چطور یک اسکراب ایده آل بخریم؟

zahra
از میان اسکراب های لایه بردار موجود در بازار کدامیک مطمئن تر است؟

زیبایی طبیعی یکی از نکات مهم و موردتوجه در انتخاب مدل‌های زیبایی و تبلیغاتی برای معرفی محصولات آرایشی و بهداشتی و تلاش همه تولید و عرضه‌کنندگان این محصولات، ایجاد اطمینان در اثربخشی و بی‌ضرر بودن محصولات‌شان است. لایه‌بردارهای شیمیایی از آن دسته محصولاتی هستند که خیلی‌ها با ترس و وسواس زیاد آن را انتخاب کرده و در استفاده از آن بسیار محتاطانه رفتار می‌کنند. نبود دانش کافی و البته تاثیرات سوءاستفاده ناصحیح از همین محصولات باعث به وجود آمدن چنین برداشت‌هایی شده است. این مطلب به شما کمک می‌کند تا انتخاب‌ مناسب و صحیح داشته باشید تا با حفظ زیبایی طبیعی، علاوه بر حفظ سلامت پوست آن را تداوم بخشیده و در برابر صدمات طبیعی ناشی از نور خورشید یا افزایش سن نیز از پوست‌تان محافظت کنید. دکتر محمد شیزرپور متخصص پوست و مو در این باره به شما توضیح می دهد.

یک درمان نوستالژیک
لایه‌برداری یا پاکسازی پوست درواقع حذف لایه‌‌های شاخی و سلول‌‌های مرده پوست است که  باعث حذف باکتری‌‌های مضر روی آن شده و کاهش قطر منافذ پوست را به همراه دارد. همین دو تاثیر کافی است تا زیبایی و سلامت پوست افزایش پیدا کرده و شما به انجام آن ترغیب شوید. پاکسازی پوست روش‌‌های متفاوتی دارد و دو دسته کلی مکانیکی و شیمیایی  را شامل می‌شود.
خیلی از ما با روش مکانیکی پاکسازی پوست آشنایی کامل داریم. همان کاری که خیلی از مادربزرگ‌ها  هنوز هم انجام می‌دهند. استفاده از کیسه در حمام  به همراه سفیدآب یا روشور که تاثیر آن را چندین برابر می‌کند. در روش‌ مکانیکی از محصولات دیگری نیز استفاده می‌شود مثل فیبرها و پارچه‌های ضخیم، پوست بادام یا زردآلو، اسفنج، برس و بخش‌‌های خشک و فیبری گیاهان و… حتی استفاده از سنگ ‌پا برای کاستن از خشکی‌ پوست کف پا مثالی دیگر از لایه‌‌برداری مکانیکی است.

شیمیایی و نوین
استفاده از مواد شیمیایی لایه‌‌بردار نوع نوین درمان و پاکسازی پوست است که به کمک اسیدهای طبیعی و مصنوعی انجام می‌شود. موادی مانند اسید سالسیلیک، اسید سیتریک، اسیدهای میوه یا آلفاهیدروکسی اسید AHA یا تری ‌کلرواستیک اسید(TCA). در این روش اسیدها با غلظت و به‌صورت انواع محلول‌ها، کرم‌ها، لوسیون‌ها و… در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفته و با تشخیص و تجویز پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. لایه‌‌برداری شیمیایی تاثیرات زیادی بر پوست دارد. بهبود چین و چروک‌‌های ظریف از طریق تحریک کلاژن‌‌سازی، شاداب‌‌تر و روشن‌‌تر شدن پوست، بهبود جوش‌‌های سرسیاه و سرسفید، بهبود 
لک‌‌های مختلف پوست و همچنین افزایش تاثیر داروهای موضعی مصرف شده توسط بیمار از تاثیرات مثبت اسید درمانی است. ذکر این نکته ضروری است که لایه‌برداری پوست چه مکانیکی و چه شیمیایی باعث تحریک‌‌پذیرتر شدن  پوست نسبت به نور ‌آفتاب می‌‌شود به‌همین دلیل توصیه می‌شود بعد از پاکسازی پوست به هر دو شیوه حتما از کرم‌‌های ضدآفتاب استفاده کرده و از قرار گرفتن در برابر نور خورشید خودداری کنید.

ممنوعیت استفاده
لایه‌‌برداری چه به شیوه مکانیکی و چه  روش شیمیایی به افرادی با پوست خشک توصیه نمی‌‌شود زیرا موجب خشکی بیشتر پوست شده و می‌‌تواند برای بیمار دردسرساز باشد. در صورت اصرار و تمایل زیاد افراد به لایه‌برداری پوست توصیه می‌شود که از شیوه‌های ترکیبی شیمیایی و مکانیکی که توسط پزشک متخصص و در مطب انجام می‌شود، استفاده کنند مثل میکروابریژن‌. مسئله بعدی در ممنوعیت لایه‌برداری احتمال عود و بروز مجدد تبخال پوستی در بیمارانی است که به‌طور مکرر تبخال می‌زنند زیرا این عفونت می‌‌تواند موجب ایجاد جوشگاه شده و در پوست تحریک شده توسط مواد شیمیایی لایه‌‌بردار وسعت زیادی پیدا کند.

 بدانید
– مهم‌ترین موردی که قبل از استفاده از هر محصول درمانی پوست باید بدانید میزان تعادل pH آن است. متخصص پوست می‌تواند pH  پوست را شناسایی و براساس آن به شما کمک کند تا محصولی استفاده کنید که تعادل آن را برهم نزند. تعادل pH پوست ما معمولا  بین 5/4 و 5/5 است. اگر یک محصول با PH بالاتر از سطح طبیعی پوست ما مصرف شود به جای تاثیرات خوب آن را دچار آسیب می‌کند.
– اگر فکر می‌کنید لایه‌برداری پوست فقط برای افرادی است که صورت‌شان چین و چروک  دارد، اشتباه است. نوجوانان و افرادی که جوش صورت و بدن دارند، می‌توانند با انجام دو بار پاکسازی پوست در ماه درمان شوند؛ به صورت یک برنامه معمولی درمان جوش، انجام لایه‌برداری هر دو هفته یک‌بار و برای  هیپرپیگمانتاسیون هر ماه یک‌بار.
– لایه‌برداری با سالسیلیک اسید به‌طور موثر برای درمان آکنه در هر سنی توصیه می‌شود. این کار بیرونی‌ترین بخش پوست شما را لایه‌برداری کرده و‌ باعث می‌شود که حجم سلول‌های طبیعی افزایش پیدا کند و به کاهش تولید چربی زیاد پوست، بسته شدن منافذ پوستی و از بین بردن جوش‌های سر سیاه و سفید کمک کند.
– شما فقط لایه‌برداری از پوست و روشن شدن آن را می‌بینید ولی در واقع با این کار به سلول‌های جوان‌تر کمک می‌کنید تا فعالیت بیشتری در کلاژن‌سازی داشته باشند و دیرتر خاصیت کششی خود را از دست بدهند.
– لایه‌برداری شیمیایی یا مکانیکی به‌صورت سطحی یا عمقی و میزان تاثیرات مثبت و منفی آن بین افراد با رنگ پوست‌های مختلف، متفاوت است. پوست‌های سبزه و تیره رنگ، استعداد لکه‌دار شدن و ایجاد عوارض بیشتری در اثر لایه‌برداری دارند. به این افراد توصیه می‌شود از لایه‌برداری‌های سطحی‌تر با عمق کمتر و با تعداد دفعات بیشتر استفاده ‌کنند تا عوارض آن تحت کنترل باشد.

عوارض  لایه‌برداری شیمیایی
 عوارض ناشی از لایه‌برداری معمولا قابل پیشگیری یا درمان هستند. شایع‌ترین عوارض انجام این عمل عبارتند از:
– عفونت باکتریایی
خطر این عفونت‌ها با درنظر گرفتن روش درمانی صحیح و توجه بیمار به توصیه‌های پزشک به حداقل می‌رسد.
– تغییر رنگ پوست
– افراد باید بدانند که بعد از لایه‌برداری مستعد ایجاد لک هستند و بهتر است قبل از درمان، پوست خود را به وسیله فرآورده‌های روشن‌کننده آماده کنند.
– اسکار
– شایع‌ترین علت ایجاد اسکار بعد از لایه‌برداری، عفونت پوست است به‌همین دلیل باید در پیشگیری از بروز عفونت دقت زیادی داشت و در صورت بروز اولین علایم عفونت درمان موثر و فوری انجام شود که به‌طور مشخصی خطر اسکار را کاهش می‌دهد.
– حساسیت به سرما
– بعد  از انجام لایه‌برداری شیمیایی، حساسیت واضحی نسبت به سرما در صورت فرد ایجاد می‌شود قرمزی و خارش طولانی و عدم تحمل نسبت به مواد آرایشی نیز ممکن است بعد از پیلینگ بروز کند.
– اثرات نور خورشید
تماس با آفتاب بعد از لایه‌برداری می‌تواند سبب ایجاد لک‌های پوستی شود که به‌صورت لکه‌های تیره در پوست تازه ظاهر  می‌شوند.  بنابراین به بیمار توصیه می‌شود بعد از پیلینگ از آفتاب شدیدا دوری کند. طول مدت این پرهیز متفاوت است و بستگی به عمق لایه‌برداری داشته و به‌وسیله پزشک مشخص می‌شود. پوست تازه بعد از لایه‌برداری بسیار شکننده و حساس است و اثرات زیانبار خورشید امری شناخته شده است.
– اجتناب از مواد آرایشی
– بعد از لایه‌برداری عدم تحمل نسبت به فرآورده‌های آرایشی به وجود می‌آید و باید به بیمار توصیه کرد تا چندین روز از این مواد استفاده نکند.

چه کسانی نباید لایه‌برداری انجام دهند؟
– افرادی که مستعد ایجاد اسکار یا جای زخم‌های شدید هستند.
– افرادی که پوست تیره دارند. 
– افرادی که بعد از لایه‌برداری در معرض آفتاب قرار خواهند گرفت.
– افراد سیگاری، زیرا ترمیم و بهبود پوست آنها به‌خوبی افراد دیگر نیست. این افراد مستعد عفونت بوده و احتمال برگشت چروک‌های صورت نیز بیشتر است.
– خانم‌های باردار و شیرده
– افرادی که بیماری‌های داخلی، قلب، دیابت، فشارخون بالا و صرع دارند.
– افرادی که تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی هستند.

منبع: مجله سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ