مدرسه هراسی در کدام کودکان شایع تر است؟!

faateme1366
یک متخصص تعلیم و تربیت با بیان اینکه ترس از مدرسه در کودکان طلاق و کودکانی که یکی از والدین آنها فوت شده بیشتر است، عنوان کرد: مهم‌ترین کلید برای مقابله با استرس و اضطراب دانش آموزان در محیط مدرسه «انجمن اولیا و مدارس» است.

دکتر محمدرضا شاه‌آبادی، متخصص تعلیم و تربیت با توجه به دانش‌آموزانی که در زمان بازگشایی مدارس دچار اضطراب و استرس می‌شوند، گفت: عمده دانش‌آموزانی که با آغاز سال تحصیلی و حضور در مدرسه دچار استرس و اضطراب می‌شوند دارای استقلال شخصیتی نیستند که این امر متوجه خانواده‌هاست و آنها نتوانسته‌اند فرزندان مستقل تربیت کنند.

وی افزود: به طور کلی هرگونه تغییری در روند زندگی مانند ورود به مدرسه، تغییر کلاس درسی، ازدواج، طلاق، مرگ عزیزان و … با استرس همراه است که آموزش راه‌های مقابله با این استرس بر عهده والدین و مسئولان مدرسه است.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب یادآور شد: زمانیکه نوآموز پایه اول دبستان برای ورود به مدرسه دچار استرس و نگرانی جدایی از والدین می‌شود نشان دهنده آن است که والدین نتوانسته‌اند به درستی فرزندانشان را برای ورود به محیط جدید آماده کنند اما اگر این مساله در دانش‌آموزان پایه‌های بالاتر رخ دهد نشان دهنده مدرسه‌زدایی است.

وی افزود: مهم‌ترین کلید برای مقابله با استرس و اضطراب دانش‌آموزان در محیط مدرسه «انجمن اولیا و مدارس» است بدین صورت که باید جلساتی را با حضور والدین دانش آموزان، مسئولان مدرسه و معلم برگزار کند و تمام این افراد در یک مسیر مشخص برای مقابله با استرس دانش آموز گام بردارند.

شاه‌آبادی هم‌چنین خاطرنشان کرد: به والدین توصیه می‌شود در روزهای اول بازگشایی مدارس در محیط مدرسه حضور داشته باشند و کودک را متوجه ایمن بودن فضای مدرسه کنند این اقدام به مرور زمان نتیجه مناسبی خواهد داشت.

به گفته این روانشناس اجتماعی، ترس از مدرسه در کودکان طلاق و کودکانی که یکی از والدین آنها فوت شده بیشتر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: به مسئولان نظام آموزشی و مدارس توصیه می‌شود در زمان‌های مشخصی از روانشناسان دعوت کنند تا در مدارس حاضر و تست‌هایی را انجام دهند تا اگر دانش‌آموزی دچار اختلالی جدی باشد در اسرع وقت شناسایی و درمان شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ