جنیو پلاستی چیست؟

دکتر شاهین شمس، متخصص جراحی فک و صورت: عمل جراحی بر روی استخوان چانه(menton) را جنیوپلاستی می گویند.

دکتر شاهین شمس، متخصص جراحی فک و صورت:

عمل جراحی بر روی استخوان چانه(menton) را جنیوپلاستی می گویند. 

آیا عمل جنیوپلاستی با جراحی فک(ارتوسرجری) تفاوت دارد؟

بله، نوع برش ها، محل برش ها، موارد استفاده و … این دو نوع عمل با هم کاملا متفاوت هستند و جراحی جنیوپلاستی به مراتب جراحی آسان تر، کم هزینه تر و از نظر زمانی سریع تر است.

 آیا می توان همزمان با جنیوپلاستی جراحی دیگری انجام داد؟

بله، اغلب این عمل همزمان با جراحی بینی(راینوپلاستی) و جراحی فک(ارتوسرجری) مخصوصا در ایران اغلب همزمانی جنیوپلاستی و جراحی بینی با توجه به فرم صورت ها نیاز می باشد.

آیا بعد از جنیوپلاستی فک ها بسته می شوند؟

خیر به هیچ وجه نیاز نمی باشد.

 آیا در جراحی جنیوپلاستی برش بر روی پوست است؟

خیر، در این جراحی تمام برش ها داخل دهان است و برش استخوان چانه پایین تر از ریشه دندان ها و بدون آسیب و بدون جابجایی دندان ها انجام می شود.

 آیا جراحی جنیوپلاستی فقط برای جلو آوردن چانه می باشد؟

خیر با این جراحی هم میتوان چانه را جلو آورد و هم عقب برد و همچنین چانه هایی که کج و منحرف هستند را صاف کرد.

آیا عمل دیگری جایگزین جراحی جنیوپلاستی وجود دارد؟

بله، جراحی گذاشتن پروتز چانه که البته دارای معایبی نیز می باشد از جمله:

جابجایی پروتز، عفونت پروتز، در مواقعی برش روی پوست، عدم توانایی در عقب بردن و صاف کردن چانه های جلو آمده و منحرف ، محدودیت در جلو آوردن چانه که هیچ کدام از این عوارض در جنیوپلاستی وجود ندارد و هیچ گونه محدودیت حرکت چانه در این عمل نداریم.

 آیا غبغب زیر چانه با جنیوپلاستی اصلاح می شود؟

اگر بیمار مشکل اضافه وزن نداشته باشد و چانه عقب رفته ای داشته باشد غبغب او اصلاح می شود البته اگر بیمار اضافه وزن هم داشته باشد و چانه عقب رفته ای داشته باشد این مشکل بهتر می شود ولی نیاز به اقدامات دیگری نیز می باشد.

 درمانsleep apnea:

این مشکل در افرادی که دارای چانه عقب رفته ای هستند دیده می شود و باعث می شود فرد در هنگام خواب خر خر کند و گاهی با نفس تنگی از خواب بپرد، با جلو آوردن چانه در جنیوپلاستی  عضلات فوقانی هایوئید نیز جلو آورده می شود و راه هوایی گشاد تر می شود و مشکل بیمار بر طرف می شود.

زاویه‌سازی صورت به چه صورت انجام می‌شود؟

عمل زاویه‌سازی صورت بیشتر برای افرادی قابل انجام است که از شکل چانه و فک خود رضایت ندارند و فکر می‌کنند که این دو عضو حالت مردانه‌ای به چهره آنها داده است، عمل زاویه‌دار و وی (V) شکل کردن صورت گزینه مناسبی برای این افراد خواهد بود. همچنین زاویه‌سازی به معنای اینکه گونه‌ها برجسته‌تر نمایان شوند. برای زاویه‌سازی صورت روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی وجود دارد. همچنین گاهی اوقات ممکن است برای زاویه سازی فک نیاز به پهن تر کردن صورت باشد که این مورد بیشتر در آقایان اتفاق می افتد. برای انجام این کار یعنی زاویه سازی صورت حتی ممکن است عمل جنیوپلاستی با گذاشتن پروتز یا برداشتن چربی زیر گونه همراه باشد.

آیا برای زاویه‌سازی صورت از پروتز در ناحیه چانه استفاده می‌شود؟

 ممکن است در برخی کیس‌ها نیاز به استفاده از پروتز باشد. اما استفاده از پروتز هم دارای مزایا و هم معایب خاصی است. به‌عنوان مثال چون پروتز یک جسم خارجی است احتمال بروز عفونت یا پس‌زدگی وجود دارد و به‌طور کلی این یک قاعده کلی درمورد پروتزهاست که هرچه  تحرک در ناحیه‌ای که پروتز به کار رفته است، کمتر باشد احتمال بروز عفونت کمتر خواهد بود.  به‌عنوان مثال در پروتز گونه احتمال بروز عفونت کمتر خواهد بود تا پروتز چانه! برای همین می توان گفت جنیولاستی اگر توسط فردی متبحر و مجرب انجام شود نتیجه بهتری نسبت به پروتز خواهد داشت و عوارض های احتمالی آن کمتر خواهد بود.

برای زاویه‌سازی صورت چه اقدامات دیگری انجام می‌شود؟

برای زاویه‌سازی همان‌طور که گفته شد هم از پروتز و هم از تزریق چربی و ژل می‌توان استفاده کرد.

چه افرادی کاندیدای زاویه‌سازی صورت هستند؟

افرادی که فک پهن با چانه‌ای تیز و نوک پهن دارند.

افرادی که فک پهن با چانه‌ای نوک تیز دارند.

اشخاصی که چانه‌شان اندکی بیش از حد معمول پهن است.

اشخاصی که چانه پهن و نوک تیز دارند.

نکته!

زاویه فک برای آقایان روش بسیار مناسبی است گرچه این روش برای خانم‌ها هم انجام می‌شود. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که برای زاویه‌سازی صورت خانم‌ها باید دقت بیشتری را صرف کرد. یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشت این است که از نمای رو‌به‌رو باید خطی که دو گیجگاه را به هم وصل می‌کند و خطی دیگر که دو زاویه فک را به هم متصل می‌کند از نظر اعدادی نباید زیاد با یکدیگر فاصله داشته باشند. همچنین نکته دیگر این است که در خانم‌ها باید مراقب بود تا از پروتز بزرگ استفاده نشود.

غیر از جنسیت، نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم، لاغری و چاقی صورت افراد است. افرادی که صورت چاقی دارند و در خیلی از نواحی صورت چربی وجود دارد، استفاده از پروتز باعث بزرگ‌تر نمایان شدن صورت می‌شود. توصیه می‌شود این افراد ابتدا تاحدی وزن خود را کاهش دهند و در صورت نیاز برخی از نواحی را لیپوساکشن کنند و سپس برای زاویه‌سازی صورت اقدام کنند.

آیا جراحی فک یا چانه، درنهایت باعث زاویه‌سازی صورت می‌شود؟

بعضی‌ها فکر می‌کنند عمل چانه و پروتز یعنی زاویه‌سازی فک در صورتی که این‌گونه نیست.

بهترین روش برای زاویه‌سازی صورت کدام روش است؟

جراحی نتیجه بهتری را به‌دنبال دارد اما باز هم برای تعیین بهترین روش باید کیس را مورد بررسی قرار داد. با این حال برای زاویه‌سازی صورت جراحی سخت‌ترین روش نسبت به گذاشتن پروتز است. برای جراحی فک، نیاز به بیهوشی عمومی است و برای انجام این روش نیاز است که قبل از جراحی عکس رادیولوژی گرفته شود. همچنین نوار قلب، رادیولوژی قفسه سینه و آزمایش خون نیز قبل از عمل لازم است. در این روش علاوه بر شکل‌دهی به نوک چانه به انحنای ملایم کل خط چانه نیز پرداخته می‌شود. این عمل زیبایی برای خوش‌فرم کردن خط چانه مناسب است، البته به شرطی که نوک چانه بیش از اندازه پهن نباشد. نکته اصلی این است که برای زاویه‌سازی صورت باید جراح به‌درستی انتخاب شود چراکه هرقدر ماده و جسم خارجی در بدن کمتر باشد احتمال عفونت و جابه‌جایی آن کمتر است، به‌علاوه تبحر جراح هم حائزاهمیت است. یک جراح غیرمجرب ممکن است عصب فرد بیمار را قطع کند که این کار فرد را با مشکل مواجه خواهد کرد.

بعد از جراحی باید به چه نکاتی توجه داشت؟

انجام فعالیت‌های بدنی سنگین در دوران بهبود پس از عمل ممنوع است و از بیمار خواسته می‌شود مدت کوتاهی مواد غذایی نرم میل کند تا ناحیه جراحی شده تحریک نشود. اکثر بیماران می‌توانند ظرف کمتر از یک هفته در محل کار حاضر شوند و فعالیت‌های روزمره خود را دنبال کنند.

نکته!

اما افرادی که دوست ندارند بیهوش شوند یا دوره نقاهتی را سپری کنند، بهتر از روش تزریق ژل برای زاویه‌سازی صورت استفاده کنند. گرچه این روش همیشگی نیست و بعد از مدت یک سال نیاز به تمدید است.

دکتر شاهین شمس، متخصص جراحی فک و صورت:

دکتر شاهین شمس متولد تهران، دوران دبیرستان را در مدرسه کوثر به پایان رسانیدند و پس از قبولی در کنکور دوران عمومی خود را سپری کردند و با رتبه 64 امتحان رزیدنتی به صورت مستقیم و بدون وقفه مشغول تحصیل در رشته جراحی فک و صورت در دانشگاه شهید بهشتی شدند. 
پس از دوره 11 ساله (عمومی و تخصص) در امتحان بورد تخصصی شرکت کردند و به صورت مستقیم و با کسب یکی از رتبه های برتر دارای بورد تخصصی و استادیار دانشگاه شدند. 
هم اکنون ایشان متخصص جراح فک و صورت و استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم هستند. 

 آدرس: تهران، همت غرب، بعد ستاری ،خروجی کبیری طامه ،خ بهار، بیمارستان عرفان نیایش 

شماره تماس: 09123398359

وب سایت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ