6+1 نوشیدنی که شما را به مرز لاغری می‌رسانند اما لاغر نمی‌کنند!

کدام نوشیدنی‌ها لاغـــرتان می‌کند؟

برای رسیدن به لاغری آیا معجون یا فرمولی وجود دارد؟! این سوالی است که همه ما به جوابش آگاه هستیم و جواب این است «نه»، هیچ معجزه‌ای در راه نیست و تنها لازمه برای لاغری، داشتن پشتکار و صبر است. اما گاهی اوقات آن‌قدر تحمل وزن اضافه برای‌مان سخت می‌شود که برخی نسخه‌های بی‌پایه و اساس را می‌پذیریم. برخی‌ها دل خوش به رژیم‌های عجیب و غریب می‌شوند و برخی‌ها سعی می‌کنند با رژیم نوشیدنی‌ها خود را از شر افزایش وزن رها کنند. درصورتی که همه ما می‌دانیم برای رسیدن به وزن ایده‌آل تنها پیروی از یک برنامه غذایی مناسب است. در ادامه دکتر پیام فرحبخش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی شما را در مورد رژیم نوشیدنی‌ها آگاه می‌کند.

شیر
برخی‌ها فکر می‌کنند نوشیدن مداوم شیر صرفا برای کاهش وزن و حذف وعده‌های غذایی اصلی می‌تواند در رسیدن به تناسب اندام به آنها کمک کند. اما در رابطه با شیر باید بگویم وقتی به پنج گروه غذایی نگاه می‌کنیم، می‏بینیم که خانواده شیر و لبنیات هر واحدش معادل یک لیوان شیر، یک لیوان ماست یا یک لیوان دوغ حدود 125کالری انرژی دارد که این میزان بیشترین انرژی را بین پنج گروه غذاها به خود اختصاص داده است. لذا با نوشیدن شیر آن هم کم‌چربش کسی لاغر نمی‌شود چون کالری شیر بسیار بالاست و اگر شیر را بیش از حد استفاده کنیم کلسیمی که در شیر وجود دارد اگرچه برای سلامت استخوان ما مفید است اما اگر بیش از اندازه مصرف شود، می‌تواند با جذب سو دو ظرفیتی مثل منیزیم، آهن و روی تداخل داشته باشد که در واقع بالانس بدن را به‌هم می‌زند. اگر شیر را زیاد و بیش از نیاز روزانه  و صرفا برای لاغر شدن مصرف کنیم نه‌تنها به هدف خود نزدیک نشده‌ایم، بلکه دچار عوارضی ناشی از کمبود عناصری که ذکر کردم، خواهیم شد. 

این کمبودها چه عوارضی به‌دنبال دارد؟
 کمبود آهن می‌تواند ما را با کم‌خونی و فقر آهن روبه‌رو کند
 کمبود منیزیم فرد را می‌تواند با اسپاسم‌های عضلانی روبه‌رو کند 
 کمبود روی هم اختلال رشدی ایجاد می‌کند و هم باعث ریزش مو در فرد می‌شود

 نوشیدن آب یخ
گفته می‌شود اگر فرد آب یخ استفاده کند، چون بدن برای گرم کردن مجبور است انرژی مصرف کند باعث لاغری می‌شود چراکه این کار باعث از دست رفتن کالری و به عبارتی از بین رفتن چربی‌های بدن می‌شود. اما بهتر است بدانید که یک کالری مقداری است که یک لیتر آب را از دمای 15درجه به دمای 16درجه می‌رساند، اما بیایید فرض کنیم اگر بتوانیم یک لیتر یا 4 لیوان آب یخ بخوریم برای اینکه به 37درجه برسد با دمای بدن متناسب شود 37 کالری می‌سوزاند اما این گفته درست نیست چراکه ما راجع به کالری غذاها صحبت می‌کنیم که این 37 کالری به اندازه مثلا یک عدد بیسکویت ساقه طلایی هم نیست. بنابراین انرژی که بدن صرف می‌کند آب صفر درجه را به 37 درجه برساند به فرض اینکه یک لیتر بخوریم که حتی کمتر از یک بیسکویت ساقه طلایی هم هست بنابراین نمی‌تواند باعث لاغری شود.  

 چای سبز و قهوه سبز
در رابطه با چای سبز و قهوه سبز که مدت‌هاست افراد این دو نوشیدنی را به‌عنوان رمز لاغری می‌شناسند باید بگویم که این دو نوشیدنی ادعای چربی‌سوزی دارند؛ اما مسئله‌ای که مطرح است اینکه تا چه اندازه در چربی‌سوزی موثر است و آیا به‌صرفه است که ما از این دو نوشیدنی برای لاغر شدن استفاده کنیم یا نه؟! وقتی به عددها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم اگر روزی چهار لیوان قهوه سبز یا چهار لیوان چای سبز بنوشیم در انتهای یک سال دو الی سه کیلوگرم از  وزن‌مان کاهش پیدا می‌کند. برای همین این دو نوشیدنی هم در کاهش وزن معجزه‌ای به‌همراه ندارد به‌خصوص اگر افراد از طعم و مزه آن خوش‌شان نمی‌آید ولی به‌دلیل اینکه فکر می‌کنند به مقدار زیاد وزن‌شان را کاهش می‌دهند تحمل کرده و خود را وادار به نوشیدن می‌کنند. بنابراین ادعای چربی‌سوزی ادعای غیرواقعی نیست اما وقتی در مقیاس عددی به آن نگاه می‌کنیم آن‌قدر کم است که ارزش مصرف کردن ندارد.

چای سیاه
برخی‌ها بر این عقیده هستند چای سیاه حاوی کافئین است برای همین می‌تواند باعث چربی‌سوزی شود. اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که چای سیاه اصلا حاوی کافئین نیست و آنچه در چای سیاه می‌بینید تئین است که در چربی‌سوزی نقشی زیادی ندارد.  

منبع: مجله سیب سبز

آب کرفس 
آب کرفس اگرچه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های خوب است و به‌عنوان یک سبزی با حداقل اثر چاق‌کنندگی شناخته شده اما باید بگوییم آب کرفس حاوی اگزالات بالایی است و افرادی که مستعد سنگ کلیه هستند نباید از این نوشیدنی زیاد استفاده کنند چراکه می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه در این افراد شود و وضعیت آنها را بدتر کند. لذا به همه افراد نمی‌توانیم توصیه کنیم که آب کرفس بنوشند. برای همین توصیه من به این افراد این است که اگر به‌دنبال یک سبزی کم‌کالری هستند و می‌خواهند با آن حجم معده خود را پر کنند، بهتر است خود کرفس را مصرف کنند نه آب کرفس! 

 سرکه سیب
برخی افراد سعی می‌کنند روزانه سرکه سیب مصرف کنند تا وزن‌شان کاهش پیدا کند. البته برخی‌ها سرکه سیب را مثل یک نوشیدنی مصرف می‌کنند تا تاثیرش دوچندان شود؛ اما باید به این موضوع آگاه باشند که این نوشیدنی هم مانند قهوه و چای سبز در کاهش وزن تاثیر چندانی ندارد و به‌علاوه خیلی اوقات مصرف این نوشیدنی نه تنها در چربی‌سوزی تاثیری ندارند بلکه ممکن است وزنی که فکر می‌کنید کاهش یافته به‌دلیل از دست رفتن آب بدن باشد که باید بدانید این کاهش وزن کاذب است و می‌تواند ادامه این روند خطراتی را به‌دنبال داشته باشد. همچنین سرکه حالت اسیدی دارد، کسانی که مشکلات گوارشی مثل زخم معده یا التهاب روده دارند باید مراقب باشند چراکه ممکن است دستگاه گوارش‌شان با اختلال بزرگ‌تری مواجه شود. 

نوشیدنی‌های پروتئینی 
خیلی از افراد با سرچ‌های اینترنتی یا نسخه‌های خانگی نوشیدنی‌هایی درست می‌کنند که معروف به نوشیدنی‌های پروتئینی است و برای چند روز متوالی سعی می‌کنند به جای وعده‌های غذایی از این نوشیدنی‌ها مصرف کنند تا وزن‌شان کاهش پیدا کند. اما اتفاقی که می‌افتد این است که مقداری از پروتئین قابل جذب و یک مقدار از آن قابل جذب نیست. پروتئین اضافی که وارد بدن می‌شود قاعدتا از طریق کلیه باید دفع شود و چون پروتئین به‌صورت خشک نمی‌تواند دفع شود مقدار زیادی آب را با خود خارج می‌کند. افرادی که با مصرف پروتئین به‌دنبال لاغری و حتی عضله‌سازی هستند باید بدانند که با این روش نه‌تنها  عضله‌سازی نمی‌شود، بلکه عضلات و آب بدن‌شان از دست خواهد رفت. به‌علاوه در کنار این اتفاقات چربی‌های اضافه کوچک‌ترین تغییری پیدا نخواهند کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ