اگر زندگی تان تکراری شده حتما بخوانید!

faateme1366
روان شناسان معتقدند اگر همسران از تمام ساعات هفته، فقط پنج ساعت را برای یکدیگر اختصاص دهند، همواره زندگی شاد و پرنشاطی خواهند داشت و رضایت زناشویی‌شان هم افزایش خواهد یافت.

یکی از خوانندگان نوشته است: من و همسرم بعد از دو سال زندگی مشترک، هنوز نتوانسته‌ایم نسبت به هم ابراز علاقه کنیم، گویی از یکدیگر خجالت می‌کشیم یا از ابراز علاقه به یکدیگر ترس داریم برای حل این مشکل باید چه کنم؟

پاسخ مشاور:
برای مواجهه با این مشکل، در درجه اول باید سعی نمایید تغییر را از خود شروع کنید:

علت را جست‌و‌جو کنید

با خودتان خلوت کرده و به‌دنبال پاسخ سؤالات زیر باشید: چرا من نمی‌توانم به همسرم ابراز علاقه کنم؟ چه چیز مانع این عمل می‌شود؟ به هنگام ابراز علاقه چه احساسی پیدا می‌کنم و چه چیزی به ذهنم خطور می‌کند؟ توجه به این افکار و احساسات، تا چه حد مانع از انجام این عمل می‌شوند؟ ابراز محبت من به همسرم چه پیامدهای مثبت و منفی دارد؟ آیا من مانع انجام این عمل می‌شوم یا همسرم؟ نقش و سهم هریک از ما در عدم انجام این کار چقدر است و علت آن چیست؟ و… البته در مسیر کشف علت بهتر است از راهنمایی‌های فرد مجربی چون یک روان شناس نیز بهره‌مند شوید؛ چه بسا آگاهی از جوانب این مسأله و از همه مهمتر شناخت خصیصه‌های شخصیتی‌تان امری ضروری است و شما را با راهکارهای مساعدتری نیز آشنا می‌سازد.

به‌دنبال سرنخ‌های عاطفی باشید

سرنخ‌های عاطفی به‌عنوان عاملی مهم باید در رابطه بین همسران موجودیت داشته باشد؛ سرنخ‌های عاطفی به این موضوع اشاره دارد که همسران باید با درک درست از عواطف همسرشان پاسخ مناسبی به این عواطف بدهند. اگر شما نتوانید یا متمایل به ابراز علاقه به همسرتان نباشید، او را تحسین و تمجید نکنید، بی‌گمان ایشان در عکس‌العمل نشان دادن صحیح به شما دچار مشکل می‌شوند، در حقیقت چون همسرتان سرنخ مشخصی از شما دریافت نمی‌کند، پس نمی‌تواند پیام مثبتی نیز با شما مبادله کند، که این خود می‌تواند منجر به دوری عاطفی و دلسردی‌تان شود. لذا، بهتر است از کوچکترین نشانه‌های عاطفی نیز برای اظهارعلاقه به همسرتان نهایت استفاده را ببرید.

پنج ساعت معجزه آسا را پاس بدارید

روان شناسان معتقدند اگر همسران از تمام ساعات هفته، فقط پنج ساعت را برای یکدیگر اختصاص دهند، همواره زندگی شاد و پرنشاطی خواهند داشت و رضایت زناشویی‌شان هم افزایش خواهد یافت. مثلاً، به هنگام حضور همسرتان در منزل درباره چگونگی گذشت روز در محل کار یا خانه بپرسید، مواقعی را به تعریف و تمجید از همسرتان اختصاص دهید، ساعاتی را برای بیرون رفتن و قدم زدن با هم در نظر بگیرید، از زیبایی‌های همسرتان سخن بگویید، کلام‌تان را شیرین کنید و از عبارات مثبت برای خطاب همسرتان استفاده کنید و…

نامه عاشقانه بنویسید

شاید مواجهه مستقیم با مشکل برایتان سخت باشد، بنابراین توصیه می‌کنیم اندک اندک در مسیر ابراز محبت گام بردارید بهتر است دست به قلم شوید و نامه‌ای عاشقانه برای همسرتان بنویسید. از احساسات‌تان نسبت به او صحبت کنید و از اینکه دوست دارید رودررو هم به او ابراز علاقه کنید، سخن بگویید. بی‌شک متوجه اثرات مثبت آن در زندگی‌تان خواهید شد و این مهم شاید مقدمه‌ای برای ادامه این مسیر و پیشرفت آن باشد.

نسرین صفری – روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ