چه افرادی از رژیم مدیترانه‌ای بهتر نتیجه می گیرند؟!

faateme1366
مدت‌هاست که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای که رژیمی سرشار از میوه، سبزیجات، ماهی، روغن زیتون، آجیل و غلات سبوس‌دار است، به عنوان برنامه غذایی سالم برای قلب یاد می‌شود. اما تحقیق جدید نشان می‌دهد که شاید فواید سلامت این رژیم به طبقه تحصیل‌کرده و ثروتمند محدود باشد.

یک تیم از دانشمندان ایتالیایی جهت انجام این مطالعه به بازبینی رژیم‌های غذایی، درآمد و سطح تحصیلات نزدیک به ۱۹ هزار مرد و زن پرداخت.

محققان دریافتند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای با کاهش ۶۰ درصد خطر بیماری قلبی و سکته مغزی در افراد پردرآمد و تحصیل‌کرده در ارتباط است. اما این قضیه در مورد افرادی که سطح تحصیلات یا درآمد پایین‌تری داشتند، مشابه نبود.

عادات سالم، مثل انجام ورزش و چک‌آپ‌های منظم و سیگار نکشیدن، در افراد پردرآمد شایع‌تر هستند. اما یافته‌های مطالعه حتی پس از به حساب آوردن این متغیرها و متغیرهای دیگری مثل وضعیت تأهل و شاخص توده بدنی (شاخصی برای ارزیابی چربی بر اساس قد و وزن) ثابت باقی ماندند.

ژوانی د گایتانو، مؤلف راهبر این مطالعه، گفت: «پول باعث دسترسی بیشتر افراد به غذاهای رژیم غذایی مدیترانه‌ای، مثل میوه و سبزیجات می‌شود. نتیجه اینکه افراد ثروتمند، مواد غذایی ضروری را به میزان کافی دریافت می‌کنند.»

این مطالعه در روز ۳۱ ژوئیه به صورت آنلاین در ژورنال بین‌المللی Epidemiology منتشر شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ