آیا لوازم آرایشی گیاهی کاملا بی‌خطر هستند؟

zahra
همه آنچه باید راجع به ارگانیک‌های زیبایی بدانید

اگرچه مردم از محصولات شیمیایی که بیشتر از ویژگی‌های مثبت، عوارض دارند، خسته شده و خواهان محصولات آرایشی گیاهی هستند اما اعتماد کورکورانه هم چندان فایده‌ای نصیب‌تان نمی‌کند. اینکه کورکورانه به واژه گیاهی اعتماد کنید، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد چراکه متخصصان معتقدند حتی محصولات آرایشی بهداشتی ارگانیک هم کاملا ایمن و بی‌خطر نیستند و در این مورد بحث‌های زیادی وجود دارد.  اینکه واژه گیاهی روی محصولات را بخوانید نمی‌تواند شما را از همه خطرات مصون کند. لابد می‌پرسید چرا؟ اینها اطلاعاتی است که در سایت‌های معتبر بهداشتی و سلامت جهان  منتشر شده است.  پس بهتر است قبل از تصمیم برای خرید این مطلب را مطالعه کنید.
منبع: Slide shore

ارگانیک یعنی چه؟
هیات تایید محصولات ارگانیک استرالیا (ACO) درباره محصولات ارگانیک توضیح می‌دهد: ممکن است یک محصول، یک یا دو مورد از ترکیبات آن ارگانیک باشد و برچسب ارگانیک دریافت کند اما بقیه ترکیبات آن شیمیایی و مصنوعی باشد. بنابراین تشخیص محصول ارگانیک قضیه بسیار دشوار خواهد بود. در حقیقت ارگانیک یعنی محصولی که به روش کاملا طبیعی ساخته شده باشد و در تولید آن هیچ‌گونه مواد شیمیایی، حتی زمان آبیاری، کودپاشی و… گیاهان مورداستفاده در آن، استفاده نشده باشد.

از کجا بدانیم یک محصول  گیاهی است؟
محصولات آرایشی بهداشتی ارگانیک و گیاهی معمولا با برچسب «گیاهی» یا «طبیعی» معرفی می‌شوند و به‌عنوان یک خریدار از روی برچسب محصول می‌توانید متوجه گیاهی بودن آنها شوید. در حقیقت این برچسب هم چندان نمی‌تواند نشان‌دهنده طبیعی و ارگانیک بودن محصول باشد چراکه درصد طبیعی بودن محصولات متفاوت است و محققان معتقدند هیچ محصولی 100درصد ارگانیک نیست. عبارت USDA نشان می‌دهد که این محصولات طبق استانداردهای تعریف شده، ارگانیک محسوب می‌شوند. احتمالا به‌عنوان یک خانم به محصولات گیاهی علاقه دارید چراکه دوستدار سلامت و پوست خود هستید. اما سوال این است که آیا «گیاهی» همیشه مساوی با «سلامت» هست؟ در ادامه به این پرسش پاسخ می‌دهیم. 

لوازم آرایشی گیاهی چه خواصی دارند؟
اکسید تیتانیوم، اکسید زینک و اکسید آهن ازجمله مواد معدنی طبیعی هستند که در انواع لوازم آرایشی ارگانیک به کار می‌روند و می‌توانند شادابی پوست را افزایش دهند. در تولید محصولات آرایشی گیاهی از مواد گیاهی مثل رزماری، بابونه، سدر، آلوئه‌ورا (تامین نرمی و رطوبت پوست و تامین ویتامین‌های ضروری) و… و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و مواد رنگی طبیعی مثل حنا (اثرات ضدقارچ و تقویت‌کننده مو)، وسمه، زردچوبه (ضدالتهاب، آنتی‌اکسیدان) و… استفاده می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و ویتامین‌هایی مثل ویتامین A و C موجود در لوازم آرایشی ارگانیک و گیاهی می‌توانند به تسهیل درمان  آسیب بافتی و برگرداندن وضعیت طبیعی پوست کمک کنند. به‌علاوه ویتامین A و مشتقات آن دو وظیفه اصلی دارند که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان و فعال‌کننده پروتئین‌ها و ژن‌های خاصی هستند. کلاژن‌سازی، بهبود ظاهر پوست، رفع چین و چروک‌ها، رفع شل شدگی و افتادگی پوست و… ازجمله مزایای این مواد گیاهی هستند. ویتامینE هم به محافظت در برابر آفتاب، بهبود آسیب‌ها و شفافیت و سلامت پوست کمک می‌کند. درنهایت اینکه استفاده از لوازم آرایشی گیاهی و ارگانیک نسبت به مواد شیمیایی عوارض اندکی دارد، مواد مغذی بیشتری به پوست و مو می‌رساند، مزایای دارویی دارد و به‌راحتی روی پوست و مو می‌نشیند.

ممکن است حساسیت‌زا باشد؟
قبل از هر چیز باید بگوییم که حتی محصولات گیاهی هم ممکن است عوارض جانبی داشته باشند و تاکنون موارد مختلفی از بروز این عوارض گزارش شده است. موضوع این است که اگرچه هیچ‌کس منکر ویژگی‌های مثبت محصولات گیاهی نیست، اما همین محصولات هم ممکن است عوارضی مثل حساسیت، قرمزی، ایجاد جوش و… برای برخی مصرف‌کنندگان به‌دنبال داشته باشند. بنابراین این‌طور نیست که به صرف گیاهی بودن، همه افراد بتوانند با اطمینان کامل از این لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده کنند. افرادی که به خودی خود دچار حساسیت‌ها و التهاب‌های پوستی هستند و به‌طور کلی پوست حساسی دارند، بهتر است دقت بیشتری داشته باشند چراکه حتی محصولات صددرصد گیاهی هم می‌تواند باعث ایجاد حساسیت در این افراد شود. 

چرا نمی‌توان صددرصد گیاهی تولید کرد؟
موضوع بسیار مهم در امر محصولات آرایشی ارگانیک این است که اساسا محصول صددرصد ارگانیک وجود ندارد. چراکه اگر قرار باشد لوازم آرایشی کاملا گیاهی و ارگانیک و بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید شود، آن‌وقت تنوع این محصولات بسیار کم خواهد شد و پاسخگوی نیازهای مشتریان نخواهد بود. به‌علاوه هزینه و زمان تولید چنین محصولاتی بسیار بالا خواهد بود. به‌همین دلیل تولیدکنندگان محصولات ارگانیک هم باید مواد شیمیایی مختلف برای ایجاد رنگ و درخشندگی و… اضافه کنند تا هم هزینه‌ها کم شود و هم تنوع آن باعث شود مشتریان خود را از دست ندهند. 

ارگانیک‌ها همیشه مناسب نیستند!
چه محصولات ارگانیک و چه غیرارگانیک استفاده کنید، مهم میزان استفاده و استاندارد بودن آن است. یعنی اگر از محصولات مرغوب و استاندارد استفاده کنید، معمولا مشکل حادی به وجود نمی‌آید. قطعا ترجیح بر استفاده از محصولات ارگانیک است چون ضرر کمتری دارند. اما به هر حال استفاده مداوم از محصولات آرایشی می‌تواند برخی بیماری‌های پوستی مثل آکنه یا جوش‌ها را تشدید کند، زیرا یکی از مواد ارگانیکی که از پشم گوسفند به وجود می‌آید اوسرین است که در بسیاری از کرم‌های آرایشی و بهداشتی وجود دارد. در این صورت اگر افراد مستعد جوش از کرم‌های ارگانیک حاوی این ماده استفاده کنند به احتمال زیاد آکنه‌های‌شان شدیدتر می‌شود. بنابراین تنها انتخاب محصول ارگانیک برای سلامت پوست کافی نیست بلکه باید شرایط پوست هم درنظر گرفته شود.

مراقب تقلبی‌ها باشید

نکته دیگر این است که برخی تولیدکنندگان، از اعتماد و استقبال مردم نسبت به محصولات گیاهی سوءاستفاده کرده و برای فروش بیشتر خود بهره می‌گیرند. امروزه بسیاری از محصولات گیاهی، فقط برچسب «گیاهی» دارند که در واقع همان ترکیبات دیگر محصولات را دارند. 
به‌علاوه بسیاری از مطالعات اخیر نشان داده که محصولات گیاهی‌ای در بازار هستند که مواد شیمیایی و دیگر مواد ممنوعه در آنها وجود دارد؛ چنین محصولاتی بسیار مضرند. بنابراین به هنگام خرید هر محصول دقت کنید که علاوه بر برچسب گیاهی آیا مورد تایید سازمان بهداشتی مروبطه هست یا خیر!

منبع: مجله سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ