مواردی که بعد از ایمپلنت دندانی باید رعایت کنید

دکتر حسین تقوی،دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی - ایمپلنتولوژیست: بهداشت دهانی و مراقبت‌های بعد از انجام ایمپلنت شامل مواردی می‌شود که رعایت آن‌ها تضمین‌کننده یک درمان مناسب خواهدبود.

دکتر حسین تقوی،دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی – ایمپلنتولوژیست:

 

بهداشت دهانی و مراقبت‌های بعد از انجام ایمپلنت شامل مواردی می‌شود که رعایت آن‌ها تضمین‌کننده یک درمان مناسب خواهدبود.

  • تا زمانی که اثر بی حسی موضعی تزریق شده از بین نرفته است، از خوردن بپرهیزید و فقط نوشیدنی خنک بنوشید. و از غذا و نوشیدنی داغ در روز اول خودداری کنید. همچنین با انگشت یا زبان خود محل تحت درمان را لمس نکنید. و از تمرین و ورزش‌های شدید تا ۴۸ ساعت پرهیز نمایید.
  • ممکن است التهاب یا کبودی نیز در محل ایمپلنت دیده شود که معمولاً ۲ تا ۳ روز در اوج مقدار خودش قرار می‌گیرد. این موارد کاملاً طبیعی هستند و هر دو طی چند روز بهبود می‌یابند. کیسهٔ حاوی قطعات یخ، می‌تواند در کاهش التهاب مفید باشد. که حداکثر برای ۱۰ دقیقه در موضع التهاب، روی گونه قرار داده می‌شود و بعد از ۲۰ دقیقه استراحت این عمل تکرار می‌شود. بعد از ۲۴ ساعت مقدار مناسبی گرما می‌تواند مفید واقع شود. و در هنگام خواب، استفاده از بالشی بزرگ‌تر می‌تواند کمک کند.
  • درد نباید خیلی زیاد باشد. با اینکه ممکن است برای چند روز، بعد از هر عمل جراحی در دهان، درد داشته باشید، می‌توان با به کار گیری مسکن‌ها این درد را کاهش داد. این قرص‌ها باید در ۲ روز اول بعد از جراحی در حداکثر دوز تجویز شده، به صورت مرتب، مصرف شوند. اولین قرص را قبل از اینکه بی حسی موضعی از بین برود، مصرف کنید.
  • چنانچه بعد از چند روز، حس کردید درد و التهاب رو به افزایش است، باید در سریع‌ترین زمان ممکن خودتان را به دکتر خود برسانید تا از عدم پیشرفت احتمالی عفونت جلوگیری شود.
  • اگر دنچری (دست‌دندان مصنوعی‌ای) دارید که محل جراحی را می‌پوشاند، تا حد امکان، در هفتهٔ اول، از آن کمتر استفاده کنید تا از محل جراحی در دورهٔ اولیهٔ بهبود زخم محافظت شود. همچنین شب‌ها حتماً باید دنچر را بیرون از دهان، در یک ظرف آب دربسته، نگه‌دارید.
  • چنانچه در جراحی شما از نخ بخیهٔ قابل جذب استفاده‌شده، این نخ‌ها باید طی ۲ تا ۳ هفته، جذب شوند و اگر باقی ماندند، به مطب دکتر خود مراجعه کنید تا آن‌ها را بکشند. و اگر از نخ بخیهٔ غیرقابل جذب استفاده‌شده، می‌توانید ۱ هفته بعد از جراحی به دکتر مراجعه کنید.
  • چنانچه بعد از جراحی قرص آنتی‌بیوتیک دریافت کردید، مطمئن شوید که دورهٔ مصرفتان تکمیل شود.

پاک‌سازی محل جراحی ایمپلنت

  • یک جراحی دهانی موفق بسیار وابسته به تمیزی حفرهٔ دهان است.
    لطفاً از دهان‌شویه ای که برایتان تجویزشده از شب جراحی به مدت ۱ هفته استفاده نمایید. این مورد بسیار مهم است. باید به‌آرامی محل جراحی را با نگه‌داشتن ۱۵ میلی‌لیتر (حدوداً نصف درپوش دهان‌شویه) از دهان‌شویه به مدت حداقل ۱ دقیقه، ۳ بار در روز در طول یک هفته، بشویید.
  • همچنین باید مسواک زدن سایر دندان‌هایتان را از شب جراحی آغاز کنید و از مسواک زدن محل جراحی در چند روز اول خودداری کنید. ولی بعد از آن حتماً محل جراحی را با یک مسواک به خوبی تمیز کنید، البته هر زمان که حساسیت به لمس و درد اجازه داد.
  • آب‌نمک گرم (یک فنجان آب گرم به علاوهٔ یک قاشق چای‌خوری نمک) بسیار برای بهبود زخم در هفتهٔ اول مفید است. از بیش‌ازحد داغ نبودن آب‌نمک مطمئن شوید و آن را در محل جزاحی نگه‌دارید تا سرد شود. این کار را تا می‌توانید تکرار کنید.
  • مراقب باشید تکه‌های غذا از محل جراحی دور بماند. و بعد از خوردن غذا دهانتان را بشویید.
  • توصیه می‌شود تا زمان بهبود زخم از کشیدن سیگار بپرهیزید؛ چون استعمال دخانیات بهبود زخم را به تأخیر می‌اندازد.

تلاش ما این است که فرایند بهبودی شما بسیار عالی طی شود. و رعایت موارد فوق بسیار حیاتی است. چنانچه در هر یک از مراحل درمان سؤال یا مشکلی داشتید، حتماً با ما تماس بگیرید.

دکتر حسین تقوی،دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی – ایمپلنتولوژیست:

دکتر تقوی در سال 1387 موفق به اخذ مدرک دکترای دندان‌پزشکی شد، در سال 1389 وارد دورۀ رزیدنتی دندان‌پزشکی ترمیمی و زیبائی شده و در سال 1392 دورۀ تخصصی را به پایان رسانده و همچنین بورد تخصصی در رشتۀ دندان‌پزشکی ترمیمی و زیبائی را با موفقیت اخذ کرده است. پس از آن به مدت 3 سال عضو هیئت علمی دانشکدۀ دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم بوده‌اند. 
در طول این مدت دوره‌های معتبر و متعدد داخلی و خارجی جراحی ایمپلنت و رستوریشن‌های متکی بر ایمپلنت را به صورت Basic and Advance گذرانده‌اند.

آدرس و شماره های تماس مطب دکتر حسین تقوی:

تهران، سعادت‌آباد، میدان فرهنگ، بلوار 24متری، نبش خیابان سوم غربی، پلاک 20، طبقۀ 3، واحد 7 

02122066397

02122066327

وب سایت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ