن از استرس خود نباشید، اما می توانید آن را مدیریت کنید.

مدیتیشن را یاد بگیرید
آرام باشید
با دیگران ارتباط برقرار کنید
بخورید و بخوابید
مشاوره نیز کمک بزرگی می کند.
تسکین استرس سطح هورمون استرس را کاهش می دهد. همچنین به شما کمک می کند که بهتر بخوابید، که باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی می شود.
برخی از مطالعات نشان می دهد افرادی که به طور منظم مدیتیشن می کنند ممکن است واکنش سیستم ایمنی بدن سالم داشته باشند. در یک آزمایش، افرادی که طی یک دوره ۸ هفته ای مدیتیشن کردند، آنتی بادی های واکسن آنفلوانزا را بیشتر از افرادی که مدیتیشن نداشتند، دریافت کردند. و ۴ ماه بعد از آن پاسخ سیستم ایمنی بدن آن ها نیز بهبود یافت.

۵- شما خیلی منزوی هستید.

داشتن روابط قوی و یک شبکه اجتماعی خوب برای شما مفید است.
مطالعات نشان می دهد افرادی که احساس وابستگی به دوستان دارند – چه چند دوست نزدیک و چه گروه بزرگ – دارای سیستم ایمنی قوی تر از کسانی هستند که احساس تنهایی می کنند.
در یک مطالعه، کسانی که تنها هستند پاسخ ایمنی پایین تری نسبت به واکسن آنفلوانزا داشتند نسبت به کسانی که احساس وابستگی به دیگران داشتند.
اگر چه چیزهای دیگری هم وجود دارد که بر سلامت شما تأثیر می گذارند، اما برقراری ارتباط معنی دار با مردم همواره یک ایده خوب است.

۶- شما حس شوخ طبعی خود را از دست داده اید.

خنده برای شما خوب است و سطح هورمون استرس در بدن شما را محدود می کند و یک نوع از سلول های سفید خون را که با عفونت مبارزه می کند، تقویت می کند.
حتی پیش بینی یک رویداد خنده دار می تواند تاثیر مثبت بر سیستم ایمنی بدن شما داشته باشد. در یک مطالعه، به گروهی از مردان از ۳ روز پیش اعلام شد که می خواهند ویدیوی خنده دار تماشا کنند. مشاهده شد که سطح هورمون های استرس آنها کاهش یافته است.

۷ ماده غذایی فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی

منبع: نبض ما

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ