در دوران پیری ورزش انفرادی بهتر است یا گروهی؟

اهمیت این مساله اینجاست که حفظ فعالیت بعدنی می تواند موجب جلوگیری از بیماری های قلبی و محدودیت های فیزیکی در سالمندی که به طور جدی روی کیفیت زندگی تاثیر گذارند، بشود.پس بهتر است بدانید ورزش گروهی بهتر است یا انفرادی؟

مزایای ورزش گروهی برای دوران سالمندی:

معمولا فعالیت هایی ادامه دار می شوند که خسته کننده نباشند– و فعالیت های سرگرم کننده در بسیاری از مواقع می توانند نجات دهنده باشند: مطالعه جدیدی که در BMJ Open منتشر شد نشان می دهد مردانی که ورزش گروهی (مثل فوتبال، بسکتبال، والیبال که بیشتر حالت مسابقه و سرگرمی دارد) می کردند نسبت به افرادی که در سایر فعالیت های بدنی انفرادی شرکت می کردند، در سال های بعد فعالتر می مانند.

در این پژوهش، محققان مردان را در مورد فعالیت بدنی خود، چگونگی فعال بودن و غیرفعال بودن آنها و اینکه آیا مشارکت بالا یا پایین در ورزش، پیاده روی یا سایر فعالیت های تفریحی مانند باغبانی، کارهای خیاطی و … را مورد بررسی قرار دادند. سپس آن ها را برای مدت 20 سال تحت نظر داشتند تا چگونگی سطح فعالیت هایشان را مشاهده نمایند.

زمانی که این مطالعه آغاز شد، مردان به طور متوسط در اواخر دهه 40 زندگیشان بودند و با اتمام مطالعه تقریبا همه به سن بازنشستگی رسیده بودند.جای تعجب نداشت، مردانی که زمان شروع مطالعه فعالیت داشتند نسبت به افرادی که در سال های ابتدایی مطالعه فعالیت کمتری داشتند، در 20 سال بعد، سه برابر فعال تر ماندند.

ورزش گروهی برای حفظ تناسب اندام در دوران پیری مفیدتر است یا انفرادی؟

اما فعال بودن در ورزش های گروهی، نوعی چابکی است که بیشترین وابستگی را به فعالیت های بدنی دارد و ماندگاری بیشتری هم برای سالهای آینده دارد(یعنی به دلیل مفرح بودن و سرگرم کننده بودن افراد بیشتر تمایل به ادامه آن در سال های بعدی زندگی دارند): افرادی که در ابتدای مطالعه در بازی های ورزشی شرکت داشتند – به مدت 25 سال یا بیشتر – در 20 سال بعد حدود 5 برابر بیشتر از افرادی که بازی های ورزشی انجام نمی دادند، فعال مانده بودند.

اهمیت این مساله اینجاست که حفظ فعالیت بعدنی می تواند موجب جلوگیری از بیماری های قلبی و محدودیت های فیزیکی در سالمندی که به طور جدی روی کیفیت زندگی تاثیر گذارند، بشود.

این مطالعه نشان می دهد که مشارکت دراز مدت در ورزش های گروهی (بازی های ورزشی)قطعا تاثیر محافظتی برای بدن به خصوص در میانسالی دارد. بنابراین اگر از زمان مدرسه، بسکتبال بازی می کرده اید و هنوز هم این بازی را به طور منظم بعد از کارتان انجام می دهید، احتمالا بدنتان را برای طولانی مدت روی فرم نگه خواهید داشت.

ولی اگر سال های نوجوانی به جای بازی فوتبال ترجیح می دادید فوتبال ویدئویی بازی کنید چه؟ به این معنی نیست که در سال های بعدی هم ناچار برایتان مشکل ساز خواهد شد: در این مطالعه، مردانی که در طی 4 سال گذشته به ورزش روی آورده بودند هم نسبت به سایرین در پایان مطالعه 2 برابر فعال تر بودند.بنابراین بهتر است محله های اطرافتان را برای پیدا کردن تیم های فوتبال یا بسکتبال بزرگسالان جستجو کنید یا هر ورزش دیگری که شما را از نیمکت نشینی جدا کند. 

«یوگا» چه تاثیری بر عملکرد مغز در دوران پیری دارد؟

منبع:سیمرغ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ