دئودورانت و ضدعرق ها نگران کننده اند؟!

faateme1366
مدت‌هاست متخصصان پوست در مورد تاثیرات نامطلوب مواد شیمیایی موجود در دئودورانت‌ها بر سلامت ما هشدار می‌دهند.

اما این تاثیرات تا چه حد جدی هستند و چگونه می‌توانیم از میزان این تاثیرات بکاهیم؟

دوراهی بزرگ مصرف کردن یا مصرف نکردن دئودورانت‌ها

دئودورانت‌ها یا ضدعرق‌ها می‌توانند بر اثر واکنش آلرژیک بدن به آنها تاثیرات فوری مانند قرمز یا صورتی شدن پوست به جا بگذارند. این تاثیرات تا یک ساعت پس از مصرف دئودورانت بروز می‌کنند، اما مواد شیمیایی موجود در ضدعرق‌ها در بلندمدت نیز بر سلامت ما تاثیرگذار هستند. ترکیباتی مانند فتالات‌ها و پارابن‌ها با هورمون‌ها تداخل ایجاد می‌کنند و می‌توانند باعث ناباروری شوند. کارگروه محیط زیست آمریکا و انجمن پزشکی باروری این کشور به زنانی که قصد بارداری دارند توصیه می‌کنند از این مواد شیمیایی دور بمانند. همچنین این احتمال وجوددارد میان آلومینیوم موجود در ضدعرق‌ها با سرطان سینه ارتباط وجود داشته باشد.

آیا باید به مواد طبیعی روی بیاوریم؟

قبل از روی آوردن به مصرف جوش شیرین یا دئودورانت‌های کاملا طبیعی که در حال حاضر تخیلی هستند، بهتر است بدانید متخصصان پوست معتقدند بسیاری از ضدعرق‌های موجود در داروخانه‌ها به طور کلی بی‌خطرند. دکتر هایدی وادروف متخصص پوست از نیویورک و استادیار دانشکده پزشکی ماونت ساینای می‌گوید مطالب اینترنتی در مورد تاثیرات ترکیب آلومینیوم زیرکونیوم موجود در ضدعرق‌ها صرفا شایعه هستند. این ترکیب نمی‌تواند فراتر از غدد عرقی جذب شود. شواهد قطعی وجود ندارد که نشان دهد ضدعرق‌ها برای سلامت عمومی خطرناک هستند. با این حال کارشناسان توصیه می‌کنند نکات زیر را در مصرف دئودورانت‌ها در نظر داشته باشید تا در عین حال که از بوی بد بدن جلوگیری می‌کنید از عوارض احتمالی مصرف ضدعرق‌ها نیز دور بمانید.

استفاده از مرطوب‌کننده

از آنجا که دئودورانت‌ها برای جلوگیری از تعریق و ایجاد رطوبت مصرف می‌شوند، مصرف مداوم آنها می‌تواند خشکی پوست و اگزما در پی داشته باشد. کارشناسان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از این تاثیرات، قبل از مصرف ضدعرق‌ها از مرطوب‌کننده استفاده شود یا دئودورانت‌هایی انتخاب شوند که حاوی مرطوب‌کننده هستند.

ترکیب سالم‌تر آلومینیوم

به ترکیبات تشکیل‌دهنده دئودورانت توجه کنید. ترکیب آلومینیوم کلراید، تحریک‌کننده‌تر از آلومینیوم زیرکونیوم است. دئودورانت‌هایی که از آلومینیوم زیرکونیم خالص بدون مواد افزودنی، خوشبوکننده‌ها و الکل تشکیل شده‌اند گزینه‌های سالم‌تر هستند. گزینه دیگر برای جلوگیری از تحریک پوست، استفاده پمادهایی مانند وازلین است که کمترین ترکیبات در آنها به کار رفته‌اند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ