درمان کبد چرب با طب سنتی

faateme1366
متأسفانه هیچ‌یک از این درمان‌های طب نوین به‌عنوان درمان قطعی کبد چرب شناخته نشده‌اند اما در طب سنتی، تدابیر ویژه‌ای برای درمان کبد چرب وجود دارد که در این مطلب به این تدابیر می‌پردازیم.

کبد بزرگترین غده بدن است, یک تا یک و نیم کیلوگرم وزن دارد, کبد در سمت راست و زیر آخرین دنده‌های پایینی جا دارد, دوسوم فضای کبد از سلول‌های کبدی که به آنها هپاتوسیت‏ می‌گویند, تشکیل شده است.

کبد چرب بیماری نسبتاً شایعی است که از انباشته شدن چربی در سلول‌‏های کبدی ایجاد می‌شود, تجمع چربی در این سلول‌‏ها منجر به التهاب و مشکلات بیشتر می‌شود, در کبد چرب بیش از 5 تا 10 درصد وزن کبد در سلول‌های کبد تجمع چربی وجود دارد.

پزشکی رایج هیچ درمان قطعی برای کبد چرب ندارد

با اینکه کبد چرب غیرالکلی می‌‏تواند به‌ فیبروز، سیروز و نارسایی کبد منجر شود، تا‌کنون در طب رایج هیچ درمانی برای آن حاصل نشده است, اصلاح شیوه زندگی با محدودیت رژیم غذایی،کاهش وزن، و ورزش اغلب به‌عنوان خط اول درمان پیشنهاد می‌شود اما بیماران به‌سختی در درازمدت به آن پایبند می‌مانند.

متأسفانه هیچ‌یک از این درمان‌های طب نوین به‌عنوان درمان قطعی کبد چرب شناخته نشده‌اند, مطالعات اخیر نشان می‌دهد طب سنتی یا مکمل، روز به روز اقبال بیشتری بین مردم می‌یابد, طی 30 سال گذشته در جهان افزایش میزان رغبت و استفاده مردم از طب مکمل به بیش از 40 درصد رسیده است؛ طب سنتی ایران به‌عنوان یکی از مهمترین ارکان طب مکمل است, طب سنتی ایران مکتبی با اطلاعات علمی و عملی بسیار کارآمد است.

در دیدگاه طب سنتی ایران، حفظ سلامت مقدم بر درمان است, توجه به روش زندگی و تأمین هوای سالم، تغذیه‏ درست، فعالیت کافی، استراحت به‌اندازه و تعادل حالات روحی و روانی شعار طب سنتی ایران است.

خوردن آب بعد از فعالیت شدید به کبد آسیب فراوان وارد می‌کند

یکی از مهمترین عواملی که بر سلامت کبد اثر می‌گذارد، زمان‌هایی است که بر بدن احساس گرما غلبه دارد و بر اثر فعالیت، استحمام یا به هر دلیلی احساس گرمای زیاد می‌کنیم, نباید به‌ یک‌ باره و مقدار زیاد آب نوشید و بهتر است با روش‌های دیگر مثل دست و رو شستن حرارت بدن را کاهش دهیم و آب را جرعه جرعه نوشید.

عدم رعایت‌ ترتیب غذاها از مضرترین رفتار برای کبد

 در چاقی و به‌ویژه نوع شکمی، اندام‌ها به‌خصوص احشای شکم مثل معده و کبد دچار سردی شده‌اند, ورزش با افزایش حرارت می‌تواند به بهبود وضعیت کبد کمک کند, هر چند ورزش از طرق مختلف این کار را انجام می‌دهد, غذا خوردن قبل از اینکه غذای قبلی از معده خارج شده باشد و رعایت نکردن ترتیب غذاها از مضرترین رفتار برای کبد به حساب می‌آید.

عدم‌ دفع مواد زائد از بدن از جمله داشتن یبوست نیز باعث بیماری‌هایی چون کبد چرب, سنگ کلیه و … می‌شود, دفع از دیدگاه طب سنتی باید هر روز و به‌راحتی انجام شود.

در ادامه پرهیزات ضروری برای افراد مبتلا به کبد چرب و مواد غذایی مفید برای این افراد آمده است:

پرهیزات افراد مبتلا به کبد چرب
_ استرس
_ آب بین غذا
_ آب یخ
_ روغنهای مایع و جامد کارخانه‌ای
_ فست‌فودها (سوسیس، کالباس و…)
_ گوشت گاو و گوساله
_ مواد غذایی کارخانه‌ای، خوراکی‌هایی مانند چیپس و پفک و…
_ اسانسهای شیمیایی
_ قند و شکر
_ خوراکیهای کافئین‌دار
_ چربیهای ترانس بالا مانند: جگر، ته‌دیگ، خامه، سرشیر، کله‌پاچه و …
_ تخم‌مرغ (مگر با مصلحش که پیاز است مصرف شود)، (با پیاز هم در هفته بیش از دو بار میل نشود).

مواد غذایی مفید برای بیماران مبتلا به کبد چرب
انار
سیب
آلو
لیمو ترش
گلابی     
پرتقال
طالبی
توت‌فرنگی
شاه‌توت     
کشمش
هویج
تمشک
زرشک     
انواع کلم
لبو
آبغوره
سیر و پیاز     
کرفس
کدو
سبزیجات
عناب
بادام
سالاد کاهو
 زیتون و روغن زیتون       
غذاهای ملین و گرم و تر مانند آش‌ها.

حتماً ورزش را در برنامه روزمره خود داشته باشید.

آبِ بین غذا، سبب قطع شدنِ ترشحات بزاق دهان می‌شود و در نتیجه کار هضم مختل می‌شود؛ اگر آب، سرد هم باشد که دیگر فاجعه است چرا که دمای خود معده و کبد، بالاست (و با اشتغال به انجامِ هضم غذا، حرارتشان بالاتر هم می‌رود) که با وارد شدنِ ماده روان و سردی مثل آب، سبب منجمد شدنِ معده و محتویاتش می‌شود.

با سرد شدنِ ناگهانی معده که در مجاورتِ کبد است، دور کبد حائلی از چربی ایجاد می‌شود؛ بهترین دارویی که سبب نرم شدن و از بین رفتنِ این حائل می‌شود، سرکه‌انگبین است.

آب یخ موجبِ به هم ریختن کار کبد، اشکال در ریه‌ها، گرفتگی صدا و یکی از دلایل بیماریهای معده و … بوده حتی برخی پزشکان معتقدند خوردن آب یخ یا آب داغ، یکی از علل ایجاد سرطان معده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ