بایدها و نبایدهای غذایی برای میگرنی ها!

faateme1366
در اینجا به طور فهرست‌وار به برخی مواد غذایی که ممکن است سبب ایجاد و یا تشدید سردردها، به‌ویژه میگرن شوند، اشاره می‌‌کنیم.

در اینجا به طور فهرست‌وار به برخی مواد غذایی که ممکن است سبب ایجاد و یا تشدید سردردها، به‌ویژه میگرن شوند، اشاره می‌‌کنیم:

سبزیجات غیرمجاز: فلفل قرمز و یا فلفل سبز تند، انواع ترشی، انواع زیتون، انواع لوبیا (لوبیای سفید، لوبیا چیتی، لوبیا سبز، باقالی).

سبزیجات مجاز: جز سبزیجات نام‌برده، از سایر سبزیجات می‌توان استفاده کرد؛ اما مصرف گوجه‌فرنگی و پیاز را به نصف فنجان در روز محدود کنید.

میوه‌های غیرمجاز: انواع میوه‌های خشک‌شده که دارای مواد نگهدارنده هستند (کشمش، خرما، قیسی، انجیر)، آوکادو، خربزه، آلو قرمز و مرکبات (پرتقال، لیمو شیرین، لیموترش).

میوه‌های مجاز: جز موارد بالا، سایر میوه‌ها را اعم از تازه، منجمد، کمپوت‌شده و همچنین آب‌میوه‌ها را می‌توان مصرف نمود؛ اما مصرف مرکبات مانند: پرتقال، نارنگی، لیموترش، گریپ فروت و همچنین آناناس بهتر است به نصف فنجان در روز محدود شود. خوردن موز را هم به نصف فنجان در روز محدود کنید. میوه‌های ارگانیک و خشک‌شده را که بدون مواد نگهدارنده می‌باشند نیز می‌توان مصرف کرد.

انواع نان‌های غیرمجاز: هر نوع نان و کیک و یا به طور کلی خمیرهایی که تازه از فر یا تنور بیرون آورده می‌شوند؛ به طور مثال: نان‌های حجیم و یا فانتزی، انواع بیسکوئیت، چوب‌شور، خمیر پیتزا.

نان‌های مجاز: نان‌هایی که از زمان پخت آنها مدت زیادی گذشته و دیگر تازه نیستند؛ مانند: نان لواش، نان سبوسدار، نان فرانسوی و همچنین نان‌هایی که در منزل پخته می‌شوند و به طور کلی نان‌هایی که دیگر داغ نیستند و سرد شده‌اند (البته گرم کردن مجدد آنها مانعی ندارد). البته دقت کنید این نان‌ها دارای موادی نباشند که خوردن آنها برای شما غیرمجاز است؛ مانند انواع کشمش، مغزها، شکلات و یا پنیر.

محصولات لبنی:

غیرمجاز: بیشتر پنیرها، خامه ترش، شیر پرچرب، شیرکاکائو و خامه.

مجاز: شیر کم‌چرب یا شیر هموژنیزه با 1% چربی، پنیر خامه‌ای، ماست کم‌چرب (نصف فنجان در روز)، انواع تخم‌مرغ.
نوشیدنی‌ها:

غیرمجاز: نوشیدنی‌های الکلی (به‌ویژه شراب قرمز)، نوشیدنی‌های حاوی شکلات و یا کاکائو، نوشیدنی‌های حاوی ماده شیرین‌کننده مصنوعی (مانند ساخارین، اسپارتام و…).

مجاز: انواع آبمیوه‌ها و آب سبزیجات، انواع نوشابه‌های بدون کافئین (خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، چای و یا سودا را به 2 فنجان در روز محدود کنید).
سوپ‌ها:

غیرمجاز: انواع سوپ‌های کنسروشده و یا سوپ‌های پاکتی و آماده و همچنین قرص‌های سوپ. این نوع سوپ‌ها معمولا حاوی گلوتامات سدیم و مواد نگهدارنده و سایر موادی هستند که خوردن آنها برای افرادی که سابقه سردرد دارند، غیرمجاز است و می‌تواند سردرد را در آنها تشدید کند.

مجاز: انواع سوپ‌هایی که در منزل تهیه می‌شوند (البته اگر در این سوپ‌ها سایر مواد غذایی غیرمجازی که قبلاً نام برده شد، به کار نرفته باشد؛ مانند: پنیر، انواع لوبیا، و یا مقادیر زیادی پیاز و گوجه‌فرنگی).
دسرها:

غیرمجاز: دسرهای حاوی خامه، شکلات، قهوه، رنگ‌ها و یا قندهای مصنوعی (ساخارین، اسپارتام)، بستنی، سایر دسرهایی که در آنها مواد غذایی غیرمجاز مانند انواع مغزها (بادام زمینی، فندق) و یا میوه‌های خشک که حاوی مواد نگهدارنده هستند و یا دسرهایی که در تهیه آنها از مشروبات الکلی استفاده شده است.

مجاز: انواع شیرینی‌ها، کیک‌ها، آب‌نبات‌ها، پای‌ها (در صورتی که حاوی مواد غذایی غیرمجاز نباشند) و انواع شربت‌‌ها.
سایر مواد غذایی

غیرمجاز: مونوسدیم گلوتامات (MSG) و سایر چاشنی‌ها یا سس‌هایی که برای نرم و ترد کردن گوشت‌‌ها به کار می‌رود و حاوی مونوسدیم گلوتامات می‌باشند، سویاسس، سرکه (بجز سرکه سفید و سرکه سیب)، انواع سس‌های سالاد که حاوی سرکه و یا شراب هستند (جز سرکه سفید و سیب)، روغن زیتون. انواع مغزها (پسته، فندق، بادام و…)، انواع تخم‌ها (کدو، هندوانه و…)، کره بادام زمینی، انواع شیرین‌کننده‌های مصنوعی، انواع مواد نگهدارنده، مانند نیتریت‌ها و سولفیت‌ها، نارگیل، سس‌های کچاپ، مایونز و خردل.

مجاز: سایر مواد غذایی که خوردن آنها منع نشده، انواع داروهای گیاهی و یا چاشنی‌‌های گیاهی، سرکه سفید، سرکه سیب، عسل، مربا، ژله‌ها و خردل خشک، انواع گوشت‌‌های قرمز و دریایی.

غیرمجاز: گوشت خوک، هات داگ، پپرونی (کالباس ادویه‌دار ایتالیایی)، سوسیس، سالامی، همبرگر، امعا و احشای دام (دل و قلوه و جگر و…)، سایر محصولات گوشتی فرآوری شده، کنسروشده و یا گوشت‌های مانده و همچنین خاویار.

مجاز: انواع محصولات گوشتی تازه، مانند گوشت گوسفند، ماهی و مرغ.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ