نسخه‌های طب سنتی برای درمان فشارخون !

zahra
اگر فشارخون بالا دارید این مطلب را بخوانید

اگرچه فشارخون یک مشکل مهم و جدی برای سلامت خصوصا سلامت قلب به‌شمار می‌آید اما خوشبختانه فشارخون بالا را می‌توانید با همکاری پزشک‌تان کنترل کنید. به این معنا زمانی که متوجه می‌شوید به فشارخون بالا مبتلا هستید، می‌توانید در درمان خود با پزشک‌تان همکاری کنید. علاوه بر اینکه باید از دستورات پزشک‌تان پیروی کنید، تحت‌نظر باشید و درمان را ادامه بدهید، بهتر است به طب سنتی هم توجه داشته باشید. طب سنتی دستورات زیادی برای کنترل فشارخون دارد که توجه به آنها می‌تواند بدون عوارض یا حداقل عوارض جدی به بهبود شما کمک کند. در این مطلب دکتر غلامرضا کردافشاری، متخصص طب سنتی، راهکارهایی برای کنترل فشارخون به شما ارائه می‌دهد. قبل از استفاده از هریک از این روش‌ها حتما با پزشک خود مشورت کنید تا براساس وضعیت بیماری و سلامت شما، تصمیم گرفته شود.

آلودگی هوا و فشار خون 
از دیدگاه طب سنتى مواردى وجود دارند که رعایت آنها باعث پیشگیرى از پر فشارى خون یا کنترل مطلوب‌تر این بیمارى مى‌شود. با استفاده از این راهکارها می‌توانید به کنترل فشار خون خود کمک کنید. اولین راهکار پرهیز از قرار گرفتن درمعرض هواى آلوده است، چراکه حکماى طب سنتى معتقدند تاثیر منفى هواى آلوده بر بدن افرادى که اخلاط و مواد نامناسب در بدن آنها تجمع یافته بیشتر از افراد دیگر است. 

چه کار کنیم؟ 
بیماران دچار فشارخون بالا حتى‌الامکان از زندگى در شهرهاى بزرگ و داراى هواى آلوده بپرهیزند. اگر اجتناب از این کار امکان‌پذیر نیست، پیشنهاد مى‌شود روزهاى آخر هفته و تعطیل را در پارک‌ها و فضاهاى سبز بگذرانید. در ساعات و روزهایی که درجه آلودگى هوا بالاست از رفت و آمد غیرضرورى به خارج از منزل بپرهیزید. بیماران دچار فشارخون بالا که ناگزیر در شهرهاى آلوده زندگى مى‌کنند، تدابیرى جهت جلوگیرى از آلوده شدن هواى منزل خود اتخاذ کنند. براى ضدعفونى کردن هواى اتاق یک لیوان سرکه را در ١٨ تا ٢٠ لیوان آب ریخته و روى حرارت بسیار کم بگذارید تا پیوسته بجوشد. همچنین تعدادى پیاز، سیر و نارنج یا هر کدام از آنها که در دسترس بود را از وسط نصف کرده و در گوشه و کنار اتاق و محل نشست و برخاست و محل خواب خود قرار دهید. هر ٢٤ ساعت یک‌بار هم آنها را برداشته و پیاز و سیر و نارنج تازه جایگزین کنید.

رابطه خواب با پرفشاری خون
دکتر کردافشاری، متخصص طب سنتی، خواب را هم بر فشار‌خون موثر می‌داند و توضیح می‌دهد: کیفیت خواب در کنترل فشارخون بسیار موثر است به‌طوری‌که بیماران دچار فشار‌خون بالا باید از کم‌خوابی (کمتر از ٦ساعت در شبانه‌روز) و پرخوابى (بیشتر از ١٠ساعت در شبانه‌روز) بپرهیزند. این کار می‌تواند به بهبود و کنترل فشارخون آنها کمک کند.

با ورزش کنترلش کنید
بیماران دچار فشارخون بالا باید به‌طور متعادل به ورزش بپردازند. ورزش متعادل از دیدگاه طب سنتى یعنى ورزشى که رنگ چهره را مایل به سرخى بگرداند و فرد شروع به نفس زدن و عرق کردن کند و هر وقت تنفس و تعریق زیاد شد باید ورزش را به‌تدریج قطع کند. توجه به این نکته مهم است که حتما فاصله غذا با خوابیدن و ورزش حداقل ٢ساعت باشد.

یبوست را جدی بگیرید
بیماران دچار فشارخون بالا باید از یبوست هم پیشگیری کنند چراکه این مشکل می‌تواند باعث تشدید مشکل فشارخون بالا در این افراد شود. براى این کار مى‌توان از خیسانده آلو و انجیر در آب و عسل قبل از غذا استفاده کرد. 

یک معجون ضدفشار خون
دکتر کردافشاری چند خوراکى ساده براى بیماران دچار فشارخون بالا توصیه می‌کند که ازجمله یکی از مهم‌ترین این دستورالعمل‌ها  رژیم سیر و لیموترش است. برای این کار ٣٠حبه سیر پوست گرفته را با ٥عدد لیموترش تازه با پوست که چند برش روى پوست آن زده شده در مخلوط‌کن ریخته تا خمیر شود. خمیر به دست آمده را با یک لیتر آب روى شعله بسیار کم به جوش رسانده، شعله را خاموش کنید تا مایه سرد شود. سپس آن را صاف کرده و در یخچال نگهدارى کنید. صبح ناشتا ٥٠سی‌سی یا یک استکان تا ٤٠روز مصرف شود. این ترکیب  به‌خصوص در بهبود بیماران سرد مزاج می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. دو حبه سیر را له کرده 3 قاشق سوپ‌خوری روغن‌زیتون به آن بیفزایید برای پایین آوردن فشار‌خون آن را به کف پاها بمالید.

این نسخه‌ها را امتحان کنید
شربت سیر و شربت فندق، شربت عناب هم از مواردی است که توصیه می‌شود افراد سردمزاج آنها را در برنامه غذایی خود قرار دهند. برای تهیه شربت سیر دو بوته سیر را له کرده در یک لیوان آب و 100گرم شکر ریخته و بجوشانید تا قوام آید. هر روز 2قاشق سوپ‌خوری از آن مصرف کنید. برای تهیه شیر فندق هم 10عدد فندق پوست کنده را در یک لیوان آب و کمی عسل با مخلوط‌کن خوب مخلوط کرده و روزی 2 لیوان بنوشید. برای تهیه شربت عناب هم 20عدد عناب را برش زده و 24ساعت خیسانده سپس بجوشانید تا پخته شوند و از پارچه صاف ‌کنید و بعد بجوشانید تا نصف شوند. سپس با یک‌ونیم برابر آن شکر بپزید تا به قوام برسد، با آب رقیق کرده و بنوشید. دمکرده سنبل‌الطیب روزی 3-2 استکان و دمکرده به‌لیمو روزی 3-2 استکان را هم می‌توانید به منوی خود اضافه کنید.

یک رژیم ضد فشارخون

در منابع طب ایرانی امتلاء و پری بدن از مواد، خشکی رگ‌ها و کاهش قابلیت ارتجاعی آن، عامل پرفشاری خون شناخته شده است. از این‌رو کاهش دادن میزان غذای مصرفی و افزایش مصرف غذاهای مزوره (غذاهای شکم‌پرکن که چاق‌کننده نیستند) مثل کرفس، کنگر، هویج، زیتون، لوبیا، گشنیز، جعفری و لیموترش توصیه می‏شود. از سوی دیگر روغن‌مالی بدن با روغن‌زیتون تازه یا روغن‌بادام شیرین در افراد لاغر و خشک‌مزاج  و ماساژ و بادکش ساق پاها می‌تواند کمک‌کننده باشد. برخی گیاهان نیز اثر کاهنده فشارخون دارند مثل سیر، قره‌قاط، سرخ ولیک و ریشه گزنه که می‌توان از آنها استفاده کرد. در صورتی که از داروهای دیگر هم استفاده می‌کنید هنگام استفاده از گیاهان برای کاهش فشارخون با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

منوی بیماران فشارخون بالا گرم‌مزاج
تخم خرفه ١٠گرم و تخم گشنیز ١٠گرم در یک استکان آبغوره بی‌نمک خانگى شب خیسانده، صبح شیره کشیده میل شود. این ترکیب در بیماران گرم مزاج (به شرط عدم وجود مشکل حاد معده) می‌تواند تاثیر مناسبی داشته باشد. این کار را باید یک هفته انجام دهید، سپس یک هفته قطع و مجدد تکرار شود. به‌علاوه می‌توانید یک قاشق غذاخوری اسفرزه با یک قاشق غذاخوری خاکشیر در آب خنک ریخته و میل کنید. منوی دیگر ترکیب 10گرم تخم خرفه  و 10گرم تخم گشنیز کوبیده است که در آب خیسانده، سپس شیره آن را کشیده و بنوشید. این دستور باید 15روز مصرف و 7روز قطع شده و مجدد تکرار شود. می‌توانید آلوسیاه یا بخارا، تمرهندی 35 گرم و یک‌ قاشق غذاخوری ترنجبین را جوشانده، صاف کرده و بنوشید. شربت لیمو، آلبالو، مربای آلبالو، دمکرده آلبالو روزی 3-2 استکان، شربت زرشک، دمکرده زرشک روزی 3-2 استکان، دمکرده چای ترش با لیمو عمانی روزی 3-2 استکان، دمکرده قره‌قاط روزی 3-2 استکان، آش آلو، آش آبغوره و گریپ‌فروت همگی برای شما که گرم‌مزاج هستید، می‌تواند برای کنترل فشارخون مفید باشد.

چطور غذا بخوریم؟

بیماران دچار پرفشارى خون از پرخورى، روى هم خورى، تند و نجویده غذا خوردن، عصبانیت و هیجان هنگام غذا خوردن، نوشیدن آب و سایر نوشیدنى‌ها همراه غذا، ورزش بلافاصله بعد از غذا و خوابیدن بلافاصله بعد از غذا پرهیز کنند. به‌علاوه باید غذا را به آرامى جویده و میل کنند. سر میز غذا صحبت‌هاى ناراحت‌کننده و هیجان‌آور رد و بدل نشود و از تلویزیون نگاه کردن موقع غذاخوردن پرهیز شود.

اگر مزاج‌تان را نمی‌دانید

 اگر مزاج خود را نمی‌دانید مداومت بر نوشیدن آب سیب شیرین رسیده پوست کنده در کنترل فشارخون در همه مزاج‌ها موثر است. برای این منظور، حداقل روزى ٥-٤ استکان از این نوشیدنی را مصرف کنید.

منبع: مجله سیب سبز 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ