بدترین تاثیر تب بارداری بر جنین را حتما بشناسید!

faateme1366
آگاهی سریع مادران نسبت به بارداری می‌تواند به آنها کمک کند تا موارد احتیاطی برای سلامت خود و جنین را رعایت کنند.

براساس جدیدترین پژوهش‌ها بروز تب دراوایل بارداری در مادر می‌تواند سبب نارسایی قلبی و نقص مادرزادی در چهره جنین شود.

این یافته حاصل پژوهش دانشمندان دانشگاه دوک (Duke University) برروی مادران داوطلب و مطالعه بیماری‌های ایجاد شده در نوزادان پس از تولد است.

از جمله شایع‌ترین مشکل‌های ناشی از بروز تب دردوران بارداری در نوزادان می‌توان ایجاد حفره درقلب و شکاف کام را نام برد.

براساس پژوهش‌ها سلول‌های اولیه که برای ساخت چهره، قلب و فک جنین تقسیم می‌شوند به دمای بدن مادر حساس هستند و بروز تب در بدن مادرمی تواند سبب ناهنجاری در شکل گیری نهایی این قسمت‌های مهم از بدن نوزاد شود.

 کارشناسان به مادران باردار که سرما خورده اند و دچار تب شده اند توصیه می‌کنند به سرعت به پزشک متخصص مراجعه و دستور‌های درمانی لازم از جمله دریافت داروی تب بر مانند استامینوفن را دریافت کنند.

براساس این پژوهش که در نشریه دانش ارتباطی (Science Signaling) به چاپ رسیده است مادران باردار نباید در طول بارداری احساس درد یا تب به خاطر عفونت یا تب داشته باشند و لازم است به سرعت اقدام‌های احتیاطی برای درمان آن‌ها انجام شود، زیرا می‌تواند به نواقص مادرزادی در نوزاد منجر شود.

خطرناکترین بازه زمانی که بروز تب در مادر می‌تواند در جنین باعث ناهنجاری شود درحدود سه الی هشت هفته اول بارداری است.

 کارشناسان اعلام کرده اند از دهه ۸۰ میلادی ارتباط بین دمای بدن مادر و بروز نواقص مادر زادی شناخته شده، اما اثر آن برسلول‌های اولیه به تازگی شناسایی شده است.

با این وجود محققان به مادران باردار توصیه می‌کنند از مصرف دارو به صورت خودسرانه برای کاهش دمای بدن خودداری کنند، زیرا برخی از دارو‌های مسکن در دوران بارداری منع مصرف دارند و می‌توانند حتی سبب سقط جنین شوند.

اما پژوهش‌ها نشان داده است که داروی استامینوفن کمتر از سایر دارو‌ها دارای عوارض جانبی در دوران بارداری است.

پژوهشگران امیدوارهستند از این کشف برای جلوگیری از بروز ناهنجاری‌های مادرزادی از جمله در قلب و صورت نوزادان استفاده کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ