چطور گل‌مژه کودکان را درمان کنیم؟

zahra
همه چیز درباره دانه‌های قرمز مزاحم

چشم‌های کودکان معصوم‌ترین چیزی است که در جهان می‌توان یافت و آیینه پاکی است. اما خدا نکند زمانی که این چشم‌های زیبا دچار آلودگی و عفونت شود، آن‌وقت است که گل‌های ریز قرمز در پلک‌ها جا خوش می‌کنند و برای بیرون کردن‌شان باید به هزار و یک راه متوسل شوید. گل‌مژه مشکل شایعی است که برای هرکسی در هر سن و سالی ممکن است اتفاق بیفتد. کودکان به‌دلیل ضعیف‌تر بودن ممکن است بیشتر در‌معرض خطر باشند و باید بیشتر مراقب‌شان باشید. 

چطور گل‌مژه کودکان را درمان کنیم؟ 
رعایت بهداشت کودک بسیار مهم است. حتما بعد از عوض کردن پوشک کودک و هنگام در آغوش گرفتن و تغذیه کودک دست‌های خود را با آب گرم و مایع شست‌وشو دهید. محمد پاکروان، متخصص چشم  می‌گوید: شست‌وشوی چشم کودک با استفاده از شامپو‌بچه هم می‌تواند مفید باشد. برای اطمینان از رعایت بهداشت، تمام پوشاک و حوله فرزندتان را ضدعفونی کنید. استفاده از کمپرس گرم روزی چهار مرتبه برای 10 تا 15دقیقه بهبود گل‌مژه را تسریع می‌کند. این کار سبب کاهش درد و سریع‌تر سر باز کردن گل‌مژه می‌شود. معمولا سطح گل‌مژه پس از مدتی پاره شده، چرک آن تخلیه و سپس ترمیم و خوب می‌شود. اگر علت گل‌مژه، عفونی باشد برای درمان از پماد آنتی‌بیوتیک مناسب با سن کودک تجویز می‌شود. توجه داشته باشید که هرگز گل‌مژه کودک را دستکاری نکنید، فشار ندهید و اجازه دهید تا خودش سرباز کند. به‌علاوه گاهی اوقات ممکن است حساسیت یا آلرژی سبب بروز گل‌مژه شده باشد، در این صورت لازم است فرزندتان را از مواد حساسیت‌زا دور نگه دارید تا دچار گل‌مژه نشود. 

گل‌مژه چیست؟
گل‌مژه در هر سنی ممکن است بروز کند و کودکان هم از این قضیه مستثنا نیستند. برای توضیح گل‌مژه باید گفت پلک‌ها غدد چربی فراوانی دارند که بدون میکروسکوپ دیده نمی‌شوند. این غدد برای کمک به مرطوب نگه داشتن چشم، مواد مایعی تولید می‌کنند. زمانی که این غده موجود در پلک با سلول‌های مرده پوست، باکتری‌ها یا چربی‌های کهنه مسدود شوند، مایع درون آنها جمع می‌شود، در‌نتیجه برآمدگی کوچکی روی پلک پدید می‌آورد که به آن گل‌مژه گفته می‌شود. 

علت گل‌مژه چیست؟
از علل شایع گل‌مژه چشم می‌توان به بهداشت نامناسب پلک، ابتلا به عوامل عفونی و میکروبی، وارد شدن مواد شیمیایی به چشم، تغییرات هورمونی، خشکی پوست، استفاده از محصولات بهداشتی با کیفیت ضعیف و… اشاره کرد. کمبود ویتامین A هم می‌تواند در بروز گل‌مژه موثر باشد. 

اولین اقدام چیست؟
گل‌مژه ممکن است دچار عفونت و التهاب شود، و در‌نتیجه قرمز و دردناک باشد. عفونت و آلودگی اوضاع را برای گل‌مژه وخیم‌تر می‌کند، پس قبل از هر چیز باید بهداشت را رعایت کنید. در صورتی که پلک کودک دچار عفونت شود، ممکن است این عفونت به‌راحتی به دیگران هم انتقال یابد، بنابراین قبل و بعد از هر اقدام درمانی روی چشم ، دست‌ها را کاملا بشویید. کودک را کنترل کنید که به چشم خود دست نزند.

استفاده از کمپرس گرم روزی چهار مرتبه برای 10 تا 15دقیقه بهبود گل‌مژه را تسریع می‌کند. این کار سبب کاهش درد و سریع‌تر سر باز کردن گل‌مژه می‌شود. معمولا سطح گل‌مژه پس از مدتی پاره شده، چرک آن تخلیه و سپس ترمیم و خوب می‌شود

از گل‌مژه بیشتر بدانید
گل‌مژه مشکلی است که به‌صورت جوش‌های قرمز رنگ روی پلک خود را نشان می‌دهد. درد، قرمزی، حساسیت و تورم از دیگر علائم گل‌مژه است. گاهی تنها مجاور ضایعه متورم است و گاهی همه پلک متورم می‌شود، گاهی نیز آبریزش، احساس وجود جسم خارجی و حساسیت به نور نیز ایجاد می‌شود.

منبع: مجله سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ