اقدام اورژانسی برای مسمومیت را حتما یاد بگیرید!

faateme1366
کارشناس آموزش سازمان اورژانس کشور به تشریح چگونگی مواجهه با فردی که دچار مسمومیت شده است پرداخت.

محسن لعل حسن‌زاده با بیان اینکه سموم از راه‌های مختلف وارد بدن می‌شوند، گفت: سموم از راه‌های مختلف از قبیل خوراکی، از طریق دهان و دستگاه گوارش؛ استنشاق، بخار یا گاز از طریق ریه‌ها جذب، عصاره شیمیایی یا گیاهی از طریق پوست و تزریق، از طریق عبور از پوست مانند گزیدگی، گاز گرفتگی، سرنگ و …؛ وارد بدن می‌شوند.

وی در مورد علائم مسمومیت گفت: تهوع یا استفراغ، اسهال، تعریق شدید، درد شکمی، بیهوش شدن یا تغییر سطح هوشیاری،تشنج و مشکلات تنفسی از جمله علائم مسمومیت به شمار می‌روند.

کارشناس آموزش سازمان اورژانس کشور در مورد چگونگی مدیریت مسمومیت‌ها اظهار کرد: قبل از نزدیک شدن به بیمار برای کمک، از امنیت خود بیمار و دیگران اطمینان حاصل کنید و در صورت ایمن بودن صحنه، مصدوم را به یک منطقه امن انتقال دهید.

وی با بیان اینکه در مسمومیت با سموم استنشاقی مراقب باشید خودتان دچار مسمومیت نشوید، ادامه داد: به موارد مرتبط با مواد مسمومیت‌زا مانند قرص‌ها، مواد ناشناخته و هر گونه علامت مشکوک توجه کنید و آنها را یادداشت کنید.

حسن‌زاده گفت: سطح هوشیاری بیمار را بررسی کنید. اگر در صورت بیهوش بودن، بیمار تنفس طبیعی دارد او را به یک پهلو قرار دهید و اگر تنفس ندارد باید احیای قلبی ریوی را شروع کنید. در صورتی که بیمار هوشیار است و دچار سوختگی دهان ناشی از سموم خورنده و سوزاننده است، ناحیه را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

این کارشناس آموزش سازمان اورژانس کشور در ادامه با تاکید بر اینکه هنگام مواجه با مسمومیت و فرد مسموم با اورژانس تماس بگیرید، تصریح کرد: به بیمار هوشیار یا نیمه‌هوشیار برای در آوردن لباس‌های آلوده کمک کنید و سموم را از روی پوست بشویید. اگر سموم به صورت پودری است ابتدا آن را از سطح پوست پاک کنید.

وی اظهار کرد: در مسمومیت‌های تزریقی در بیماران هوشیار ممکن است بیمار به سرعت تبدیل به فردی پرخاشگر و خشن شود. بنابراین از تماس مستقیم با وی پرهیز کنید و از راه دهان به بیماران مسموم چیزی نخورانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ