آیا گن لاغری واقعا لاغرتان می‌کند؟

این مطلب حاوی نکات مهم و جالبی در مورد انواع گن‌های لاغری و تاثیرات خوب و بد آن بر سلامت افراد است. دکتر عبدالله شفیعی، متخصص جراح عمومی در این باره توضیح می‌دهد.

این روزها هر جا حرف از لاغری و تاثیر ورزش بر سلامت و کاهش وزن هست؛ یکی از بخش‌های جدا نشدنی، وجود و استفاده از انواع گن‌های لاغری است که به صورت‌های مختلف و با تبلیغات وسوسه‌کننده‌ای افراد را به خرید و استفاده از آنها تحریک می‌کنند. هر چند قدمت و تاریخچه استفاده از گن‌های لاغری به دو دهه نمی‌رسد ولی نمونه‌های اولیه آن یا همان سلیفون پیچیدن به بدن، سابقه طولانی دارد. ولی اگر دقیق و عاقلانه نگاه کنیم اگر عرق کردن باعث لاغری می‌شد؛ مربی‌های بدنسازی، رزمی‌کاران، کشتی‌گیران و… پس از یک دوره تمرین و مسابقه دیگر وجود خارجی نداشتند!

چه زمانی توصیه می‌شوند؟

گن‌ها سال‌های نه‌چندان طولانی است که وارد چرخه انتخاب پوشش‌های ضروری زندگی شده‌اند به‌خصوص بین افرادی که پوشش موقت گن را به جای کاهش وزن و تغییر سبک زندگی انتخاب می‌کنند. اولین دلیل شهرت استفاده از گن به درمان‌های پزشکی برمی‌گردد چون استفاده از این پوشش‌ها در ترمیم جراحی‌های سنگین درمانی و زیبایی، تاثیر عجیب و شگفت‌انگیزی دارد. گن‌ها از پارچه‌های کشی مثل لیکرا و اسپاندکس تهیه می‌شوند و وقتی  پوشیده می‌شوند، پارچه کشی و محکم آن، ناحیه مربوط در بدن را تحت‌فشار قرار داده و اگر در محل موردنظر تجمع چربی یا بدشکلی خاصی وجود داشته باشد، تا حدی ظاهر آن را بهتر نشان می‌دهد. تحقیقات و تجربه نشان داده است که پوشیدن گن‌های طبی دوران درمان و بهبود زخم‌های جراحی را سرعت می‌دهد.

ادعاهای دروغ را باور نکنید

گاهی تبلیغات و معرفی محصولات لاغری چیزی شبیه ورد بچگانه دوران کودکی عَجی، مَجی لاتَرجی است که یک امر غیرممکن را به امری واقعی تبدیل می‌کرد. «درمان سلولیت یا چاقی موضعی به‌و‌سیله میکروماساژهای ملایم و دائمی، افزایش جریان خون و لنف در لایه‏های زیرین پوست، سوزاندن کالری بیشتر در ماهیچه‏ ها، از بین رفتن سلولیت‌ها طی چند روز، کاهش توده چربی، افزایش صافی، نرمی و قابلیت کشسانی پوست، کاهش سایز دور کمر، باسن و ران، کاهش چین‏های ایجاد شده روی شکم و ران، برطرف‌سازی استریا، بهبود و اصلاح جریان خون، اصلاح دفرمیتی بدن بدون احساس سنگینی و درد…» این جملات را دوباره بخوانید و تحلیل کنید که چه فعالیت ورزشی یا پوشیدن چه لباسی می‌تواند در کوتاه‌مدت چنین تاثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد. این تبلیغات و این تاثیرات دقیقا مثل همان ورد کودکانه هستند که خیلی‌ها اتفاقا با آن زیاد هم گول می‌خورند.

اندازه بخرید

یکی از اشتباه‌های رایج، انتخاب و خرید گن‌های کوچک‌تر از سایز بدن است. این کار باعث بروز چین‌های ریز روی پوست می‌شود، درحالی که انتخاب گن مناسب به صافی پوست کمک می‌کند. دقت کنید که سایز درج شده روی محصولات قطعی و دقیق نیست و بهتر است قبل از خرید حتما آن را بپوشید تا هر سایزی که بدن‌تان احساس بهتری دارد را انتخاب کنید. در شرایطی که سایز گن مناسب نبوده و بسیار تنگ باشد، ممکن است عروق لنفاوی را بسته و باعث ایجاد ورم در اندام‌های تحت‌فشار شود.

تغییرات موقت هستند

جنس الیاف و پارچه به کار رفته در دوخت و تولید گن‌های لاغری ‌به‌ویژه در قسمت‌های داخلی به صورتی است که باعث نگهداری حرارت شده و مانع از تبخیر

تعریق حاصل از فعالیت عضلات در این قسمت از بدن می‌شود. این دو عامل باعث می‌شود گرمای قابل‌توجهی در بخش‌های پوشیده شده با گن ایجاد شده، آب میان بافتی در همان ناحیه کاهش پیدا کرده و فرد بعد از اتمام فعالیت، شاهد نرم شدن و کاهش حجم در نواحی موردنظر باشد. ولی متاسفانه این اتفاق موقتی است و پس از ایجاد تعادل معمول بین آب و نمک در بدن و رسیدن به حالت طبیعی، این وضعیت جبران شده و مجدد به حالت اول بازمی‌گردد.

ایجاد حساسیت می‌کنند

جنس مواد تشکیل دهنده این گن‌ها به صورتی است که گرما و تعریق اضافی را در خود حبس  کرده و برای تاثیرگذاری بیشتر، در چند لایه تکرار می‌شوند، به‌همین دلیل ممکن است فرد نسبت به یک یا چند مورد از مواد سازنده گن، حساسیت تماسی یا آلرژیک نشان ‌دهد که هر دوی این واکنش‌ها در دمای بالا و محیط مرطوب تسهیل و تشدید می‌شود. این حساسیت‌ها گاهی می‌تواند شدید بوده و خارش‌های توام با ضایعات پوستی شدید ایجاد کند. درمان این نوع حساسیت‌ها معمولا زمان‌بر و طولانی بوده و در مواردی جای آن باقی خواهد ماند.

سیاه و کبود می‌کنند

وجود موتورها و ویبراتورهای متعدد با قدرت لرزش زیاد و متوسط یکی دیگر از ویژگی‌های خاص محصولات لاغری است که با شعارهای وسوسه‌کننده فراوان مشتریان زیادی پیدا می‌کنند. یکی از مشکلات شایع بین مصرف‌کنندگان این محصولات، ایجاد خون‌ریزی‌های مویرگی متعدد زیر پوستی است که معمولا 24 تا 48 ساعت پس از استفاده از گن‌های لاغری موتوردار خود را نشان می‌دهد. این کبودی‌ها معمولا تا یک هفته باقی مانده و درد زیادی به همراه دارد. استفاده طولانی‌مدت از این محصولات عوارض جبران‌ناپذیری برای بافت‌های حساس بدن خواهند داشت.

ماساژ بهتر است

در خوش‌بینانه‌ترین حالت، گرما و فشار عمقی ایجاد شده روی پوست ممکن است تاحدودی روی سلولیت‌های بدن که بیشتر در اندام‌های تحتانی تجمع دارند، تاثیرات مشخصی داشته باشد و آن هم زمانی قابل‌توجه خواهد بود که در کنار استفاده از این محصولات، رژیم غذایی صحیح و ورزش کافی نیز داشته باشد در غیر این صورت، تغییرات ایجاد شده موقتی و گذرا خواهد بود‌. گاهی استفاده از ماساژهای دستی روی نواحی دارای سلولیت مفیدتر و سالم‌تر بوده و نیازی به خرید این محصولات نخواهد بود.

خطر مرگ دارد

یکی از فواید استفاده از گن‌های لاغری، نگه داشتن عضلات شکم در حالت انقباض است که این امر به مرور زمان باعث می‌شود نسبت به زمانی که شکم در حالت رها و آزاد است، بدن کالری بیشتری را بسوزاند. این اتفاق فقط در صورتی است که فرد فعالیت ورزشی خاصی نداشته باشد. ذکر این نکته ضروری است که استفاده از شکم‌بند لاغری‌ هنگام فعالیت‌های ورزشی باعث کاهش میزان کالری‌سوزی خواهد شد به این صورت که بستن عضلات و محدود کردن دامنه حرکت آنها یعنی جلوگیری از انقباض و انبساط عضلات و تمرین ورزشی یعنی قرار دادن عضلات در فرآیند منبسط و منقبض شدن‌های متعدد و طولانی. با محدود کردن دامنه حرکت عضله در حقیقت میزان تمرین را کاهش داده و درنهایت کاهش کالری‌سوزی و چربی‌سوزی را به‌دنبال خواهد داشت.

چنین حرکات اشتباهی خطرناک هم هست زیرا از آنجا که پوشش گن‌های لاغری اجازه نمی‌دهد عرق بدن خشک شود، بنابراین بدن نمی‌تواند به‌صورت طبیعی به کمک سیستم تعریق، خنک شود ممکن است فرد دچار شوک حرارتی شده که فقط با بستری شدن در بیمارستان می‌تواند از مرگ نجات پیدا کند.

تحلیل عضلانی

گروهی دیگر از تولیدکنندگان ادعا می‌کنند فشار نسبتا شدید ناشی از گن‌های لاغری باعث تسریع لاغری می‌شود. این ادعا نیز از طرف متخصصان تایید نشده و فقط فشار زیاد گن باعث جمع و جور شدن بافت چربی می‌شود و این موضوع باعث می‌شود فرد ظاهرا لاغرتر به نظر برسد. نکته جالب‌توجه این است که حمایت مصنوعی از بافت‌های بدن به کمک گن حتی ممکن است روند کاهش وزن را کند کرده، چون باعث تحلیل (آتروفی) عضلات حمایت‌کننده بدن می‌شود. متخصصان فقط در یک مورد تاثیر گن را در لاغری تایید کرده‌اند و آن هم در ورزشکاران است. گن‌های مخصوص ورزشکاران برعکس گن‌های زیبایی، باعث بهبود ظاهر ورزشکاران می‌شوند. این گن‌ها گردش خون را بهبود می‌بخشند و حمایتی مضاعف برای عضلات تامین می‌کنند. وقتی ظاهر یک ورزشکار بهتر شود، انگیزه او برای ورزش بیشتر می‌شود و علاوه بر کاهش وزن، اندامی متناسب پیدا می‌کند.

منبع: سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ