زنان کم تحرک دچار این بیماریهای خطرناک می شوند!

faateme1366
پوکی استخوان، ابتلا به دیابت، چربی، فشار خون بالا و مشکلات قلبی و عروقی همچنین چاقی، ازجمله مشکلات ناشی از زندگی نشسته و کم‌تحرکی به‌خصوص در میان زنان است که سبب می‌شود این قشر با مشکلات زیادی مواجه شوند و ورزش بهترین راه برای مقابله با این بیماری‌هاست؛

با توجه به اینکه زنان جدا از اینکه نیمی از جمعیت را به‌خود اختصاص می‌دهند به‌عنوان مادر، در خانواده محور سلامت خانواده بوده و رفتارهای آنها، تمام ابعاد سلامت خانواده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. همچنین با توجه به یادگیری رفتار در خانواده و نقش مادران در شبکه یادگیری اجتماعی، آثار رفتارهای زنان و مادران بر جنبه‌های مختلف سلامت و بیماری و تأثیر آن در فرهنگ رفتاری همه اعضای خانواده بر کسی پوشیده نیست و این یعنی اینکه اگر می‌خواهیم جامعه پویا و رو به رشدی داشته باشیم، باید زنان سالم و توانمندی داشته باشیم که برای رسیدن به این منظور یکی از فاکتورهای سلامت برای زنان بحث ورزش و فعالیت فیزیکی مناسب است. البته همچنان بسیاری از ما ورزش را به‌عنوان یک وسیله لوکس می‌شناسیم این در حالی است که باید ورزش کردن تبدیل به فرهنگ شود. به‌طور مثال، در بانوان پوکی استخوان و آرتروز بسیار شایع است که این دو بیماری را می‌توان تا حد بسیار قابل توجهی با ورزش کنترل کرد. یا ضعف عضلانی که در دوره سالمندی و میانسالی به‌دلیل ورزش نکردن به سراغ بانوان می‌آید وقتی از سنین نوجوانی فرد با ضعف عضله مواجه باشد، در سنین میانسالی فرد با درد ستون فقرات، کمردرد و… مواجه می‌شود.

همچنین از دیگر بیماری‌هایی که با ورزش کنترل می‌شود سرطان سینه و رحم است. یعنی هر چه بیشتر ورزش کنیم کمتر به این بیماری‌ها مبتلا می‌شویم پس ما برای اینکه بتوانیم سلامت‌تر زندگی کنیم باید نخست فعالیت فیزیکی داشته باشیم یعنی از مرحله بی‌تحرکی گذر کنیم. مثلا ماشین خود را در ایستگاه پایین‌تر پارک کنیم تا پیاده روی کنیم و راه بهتر البته ورزش کردن است. اینکه تا صحبت از ورزش می‌شود همه می‌گویند در خانه، پارک و در باشگاه‌ها ورزش می‌کنیم و فعالیت‌های بدنی داریم کافی نیست چرا که هر کدام از ما افراد جامعه چه مرد و زن ممکن است یکسری بیماری‌های اولیه داشته باشیم که ما را با دیگران متفاوت کند مثلا کف پایمان صاف‌تر از بقیه باشد و به همین دلیل این فرد باید بداند چگونه ورزش کند. این یعنی کار تخصصی می‌شود و فرد باید براساس نیاز اولیه هدفش و با توجه به مشکل اولیه‌ای که دارد حالا این مشکل چه علامت دار باشد و چه بی‌علامت باید به نوعی ورزش کند که با کمترین هزینه و تحمل کمترین عوارض، بیشترین منافع را ببرد. ضمن اینکه نکته مهمی که در ورزش کردن وجود دارد این است که مشکلات اولیه فرد درنظر گرفته شود که این مهم با مراجعه به متخصص پزشکی ورزشی باید صورت گیرد.در این مرحله مشکلات فرد مشخص می‌شود و با توجه به آن بیماری یا مشکلی که دارد ورزش و فعالیت بدنی متناسب با نوع فیزیک و بیماری‌های پیدا و پنهانش طراحی می‌شود که می‌تواند کمترین عارضه با کمترین میزان خستگی و بیشترین فایده را به همراه داشته باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ