ماساژتراپی با پوست تان چه می‌کند؟

همه فواید ماساژ پوست برای جوانسازی

دیگر سال‌های زیادی است که ماساژ از یک تفریح لاکچری به درمانی موثر برای التیام و بهبود بسیاری از اختلالات و بیماری‌های شایعی مانند سردرد، کمردرد و دیگر مشکلات جسمی و روانی تبدیل شده است. به‌ویژه وقتی پای برگرداندن آرامش و دور کردن تنش‌ها و استرس‌های روزمره در میان باشد. همه ما می‌دانیم باوجود استرس بیشتر دردها تشدید می‌شوند و پوست به‌عنوان بارزترین نشانه ظاهری آن، به سرعت تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. کار بیرون، مسئولیت‌های خانواده، تحصیل، روابط و دغدغه‌های کوچک و بزرگ هر کدام تنهایی به این میزان استرس دامن می‌زنند. اما برای مدیریت آن تکنیک‌هایی را به شما آموزش می‌دهیم تا خودتان با ماساژتراپی شاد، زیبا و جوان بمانید.

چرا ماساژ؟

دور بودن از استرس و تنش‌های کم و زیاد زندگی، تقریبا غیرممکن است به‌ویژه با وجود مسئولیت‌هایی که هر روز بیشتر می‌شوند دیگر استرس بخشی از زندگی همه ماست. اما خبر خوب ما این است که می‌توان با یاد گرفتن برخی تکنیک‌های ساده، بر حجم زیادی از آنها غلبه کرد. راه‌های مختلفی هست مثلا رفتن به باشگاه و چند ساعت ورزش کردن، پیاده‌روی در هوای آزاد، رفتن به سالن‌های اسپا و سفر کردن اما برای اینکه به شما بگوییم چطور خودتان در منزل به‌راحتی کم کردن استرس را یاد بگیرید، باید کمی صبر کنید. ابتدا باید بدانید که هیچ کس به اندازه خود شما از وضعیت جسمانی‌تان آگاه نیست و هیچ دستی به اندازه دست خودتان نمی‌تواند دوای این دردها باشد. به‌علاوه اینکه شما می‌توانید در منزل و بدون هدر دادن وقت و هزینه زیاد این تکنیک‌ها را اجرا کنید. نکته مثبت دیگر ماساژ‌تراپی این است که به دیگران می‌گویید چقدر برای سلامت و زیبایی خود وقت صرف می‌کنید. پس قبل از آنکه استرس با سردرد، پادرد و نشانه‌های دیگری خودش را نشان دهد، دست به کار شوید و آب روی این آتش بریزید.

ماساژ سر

برای شروع سراغ مهم‌ترین مرکز تجمع تنش‌ها در بدن یعنی سر می‌رویم،‌ چون ماهیچه‌های نازک روی پوست سر وجود دارند که بر اثر استرس، فشار زیادی را تحمل می‌کنند. اما برای اینکه بتوانید از این حجم فشار و تنش به دور باشید همین حالا هر دو دست خود را روی سرتان قرار دهید و انگشتان را روی قسمت فوقانی سر به هم بچسبانید. سرتان را کمی پایین بیاورید و حالا به آرامی انگشتان دست را روی موهای سر به سمت جلو و عقب بکشید. درست شبیه زمانی که زیر دوش سرتان را می‌شویید. حدود دو دقیقه این کار را ادامه دهید. یک دقیقه استراحت کنید و حالا با انگشتان خود سر را از قسمت گیجگاهی تا قسمت مرکزی پیشانی به‌صورت دورانی ماساژ  دهید. این ماساژ را می‌توانید در حمام هنگام دوش گرفتن هم انجام دهید.

ماساژ کف پا

برای خارج کردن استرس از بدن یکی از موثرترین روش‌ها همین ماساژ کف و انگشتان پاست. پس ابتدا پاهای خود را برای سه دقیقه درون آب گرم قرار دهید و سپس با آب و شوینده بشویید و آبکشی کنید. حالا آنها را با دستمال یا حوله نرم خشک کنید. بنشینید و پاها را جمع کنید. با انگشت شست هر دو دست خود شروع به فشار آوردن روی انتهایی‌ترین قسمت شست پا که نزدیک به کف پاهای‌تان است، کنید. چند دقیقه این کار را روی هر دو پا انجام دهید و بعد ماساژ دادن را تا نوک انگشتان به سمت بیرون ادامه دهید. حالا پاها را همان‌طور نشسته در امتداد هم جفت و زانوها را به سمت قفسه سینه خم کنید. دست‌های خود را از بغل در مرکز کف پا قرار دهید و با انگشتان دست شروع به فشار دادن مرکزی‌ترین نقطه ممکن کنید. حالا پاها را دراز کنید و به آرامی انگشتان پا را با پیچ و تاب باز و بسته کنید. 15دقیقه زمان برای انجام این کار برای افرادی که به‌صورت مداوم درمعرض استرس قرار دارند، بسیار مفید است.

ماساژ گوش

در طب سوزنی و ماساژ درمانی چینی اصطلاحی به‌نام «شن-من» وجود دارد که درواقع یکی از موثرترین نقاط در همه گوش درمانی‌هاست. محلی که با شناخت و ماساژ آن حجم زیادی از استرس و سردردهای ناشی از آن تسکین می‌یابد. در این روش ماساژ روزانه یک مرتبه به مدت یک دقیقه قسمت داخلی لاله گوش یعنی دقیقا نقطه شن-من ماساژ داده می‌شود. پس دست‌های خود را بشویید و با نوک انگشت اشاره خود قسمت داخلی لاله گوش که محل نزدیک به سر است را به آرامی ماساژ دهید.

ماساژ کف و انگشت شست دست

دست‌ها را آزاد کنید. حالا با کمک انگشتان یک دست، دست دیگر را از کف تا انتهای مچ با فشار انگشت و به صورت رفت و برگشت ماساژ دهید. این نقطه در تسکین و آرامش بسیار موثر است. این تکنیک را برای هر دو دست انجام دهید. در روشی دیگر نوک انگشت شست خود را برای  10 ثانیه فشار دهید و بعد رها کنید. پنج‌بار این حرکت را با دستان خود انجام دهید و نفس عمیق بکشید. فشار نقطه‌ای شست دست هرگونه اضطراب و تنش را از شما دور خواهد کرد. سعی کنید هر روز قبل از خواب انگشتان دست خود را با حرکات آهسته و نرم، جمع و باز کنید تا خواب راحت‌تری داشته باشید.

آروماتراپی

رایحه درمانی یکی از همان روش‌های دلپذیر برای تزریق آرامش به اعصاب و پوست شماست. اتفاقی که همزمان با بوییدن عطرهای طبیعی با نفوذ درون پوست شما نتایج مثبت زیادی در کاهش استرس به همراه دارد. پس توصیه دیگر ما یادگیری این تکنیک است. با افزودن روغن‌های مفید و ضروری به ماساژ خود قدرتمندانه در مقابل استرس و پیامدهایش بایستید، چون مجرای بینی با بوییدن آنها ناحیه‌ای از مغز که احساسات را کنترل می‌کند و سیستم عصبی و هورمون‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، به‌همین دلیل استنشاق اسانس‌های ویژه می‌تواند به‌طور مستقیم بر عملکرد اجزای فیزیولوژیکی و عاطفی بدن در برابر استرس تاثیر بگذارد. پس به همراه ماساژ انگشتان پا، دست و پیشانی خود از روغن‌های طبیعی و معطر اسطوخودوس، گل شمعدانی و بابونه که بیشترین اثر را در آرامش دارند، استفاده کنید.

این تمرین را تکرار کنید

اگر می‌خواهید کمی از میزان استرس و نگرانی‌های خود در محل کار کم کنید این حرکت برای آرامش شما مفید است. همان‌طور که روی صندلی نشسته‌اید نفسی عمیق بکشید. کمی صبر کنید. حالا روی لبه صندلی بنشینید و ستون فقرات را صاف کنید. دست‌ها را بالای سر برده و در هم زنجیر کنید. حالا به آرامی دست‌ها را بالاتر ببرید و پنج‌بار نفس عمیق بکشید.

استرس‌زداییدر محل کار 

اگر هر روز ساعت‌های طولانی را پشت میز کار خود می‌گذرانید حتما استرس و نگرانی‌های‌تان را نمی‌توانید با نوشیدن چای و زل‌ زدن به دیوار رفع کنید. پیشنهاد می‌کنیم به جای تلنبار کردن و به دوش کشیدن آنها تا منزل پشت میزتان دست به کار شوید و آرامش را به افکارتان بازگردانید.

تمرین اول:  اگر می‌خواهید کمی از میزان استرس و نگرانی‌های خود در محل کار کم کنید این حرکت برای آرامش شما مفید است. همان‌طور که روی صندلی نشسته‌اید نفسی عمیق بکشید. کمی صبر کنید. حالا روی لبه صندلی بنشینید و ستون فقرات را صاف کنید. دست‌ها را بالای سر برده و در هم زنجیر کنید. حالا به آرامی دست‌ها را بالاتر ببرید و پنج‌بار نفس عمیق بکشید. دست‌ها را رها کنید و دوباره این حرکت کششی را تکرار کنید.

تمرین دوم: مانند تمرین بالا روی لبه صندلی بنشینید، دست‌ها را از پشت بدون خم کردن آرنج به هم قلاب کنید. حالا کف دست‌ها را به‌هم فشار آورید. همزمان قفسه سینه و شانه‌ها را به سمت بالا بکشید. به اندازه پنج‌بار نفس عمیق کشیدن در همان حالت بمانید و دست‌ها را رها کنید. سه‌بار همین کار را تکرار کنید. حالا می‌توانید با خیال راحت و در آرامش ساعت‌های طولانی پشت میز کار خود مشغول باشید.

تمرین سوم: روی صندلی بنشینید و مچ پای راست خود را روی زانوی پای چپ قرار دهید. هر دو دست خود را روی میز مقابل خود قرار دهید و بدون قوز کردن شروع به کشیدن دست‌ها به سمت جلو کنید. نیازی به کشش زیاد نیست، تنها در حدی که فشار را روی ران پاهای خود احساس کردید، می‌توانید خود را به حالت قبل برگردانید. سه الی پنج‌بار این تمرین کششی را تکرار کنید و هر بار با پنج‌بار نفس کشیدن به عقب برگردید.

منبع: سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ