10 سوالی که پیش از بچه‌دار شدن باید بپرسید

zahra
اگر قصد بچه دارشدن دارید این فرمول برای شماست

تصمیم به بچه‌دار شدن یکی از آن تجاربی است که زندگی زوج‌ها را واقعا دچار تغییر می‌کند، بنابراین نیازمند این است که زن و شوهر ارزیابی درستی از یکدیگر و از خودشان داشته باشند.معمولا مسیر زندگی آدم‌ها کاملا مشخص است و همه دیر یا زود کم‌وبیش یک مسیر را طی می‌کنند؛ مرد جوانی به خواستگاری دخترخانمی می‌رود، ازدواج می‌کنند و کم‌کم خانواده دو نفره‌شان بزرگ می‌شود. به‌نظر می‌رسد این روند کاملا طبیعی است اما انسان‌های آگاه باید در هر مرحله جدید زندگی درباره نیازی که آن مرحله با خودش می‌آورد سوال‌هایی از خودشان بپرسند که گاهی پاسخ به این سوال‌ها خیلی دشوار می‌شود. بچه‌دار شدن هم از آن مراحل سخت زندگی است که قبل از تصمیم قطعی برای آن باید چنین سوال‌هایی درباره آن از خودتان بپرسید.

سوال اول: آمادگی مالی دارید؟
کافی نیست که فقط پول داشته باشید که نیازهای فوری پزشکی یا خورد و خوراک و پوشاک کودک را تامین کنید تا تصمیم بگیرید که بچه‌ای را به این دنیا بیاورید. باید از خودتان سوال کنید، آیا از نظر مالی آن‌قدر استطاعت دارید تا بچه را از زمان تولد تا 18سالگی بدون هرگونه مخاطره مالی بزرگ کنید. باید درباره شغل فعلی‌تان فکر کنید، درباره امکان افزایش حقوق یا ترفیع شغلی در آینده نزدیک و دور فکر کنید. آیا از پس مسائل مالی بچه‌داری خوب برمی‌آیید یا بهتر است صبر کنید تا چشم‌انداز مالی‌تان پایدارتر شود؟

سوال دوم: برای تربیت کودک تفاهم دارید؟
بهانه بسیاری مشاجره‌ها بین زن ‌و شوهرها به‌علت نبود ‌توافق اساسی درباره موضوعات متفاوت تربیت فرزند است. ممکن است یکی از والدین به تنبیه بدنی اعتقاد داشته باشد، درحالی‌که دیگری رویکرد بدون تنبیه فیزیکی مانند ارشاد یا محروم کردن کودک را ترجیح دهد. والدین ممکن است به این نتیجه برسند فلسفه بینابینی از این 2 روش را در پیش بگیرند. به ملاحظات خاص خودتان درباره تربیت فرزند دقت کنید و قبل از این‌که بچه‌دار شوید درباره آن‌ها با شوهرتان بحث کنید.

سوال سوم: آیا همسرتان با بچه همراهی ‌می‌کند؟
خیلی مهم است که بدانید این زندگی ساده و راحت‌تان را از دست می‌دهید و باید از خیلی برنامه‌ها و تجملات چشم‌ بپوشید. الان تا زمانی که دل‌تان می‌‌خواهد سر کارتان می‌مانید یا تفریح می‌کنید اما از این به‌ بعد باید بیشترین زمان را وقف فرزندتان کنید و در این مسیر همراهی همسرتان را نیاز دارید. آیا این آگاهی را به همسرتان داده اید.

سوال چهارم: درباره رابطه عاطفی تان مطمئنید؟

ممکن است طرح این سوال ظالمانه به‌نظر برسد اما پیش از تصمیم به بچه‌دار شدن باید از عشق و علاقه‌ای که بین شما و همسرتان برقرار است مطمئن شوید. باید پیش از بچه به‌دنیا آوردن این سوال را از خودتان بپرسید. اگر شما و همسرتان مشکل برقراری ارتباط دارید یا مشکلاتی دارید که ممکن است منجربه جدایی شما از هم شود، لازم است به این احساسات توجه کنید و اول، پیش از آوردن بچه‌ای به رابطه‌تان، روی آن مشکلات کار کنید.

سوال پنجم: می توانید مسئولیت بپذیرید؟
تربیت فرزند نیاز به آدم‌های متعهد و مسئولیت‌پذیر دارد، به‌ویژه کسانی که معمولا از قبول مسئولیت سرباز می‌زنند باید به این موضوع دقت کنند. هر پدرومادری باید جداگانه مسئولیت فرزندپروری را برعهده بگیرد و بار مسئولیت را به‌دوش دیگری نیندازد. اطمینان حاصل کنید، شوهرتان آدم مسئولیت‌پذیری است و پدر خوبی برای فرزندتان خواهد ‌شد.

سوال ششم: روابط اجتماعی و خانوادگی هدفمند دارید؟
اگر شوهرتان رفت‌وآمد با دوستان و خانواده را برای شما محدود کرده است ممکن است بهتر باشد به‌خودتان مهلت دهید و برای بچه‌دار شدن عجله نکنید.

سوال هفتم: حوصله بچه  را دارید؟
بچه‌ها هر لحظه که دل‌شان بخواهد چه شب باشد و چه روز می‌توانند زیر گریه بزنند. ممکن است پوشک عوض کردن کار بسیار مشمئزکننده یا سختی برای شما باشد. هر بار که بچه را در کالسکه یا صندلی مخصوص خودرو می‌گذارید باید مراقب باشید که درست سر جای خودش بنشیند و نیفتد. باید از خودتان بپرسید آیا آمادگی دارید که بخشی از راحتی خودتان را فدا کرده تا از فرزندتان نگهداری کنید و او را درست بار بیاورید.

سوال هشتم: آیا پدرومادر خوبی خواهید شد؟
به کودکی خودتان فکر کنید و خصوصیات خوب و بد پدرومادرتان را به‌یاد بیاورید. آیا فکر می‌کنید در آینده می‌توانید اصول زندگی‌ای که یاد گرفته‌اید را به فرزندان‌تان یاد دهید یا امیدوارید که زندگی و دیگران در این کار کمک‌تان کنند. لطفا اشتباه نکنید و حتما مراقبت و تربیت فرزندتان را خودتان برعهده بگیرید، زیرا فقط شمایید که خوب و بد زندگی خودتان را می‌شناسید.

سوال نهم: آیا واقعا دختر و پسر برای شما فرقی ندارد؟
تقریبا همه آقایان دوست دارند که دیگران فکر کنند اگر دختردار شوند همان‌قدر خوشحال می‌شوند که پسردار شوند اما واقعیت این است که بیشتر آقایان دل‌شان پسر می‌خواهد؛ پسری که اسم او را زنده نگه دارد و پس از پدر مسئولیت خانه و خانواده را برعهده بگیرد. باید از خودتان بپرسید که آیا می‌توانید تعصب‌های خودتان را درباره جنسیت فرزند کنار بگذارید و فرزندتان را فقط براساس اصول انسانی پرورش دهید.

سوال دهم: آیا از تربیت فرهنگی فرزندتان راضی خواهید بود؟
در بسیاری از خانواده‌ها تفاوت‌های فاحشی بین فرهنگ زن و شوهر وجود دارد و وقتی پدر یا مادر چیزی به بچه یاد می‌دهد، دیگری واقعا برآشفته می‌شود. باید پیش از به‌دنیا آمدن فرزندتان درباره مسائل مهم فرهنگی که می‌خواهید به بچه بیاموزید با همسرتان مذاکره کنید و به تفاهم برسید.

منبع: مجله سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ