به این دلایل مغز به سکوت نیاز دارد

samiira
خیلی مواقع پیش می‌آید که با شنیدن صدای اعلان‌های گوشی، زنگ تلفن، صدای یک همکار یا هر عامل دیگری تمرکز ما به هم خورده و کار ما دچار وقفه شود.

در محیط غیر کاری هم این مسائل وجود دارد و دائم تکرار می‌شود. در حالی که این موضوع می‌تواند بر روی مغز ما تاثیرات منفی ایجاد کند.

در این دنیای پر هیاهو، حتی همان ۸-۷ ساعتی که سر کار هستید، چه مدت از زمان آن را در سکوت و آرامش به سر می‌برید؟

نتیجه‌ی مطالعه‌ای در دانشگاه کالیفرنیا نشان داده است که مدت زمان متوسطی که یک فرد در محیط کار سکوت را تجربه می‌کند ۱۱ دقیقه است و پس از مواجهه با هر عامل اختلال، ۲۵ دقیقه طول می‌کشد تا کار خود را از سر بگیرد.

صداهای مزاحم و عوامل بر هم زننده‌ی تمرکز در زندگی ما بیش از حد وجود دارند و این باعث می‌شود که بازدهی کاری ما افت پیدا کند.

در چنین شرایطی بر روی مغز ما فشار بیشتری وارد می‌شود و تحت تاثیر سر و صدا قرار می‌گیرد. روانشناسان اثر این موضوع را در مورد نقل مکان فرودگاه مونیخ و اثر آن بر روی سلامت و توانایی شناختی کودکان بررسی کردند.

آن‌ها با بررسی وضعیت دو گروه از کودکان سوم و چهارم ابتدایی که در نزدیکی فرودگاه قدیمی و فرودگاه جدید زندگی می‌کردند، پرداختند و آزمون‌هایی در خصوص خواندن، حافظه، توجه و شنوایی از آن‌ها گرفتند.

مهارت‌هایی چون درک مطلب و حافظه‌ی طولانی مدت بچه‌هایی که نزدیک فرودگاه قدیمی بودند با تغییر محل فرودگاه افزایش پیدا کرده بود حال آن که این مهارت‌ها در کودکانی که محل زندگی ان‌ها نزدیک فرودگاه جدید بود با کاهش مواجه شد.

حتی اگر در محیط کاری خود با سر و صدای بیش از حد مواجه نباشید باز هم سر و صدای معمولی می‌تواند عملکرد مغز شما را مختل کند.

مغز ما با شنیدن صدا تحریک می‌شود و سر و صدای بیش از حد می‌تواند مواد شیمیایی در مغز ترشح کند که مهارت‌های مربوط به درک و توجه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

امواج صوتی باعث لرزش استخوانچه‌های گوش می‌شود و این حرکت به بخش حلزونی گوش منتقل خواهد شد. حلزون گوش ارتعاشات فیزیکی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کرده و مغز آن‌ها را دریافت می‌کند. بدن هم در آن واحد به این سیگنال‌ها واکنش نشان می‌دهد.

سکوت، به مغز ما استراحت خواهد داد
در یک پژوهش علمی، پزشکی به نام برنادی تاثیر موسیقی و سکوت را در یک آزمایش کنترلی مقایسه کرد. یافته‌ها نشان داد، شرکت کنندگانی که در بین شنیدن صدای موسیقی سکوت دو دقیقه‌ای را تجربه می‌کردند، نسبت به آن‌هایی که موسیقی بدون وقفه را گوش می‌دادند، آرامش بیشتری داشتند.

شاید علتش این باشد که در حالت شنیدن صدا، مغز به حالت برانگیخته می‌رود. از این رو زمانی که هیچ محرکی وجود ندارد، آرامش بیشتری را احساس خواهیم کرد.

به نظر می‌رسد زمانی که مغز ما با تضادها مواجه می‌شود، سکوت بتواند به کارآیی بهتر آن کمک کند. اولی کمپبل، مدیرعامل شرکت میلانوت به خوبی از اهمیت این موضوع آگاه است. از این رو تیم کاری‌اش زمانی را به عنوان «زمان سکوت» در نظر گرفته تا به افزایش تمرکز و خلاقیت کارکنان کمک شود.

این شرکت، با بررسی داده‌های حاصل از سرعت عملکرد تیم و مقایسه‌ی آن‌ها با ماه‌های گذشته، مشاهده کرد که بهره‌وری کارکنان شرکت با ۲۳ درصد افزایش همراه بوده است. کمپبل گفت:

ما در بعد از ظهر جمعه کار نمی‌کنیم. در این حالت استرس ما کم‌تر است و کار ما هم بهتر پیش می‌رود.

مغز را برای چند لحظه از برق بکشید!
سکوت نه تنها ذهن و روح شما را آرام می‌کند بلکه عملکرد مغز شما را هم افزایش می‌دهد. از این رو برای همه‌ی ما لازم است که یک خلوت ساکت برای خود فراهم کنیم. از این رو می‌توانید ساعات سکوتی را در زمان کار یا خارج از کار خود برنامه ریزی کنید.

زمانی که در محل کار نیستید به دنبال فضای سومی برای خود باشید. جایی که در آن احساس راحتی کنید و از خلوت با خود لذت ببرید. ممکن است پارک نزدیک به شما گزینه‌ی مناسبی باشد. مهم‌ترین خصیصه‌ی محیط انتخابی این است که آرام باشد و بتوانید تنها باشید.

افزایش رطوبت مغز– برای رفع بی‌خوابی

منبع: سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ