افسردگی پاییزی و راه های پیشگیری از آن

یکی از اتفاقاتی که همراه با تغییرات فصلی به‌وجود می‌آید، تغییر در وضعیت خلق‌وخویی افراد و سطح انرژی آنها است. درواقع، تعداد زیادی از سازمان‌ها و نهادهای معتبر گزارش داده‌اند که در طول فصل‌های پاییز و زمستان، وضعیت خلق‌وخویی بسیاری از افراد با افت شدید مواجه می‌شود و بعضی از آنان حتی غمگینی یا افسردگی پاییزی را تجربه می‌کنند.

اگر شما هم یکی از همین افراد هستید، می‌توانید از نکات راهنمای زیر برای مقابله با این مشکل کمک بگیرید.

بیرون رفتن از خانه 

اواخر شهریور و اوایل مهر، یکی از اوقاتی است که نباید صرفا در خانه بمانید. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که حضور در طبیعت، فضاهای سبز و انواع فضاهای بیرون از خانه می‌تواند فواید روانی زیادی برای انسان‌ها داشته باشد. کاهش میزان استرس، کاهش افسردگی و تسکین علائم اختلال اضطرابی، فقط چند مورد از این فواید هستند.

مصرف ویتامین D

بیرون آمدن از خانه در آخرین روزهای شهریور و اولین روزهای مهر،‌ پوست شما را در معرض تماس با آخرین تابش‌های خورشید تابستانی قرار می‌دهد. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که بین کمبود ویتامین D و افت خلق‌وخو در این اوقات از سال، ‌ارتباط محکمی وجود دارد و ویتامین D، نقش حیاتی و مهمی را در عملکرد سیستم ایمنی شما ایفا می‌کند. بنابراین، اگر به کمبود ویتامین D مبتلا هستید، بهتر است برای مصرف مکمل این ویتامین با پزشک مشورت کنید.

مصرف امگا-۳

اسیدهای چرب امگا-۳، اثرات ضدالتهابی قابل توجهی دارند و بررسی جامعی درباره ۲۶ مورد از مطالعات اخیر نیز نشان می‌دهد که مصرف حداکثری ماهی در هفته، خطر ابتلا به افسردگی را ۱۷ درصد کاهش می‌دهد. بنابراین، ‌استفاده از انواع ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، سالمون و خال‌مخالی واقعا می‌تواند اُفت خلق‌وخویی شما را در پاییز کمتر کند.

خوردن غذاهای گرم و مرطوب

همراه با تغییر دمای هوا و تغییر سطح انرژی در بدن ما، عادت‌های غذایی هم باید دگرگون شوند. درحالی که مصرف سالادهای سبک و سرد در تابستان واقعا انتخاب مناسبی است، اما در پاییز باید از غذاهای گرم، مرطوب و انواع مواد غذایی مغذی استفاده کنیم. بنابراین، ‌اضافه کردن گوشت‌ها یا منابع پروتئینی مرغوب دیگر به وعده‌های غذایی، می‌تواند راهکار مناسبی برای مقابله با افسردگی یا غم‌آلودگی پاییزی باشد.

تمرکز در زندگی

تابستان معمولا با تفریح و استراحت همراه است، اما با فرارسیدن پاییز باید به برنامه منظم زندگی خودمان بازگردیم و هدف‌های مشخصی را برای ادامه زندگی خودمان تعیین کنیم. ورزش کردن برای داشتن تناسب اندام مطلوب، یادگیری زبان جدید، یا هر فعالیت دیگری که چالش‌های کارآمد و موثری را در زندگی شما ایجاد کنند، واقعا ترفندهای خوبی برای تقویت خلق‌وخو و مقابله با غم‌آلودگی پاییزی به‌شمار می‌روند.

مراقبت از دستگاه گوارش

همان‌طور که شاید بدانید، خلق‌وخو می‌تواند بر دستگاه گوارش و خصوصا روده‌های شما تاثیر بگذارد. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که باکتری‌های روده نیز می‌توانند بر خلق‌وخو تاثیر داشته باشند. به‌علاوه، ۷۰ درصد از سیستم ایمنی بدن انسان در روده‌هایش نهفته است و درواقع، روده‌ها به‌عنوان اولین خط دفاعی درمقابل ویروس‌ها، باکتری‌ها و انواع پاتوژن‌های دیگر عمل می‌کنند. مصرف محصولات پروبیوتیک یا مکمل‌های حاوی باکتری‌های مفید برای روده تحت نظر پزشک، استراتژی مناسبی است که هم خلق‌وخو را تقویت می‌کند و هم عملکرد سیستم ایمنی و دستگاه گوارش را ارتقا می‌بخشد. 

نشانه های عجیب افسردگی چیست؟

منبع:سلامتیسم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ