چه کسانی باید سنجش تراکم استخوان انجام دهند؟

faateme1366
افرادی که بیش از سه ماه داروی کورتن مصرف می‌کنند، باید از نظر پوکی استخوان، ارزیابی شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افرادی که دچار برخی از بیماری‌های غدد درون ریز مانند پرکاری غدد فوق کلیه، پرکاری تیروئید و لاغری شدید هستند هم باید از نظر تراکم استخوان مورد سنجش قرار گیرند.

دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی، افزود: پوکی استخوان بیماری مربوط به استخوان‌هاست. در این بیماری اصطلاحا استخوان‌ها متخلخل می‌شود. ساختار میکروسکوپی استخوان‌ها به صورت لانه زنبوری است. منافذ و خانه‌های استخوان پوک بسیار بزرگ تر از استخوان سالم است. در این حالت استخوان‌ها به تدریج جرم و چگالی خود را از دست می‌دهند و بسیار حساس و شکننده می‌شوند.

متاسفانه این بیماری هیچ علامت اولیه ای ندارد و زمانی بروز می‌کند که یکی از استخوان‌ها ( معمولا استخوان لگن و مچ) می‌شکند؛ به همین دلیل به آن بیماری خاموش گفته می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که دارای سابقه فامیلی پوکی استخوان یا سابقه شکستگی بر اثر این بیماری نیز هستند باید پیش از 65 سالگی، سنجش تراکم استخوان را انجام دهند تا در صورت ابتلا، اقدامات درمانی لازم برای آنان انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به زنان بالای 65 سال و مردان بالای 70 سال هم توصیه کرد که ارزیابی لازم برای پوکی استخوان را انجام دهند تا قبل از شکستگی ناشی از پوکی استخوان، اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

وی سن را مهم‌ترین عامل در بروز پوکی استخوان بیان کرد و گفت: هرچند سن را نمی‌شود متوقف کرد اما با اقدامات پیشگیرانه، می‌توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

  • نقش لبنیات در پیشگیری از پوکی استخوان

فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینکه مصرف کلسیم از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری می‌کند، افزود: با مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر و یک فنجان ماست می‌توان از پوکی استخوان جلوگیری کرد.

مهاجری، حداقل کلسیم مورد نیاز روزانه هر فرد را بین 1000 تا هزار و 500 میلی گرم اعلام کرد و افزود: هر لیوان شیر بین 250 تا 300 میلی گرم کلسیم دارد که با مصرف حداقل دو لیوان شیر و یک فنجان ماست بخش عمده ای از کلسیم مورد نیاز بدن تامین شده و تا حدود زیادی می‌توان از بروز پوکی استخوان پیشگیری کرد.

وی به کسانی که این مقدار لبنیات را مصرف نمی‌کنند، توصیه کرد که مکمل کلسیم استفاده کنند. هر قرص کلسیم حاوی حدود 500 میلی گرم کلسیم است.

مهاجری اظهار کرد: علاوه بر کلیسم، ویتامین D و تحرک بدنی در افزایش ذخیره سازی توده استخوانی نقش عمده دارد و به همین دلیل تحرک بدنی کافی و مصرف روزانه ویتامین D به همراه استفاده مناسب کلسیم به مردم توصیه می‌شود.

  • پوکی استخوان قابل درمان است

مهاجری با اشاره به اینکه پوکی استخوان قابل درمان است، گفت: اگر این بیماری خاموش، بموقع تشخیص داده شود حتی بعد از شکستگی هم می‌توان این بیماری را درمان کرد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه امروزه روش‌های درمانی خوبی در دسترس مردم است و با این روش‌های درمانی، می‌توان از شکستگی دوباره استخوان‌ها براثر این بیماری جلوگیری کرد.

مهاجری به تاثیر ورزش در پیشگیری از پوکی استخوان اشاره کرد و گفت: براساس مطالعه انجام شده، دانش آموزان با انجام ورزش‌هایی که به پا فشار می‌آورد نسبت به سایر کودکان از تراکم استخوانی بیشتری برخوردار هستند.

وی تاکید کرد که برای پیشگیری از پوکی استخوان ورزش‌هایی مانند والیبال، بستکتبال و دومیدانی که به پا فشار می‌آورد، موثر است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ