این افراد نباید رژیم غذایی شیرین بگیرند!

نتیجه یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف زیاد خوراکی های شیرین می تواند به کبد افراد سالم نیز آسیب بزند.

محققان دانشگاه ساری ( Surrey) در انگلیس در جریان مطالعه ای متوجه شدند که پیروی از رژیم غذایی سرشار از قند با چربی زیاد خون و کبد ارتباط دارد.

محققان در این مطالعه نتیجه گرفتند که مصرف زیاد قند می تواند سیستم سوخت و ساز چربی را در بدن به گونه ای تغییر دهد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد.

در این مطالعه که دلیل معتبر دیگری برای کاهش مصرف قند است، محققان گروهی متشکل از 24 مرد میانسال را که کبد 11 تن از آنها چرب و 14 نفر آنها کم چرب بود، مورد بررسی قرار دادند.
از این افراد خواسته شد برای مدت سه ماه از یکی از دو نوع رژیم غذایی پر قند حاوی650 کالری قند روزانه و یا رژیم غذایی کم قند حاوی تنها140 کالری قند روزانه پیروی کنند.

محققان متوجه تغییراتی در سوخت و ساز چربی در بدن افرادی شدند که به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا بودند و رژیم غذایی پر قند را انتخاب کرده بودند؛ سوخت و ساز چربی به روندی در بدن اطلاق می شود که در جریان آن چربی ها در خون تجزیه و از انرژی آنها استفاده می شود.

محققان گفتند: به خوبی مشخص شده است که این تغییرات با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، حملات قلبی و سکته مغزی ارتباط دارد.
اما همین تغییرات در کبد مردان سالمی هم که در ابتدای این مطالعه کبد کم چرب داشتند، مشاهده شد.

در این گروه، مردان بعد از رو آوردن به رژیم غذایی پرقند دچار کبد چرب شدند و محققان همچنین متوجه شدند که تغییرات ایجاد شده در سوخت و ساز چربی بدن این افراد شبیه گروهی بود که به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا بودند.

محققان گفتند: یافته های آنها موید این حقیقت است که مصرف مقادیر زیاد قند سوخت و ساز چربی را در بدن به گونه ای تغییر می دهد که می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را افزایش دهد.
از آنجا که شیوع بیماری کبد چرب غیر الکلی در میان کودکان و بزرگسالان در حال افزایش است، محققان یافته های این مطالعه را نگران کننده خواندند.

۶ راز این رژیم غذایی برای افزایش طول عمر!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ