تب طولانی در این کودکان را جدی بگیرید!

samiira
یک متخصص بیماری‎های عفونی گفت: تب طولانی در کودکان زیر پنج سال جدی گرفته شود.

دکتر محمدرضا ناظر با بیان اینکه کاوازاکی یک بیماری نادر دوران کودکی است که عروق خونی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با قرمزی چشم، ورم کردن دست و پا، اختلالات پوستی، ورم، قرمزی و ترک خوردن لب‌ها و زبان، ورم و قرمزی دست‌ها و پاها و ورم کردن غدد لنفاوی در گردن مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری کاوازاکی در ایران نسبتا شایع است، افزود: والدین تب طولانی بیش از ۵ روز را در کودکان زیر پنج سال جدی بگیرند.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در این بیماری غدد لنفاوی بیش از ۱.۵ سانتی‌متر بزرگ می‌شود که البته این علائم ممکن است با همدیگر نباشند و معمولا بیماری دوره حاد (یک تا ۲ هفته) به طول می‌انجامد و بیمار با تب بسیار بالا مراجعه می‌کند و دانه‌های قرمز رنگ در ۸۰ درصد کودکان وجود دارد.

این فلوشیپ آموزش پزشکی با بیان اینکه در دوران حاد نیز ممکن است قلب فرد دچار التهاب شود و همچنین منجر به افزایش ضربان، تنگی نفس و حتی نارسایی شدید قلب شود، تصریح کرد: در این بیماری ممکن است بیمار درد شکم و مفاصل داشته باشد و بعد از دوره حاد که دو هفته است، دوره تحت حاد شروع می‌شود که با پوسته‌ریزی در انگشت دست و پا آغاز می‌شود و در هفته دوم تا چهارم بیماری پلاکت‌ها نیز افزایش می‌یابند.

این متخصص بیماری‌های عفونی یادآور شد: حتی در این مرحله ممکن است عوارض قلبی آنوریسم عروق کرونر رخ دهد و با خطر مرگ ناگهانی کودک به خصوص در افرادی که تب طولانی دارند، همراه باشد.

ناظر گفت: چنانچه درمان به موقع صورت گیرد تا حد بسیار زیادی از عوارض قلبی و عروقی بیمار پیشگیری می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: والدین باید حتما در کودکانی که تب طولانی مدت دارند مشکوک به این بیماری باشند و به متخصصین عفونی یا متخصصین اطفال و پزشک خانواده مراجعه کنند.

همه آنچه در مورد تب کودک باید بدانید! + داروهای بی ضرر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ