آیا عدم افزایش وزن در کودکان موضوعی جدی است؟

samiira
هنگامی که موضوع رشد مبتنی بر تغذیه مطرح می شود، اقداماتی مشخص وجود دارند که می توانید برای حصول اطمینان از رشد سالم کودک خود مد نظر قرار دهید.

اگرچه عدم برخورداری از وزن مناسب وضعیتی غیر طبیعی در نظر گرفته نمی شود، اما بسیاری از پدر و مادرها زمانی که فرزندشان به آن اندازه که باید وزن اضافه نمی کند، این مساله را جدی می گیرند.

وقتی کودک دو ساله وزن اضافه نمی کند

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “نیو هلث ادوایزر”، عدم افزایش وزن برای کودکان دو ساله به طور معمول وضعیتی خطرناک در نظر گرفته نمی شود، زیرا ممکن است قادر به دریافت یا حفظ کالری های مصرفی خود نباشند، که به رشد جسمانی آنها کمک می کند. با این وجود، عدم افزایش وزن می تواند نشان دهنده برخی مشکلات سلامت نیز باشد.

چرا عدم افزایش وزن رخ می دهد؟

به این نکته توجه داشته باشید که عدم افزایش وزن به نوبه خود یک بیماری نیست. در عوض، این شرایط به دلایل زمینه ای خاص اشاره دارد، که ممکن است به عدم افزایش وزن کودک منجر شوند. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک اختلال سوخت و ساز

عفونت ها (مانند عفونت دستگاه ادراری، انگل ها) که بدن را مجبور به مصرف مواد مغذی بیشتر در مقایسه با مواد مغذی مصرف شده طی روزهای عادی می کنند

عدم مصرف نسبتی درست از چربی، کربوهیدارت و پروتئین

عدم مصرف کالری به میزان کافی

عدم تحمل برخی غذاهای خاص (با آلرژی غذایی تفاوت دارد)

بیماری یا عفونت

بیماری ها/عفونت های دستگاه گوارش

آیا عدم افزایش وزن موضوعی جدی است؟

به طور خلاصه، بله. اگر کودک شما گرفتار سوء تغذیه باقی بماند، در نهایت شرایط زیر را تجربه خواهد کرد:

بی حال می شود.

ایرادگیر می شود.

به اندازه پتانسیل کامل خود رشد نمی کند.

از نظر جسمانی ضعیف می شود.

برای همیشه از رشد قدی باز می ماند.

هنگامی که بزرگ می شود با بیماری های مبتنی بر تغذیه مانند دیابت و چاقی مواجه می شود.

از رشد و توسعه عاطفی و فکری باز می ماند.

اینها برخی از بسیاری از شرایطی جدی هستند که در صورت عدم افزایش وزن کودک دو ساله شما رخ می دهند.

وقتی کودک دو ساله وزن اضافه نمی کند

اگر کودک دو ساله شما وزن اضافه نمی کند چه کاری می توانید انجام دهید؟

هنگامی که موضوع رشد مبتنی بر تغذیه مطرح می شود، اقداماتی مشخص وجود دارند که می توانید برای حصول اطمینان از رشد سالم کودک خود مد نظر قرار دهید.

حفظ یک روتین

اگر کودک را در دوره های زمانی نامنظم تغذیه کنید، بدن وی قادر به تنظیم و سازگار کردن خود نخواهد بود. با حفظ یک برنامه مناسب بر اساس نیاز فرزندتان و نه نیاز خودتان می توانید به رشد سالم وی کمک کنید.

تغذیه درست

اگر از طریق بطری فرزند خود را تغذیه می کنید، اطمینان حاصل کنید که بدن وی در وضعیت درست قرار دارد. آنها باید در وضعیتی راحت قرار گرفته و اگر دراز کشیده اند، سر کودک باید اندکی بالاتر از بدن باشد. فرزند خود را تشویق کنید تا خودش غذا بخورد.

تمیزکاری

تا زمانی که فرزند شما وعده غذایی خود را به طور کامل بخورد، صبر کنید و پس از آن جمع کردن و تمیز کردن را آغاز کنید. اجازه دهید کودک ریخت و پاش کند، زیرا آنها کم سن و سال هستند. شما می توانید این کثیف کاری ها را پس از تمام شدن وعده غذایی وی تمیز کنید. عجله ای نداشته باشید.

محیط غذا خوردن

گاهی اوقات این که کودک خود را با چه چیزی تغذیه می کنید یا چگونه این کار را انجام می دهید، عامل تاثیر گذار محسوب نمی شود، بلکه مکان غذا خوردن عامل مهم است. مکان غذا خوردن کودک خود را تغییر دهید و نتایج را بررسی کنید.

آرامش

هنگامی که با یک کودک دو ساله سر و کار داریم که وزن اضافه نمی کند باید یک قانون مهم را به یاد داشته باشید. هنگامی که در اطراف کودک غذا می خورید باید آرام و راحت باشید. بحث و جدل ها را از وی دور نگه دارید. غذا خوردن را به یک تجربه مثبت برای آنها تبدیل کنید. افزون بر این، عادات غذا خوردن خوب به رشد کودک کمک می کنند.

بدون حواس پرتی

تلویزیون، رادیو، بازی ها، تلفن های همراه، موسیقی با صدای بلند یا هر عامل حواس پرتی را هنگام غذا خوردن از کودک دور نگه دارید. این اقدام بزرگ و دشواری نیست، به ویژه زمانی که در نظر داشته باشید سلامت کودک در معرض خطر قرار دارد.

صبر؛ عاملی کلیدی

کودکان به طور معمول از غذاهای جدید خوششان نمی آید. این شرایط نباید موجب دلسردی شما شود. در طول یک دوره زمانی تلاش کنید کودک را با آن غذاها بارها و بارها تغذیه کنید. اگر کودک شما به اوتیسم مبتلا است، ممکن است مجبور باشید یک غذا را بیش از 20 تا 30 بار به وی بدهید تا سرانجام آن را بپذیرد.

بهداشت

گاهی اوقات، عفونت ها و بیماری ها از رشد کودک جلوگیری می کنند. اگر این شرایط به دلایل بهداشتی شکل گرفته باید دست به کار شوید. پیش از پختن مواد غذایی آنها را به خوبی بشویید. اگر به هجوم حشرات و میکروب ها مشکوک هستید پیش از پخت و پز دست های خود را شسته و ضد عفونی کنید. از سرو غذاهای قدیمی و تاریخ مصرف گذشته نیز پرهیز کنید.

دلایل کم وزنی و بدغذایی کودکان

منبع: عصرایران

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ