پوست کودکتان تیره است؟ بخوانید

samiira
رنگ پوست کودک شما هر چقدر تیره و یا روشن باشد، این رنگ با توجه به ژن مشخص می شود. هر کاری که در دوران بارداری یا در زمان حال انجام دهید ممکن است رنگ پوست کودک شما را غیرطبیعی کند.

 

ژنتیک مقدار ملانین موجود در پوست بدنتان را مشخص می کند. ملانین رنگ دانه ای است که به پوست کودک شما رنگ می دهد. که در صورت وجود ملانین بیشتر رنگ پوست شما تیره تر خواهد شد. ملانین پوست کودک شما را در مقابل اشعه های خطرناک خورشید که موجب آفتاب سوختگی و سرطان پوستی می شوند، محافظت می کند.

پوست می تواند بصورت خودکار با توجه به مقدار زمانی که در برابر خورشید قرار می گیرد، تولید ملانین را تنظیم کند. بنابراین اگر کودک شما بطور مرتب در برابر خورشید قرار می گیرد، پوست وی تیره تر شده و اگر کودک به ندرت در برابر تابش خورشید قرار بگیرد، این امر منجر به درخشان تر شدن پوست کودک شما خواهد شد.

اما به این نکته توجه کنید که کودک شما از رنگ پوست طبیعی ای که چند ماه پس از تولدش مشخص می شود، روشن تر نخواهد شد.

چگونه پوست سیاه را سفید کنیم ؟

نوزادان اغلب هنگام تولد روشن تر بنظر می رسند و گاهی تن صورتی رنگی دارند. این رنگ صورتی بر اثر رگ های خونی است که بر روی پوست لطیف نوزاد مشخص است.

اکثر والدین تصور می کنند که این رنگ پوست حقیقی کودکشان است. اما پوست نوزاد تیره می شود چون بیشتر رنگدانه های طبیعی، رنگ داده و تولید ملانین می کند. پس طبیعتا چهره ی کودک شما پس از مدتی از تولد بصورت خودکار تغییر رنگ می دهد.

جنس پوست نوزاد با توجه به طول مدت بارداری متغیر است. نوزادانی که زودرس هستند، پوستی نازک و شفاف داشته و ممکن است حالتی کرکی داشته باشد. همچنین گاهی این نوزادان با ورنیکس (Vernix) -نوعی ماده ای چرب و سفید است که از پوست در برابر مایع آمنیوتیک محافظت می کند-پوشش داده می شوند.

عکس پوست دست نوزاد

نوزادانی که طول مدت بارداری را کاملا سپری کرده اند و حتی زمان بیشتری را در دوران جنینی سپری کرده اند، اثر کمتری از ورنیکس در بند های پوستشان دیده می شود. نوزادانی که زمان بیشتری را قبل از بدنیا آمدن گذراندند ممکن است کمی پوستشان چروک باشد و خیلی کم، کرکی باشد.

نگهداشتن کودکتان دور از آفتاب، تا چهره ای روشن تری داشته باشد درست نخواهد بود و به همان شکل بیش از حد در تابش خورشید قرار گرفتن هم خطرناک خواهد بود.

اگر کودک شما با زردی پوست مواجه است، ممکن است پزشک از شما بخواهد تا به هنگام صبح به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه کودک خود را در برابر تابش خورشید قرار دهید.

این کار بخش مهمی از درمان کودک شما محسوب می شود و نباید بخاطر رنگ پوست کودک از آن صرف نظر کنید. هر تغییری در رنگ پوست کودک شما که بخاطر تابش خورشید باشد، مطمئن باشید موقتی خواهد بود.

سفید شدن پوست صورت سبزه

همانطور که کودک شما در خارج از خانه مشغول بازی کردن است، نور خورشید را جذب می کند که برای تقویت بینایی کودک و رشد فیزیکی و سلامتی کل بدن کودک امری بسیار مهم است. فرزند شما نیاز به بازی کردن زیر تابش خورشید دارد تا ویتامین D جذب کند، این ویتامین نقش بسزایی در سلامتی استخوان های کودک خواهد داشت.

رنگ پوست کودک شما در طی زمان رشدش تغییر می کند. در زمان هایی که کودک شما زمان بیشتری را صرف بازی کردن تحت تابش خورشید می کند، پوستش کمی تیره تر می شود. در ماه هایی که بازی کردن خارج از خانه ممکن نخواهد بود، فرزندتان روشن تر بنظر می رسد.

اما نگران نباشید، رنگ پوست کودک شما همچنان برای کسانی که دوستش دارند جذابیت خود را خواهد داشت و رنگ درخشان به معنی پوست زیباتر نخواهد بود.

خیلی از مادران سعی می کنند تا رنگ پوست فرزندشان را با استفاده از ماسک ها، اوبتان (ubtan) و یا کرم ها تغییر بدهند. اما استفاده از این نوع مواد نه تنها رنگ پوست کودکتان را تغییر نمی دهد بلکه ممکن است برای کودکتان ضرر داشته باشد.

ماسک صورت برای شفاف شدن پوست نوزاد

اغلب ترکیبی از شیر خام، خامه تازه، آرد نخودچی (besan) و زردچوبه (haldi) ساخته می شود و نوزاد را ماساژ می دهند. شیر خام ممکن است باکتری هایی را به همراه داشته باشد که موجب اسهال و یا عفونت های نظیر سل، می شوند.

خامه ی تازه پوست را چرب می کند و ممکن است در گرمای تابستان موجب خارش و التهابات پوستی شود و یا حتی در زمستان درصورت عدم شست و شویی کافی موجب خارش و جوش شود. همچنین طبیعت آرد نخودچی و زردچوبه ممکن است ایجاد خارش و التهابات پوستی بر روی پوست های حساس کند.

پودر تالک

بعضی از مادران با استفاده از مقدار زیادی پودر تالک بر روی کودکان قصد دارند تا پوست کودکشان را درخشان تر کنند. نه تنها این پودر باعث سفیدی و روشنتر شدن نمی شود بلکه استفاده از این پودر بر روی پوست اصلا توصیه نمی شود بدین علت که ممکن است با نفس کشیدن بخشی از این پودر به درون ریه برود.

در کل استفاده کردن از هر نوع ماسکی بر روی پوست کودک که به هدف تغییر رنگ باشد، صحیح نیست و نه تنها تغییری در رنگ ایجاد نمی کند بلکه منجربه آسیب زدن به پوست لطیف کودک خواهد شد.

برای اعتماد به نفس کودک شما مهم است که همان گونه که شما ظاهر فرزندتان را می پسندید و دوست دارید خود کودک هم به ظاهر خود ببالد. زمانی که شما به این باور رسیدید که فرزندتان چقدر زیباست، رنگ پوستش برایتان مشکلی نخواهد داشت. هر نوع پوستی رنگ و زیبایی خاص خودش را دارد.

پوست کودک شما ممکن است در زمانی که دمای بدنش بالاست قرمز و برافروخته به نظر برسد و یا ممکن است به علت سرما بر روی دست ها و پاهایش لکه های آبی رنگی داشته باشد.

بعضی از کودکان وقتی که بیش از حد گریه می کنند حتی قرمز و بنفش می شوند. توجه داشته باشید که تمامی این تغییر رنگ ها عادی و موقتی است.

از جهتی هم می توان گفت که بعضی از تغییرات رنگ پوست کودک ، ممکن است نشانگر مسئله ای در سلامتی او باشد که می بایستی به پزشک مراجعه نمود.

اگر لکه های آبی رنگ زمانی که گریه کودک متوقف شده از بین نرفته و یا اگر رنگ پوست لب ها و ناخن های انگشتان کودکتان متمایل به آبی است، ممکن است نشانه ای از مشکلات تنفسی و یا سیستم گردش خونی که کاملا رشد نکرده، باشد.

در بعضی از کودکان نقص در عملکرد قلب ممکن است منجربه تغییر رنگ پوست بشود (به این بیماری یرقان گفته می شود) چون سطح اکسیژن خون پایین تر از حد استاندارد قرار می گیرد. اگر شما هر نوع لکه ای بر روی پوست کودک خود دیدید که غیر عادی بنظر می رسد می بایستی سریعا به پزشک مراجعه کنید.

علت لک قهوه ایی پای کودک

منبع: نبض ما

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
ارشیا

ارشیا

1398-09-18 - 13:37 پاسخ

سلام پسر من پوست سبزه ای داره ولی با شروع شدن پاییز و زمستان رفته رفته تیره میشه پوستش هم خشکه علت چیست؟؟