مشکلات گوارشی که ممکن است در طول مسافرت با آن مواجه شوید

samiira
به جای این که در سفر به دلیل مشکلات گوارشی نظیر یبوست و اسهال زمانتان را در دستشویی هتل بگذرانید از آنها پیشگیری کنید.

مشکلی که هنگام مسافرت برای دستگاه گوارش شما ایجاد می شود را چگونه درمان کنید؟

سه روز تعطیلات رویایی رفته اید ولی دستگاه گوارشتان علیه شما وارد عمل می شود. دلیل آن چیست؟ به خاطر زمان بندی اشتباه نیست، بلکه مسافرت را باید مقصر آن بدانید. به گفته داون بلاتنر Dawn Blatner نویسنده Superfood Swap، “هر زمان که ما از روال معمول زندگی روزمره مان خارج شویم، دستگاه گوارش و معده مان دچار مشکل می شود.” و این متاسفانه به این معنی است که رفتن به مسافرت یا هر تغییر دیگری مقصر اصلی مشکلات ایجاد شده در روده شما هستند.

ولی به جای این که زمانتان را در دستشویی هتل بگذرانید می توانید فعالیت دستگاه گوارش را به حالت اولیه برگردانده و به مشاهده مناظر اطراف بپردازید بدون این که چشیدن خوراکی های محلی را از دست بدهید.

1. اگر در سفر دچار یبوست می شوید…

ذره ذره نوشیدن چیزی شبیه یخ در بهشت (در حد اعتدال) تا زمانی که هنوز به اندازه کافی آب بنوشید کار خوبی است. با خوردن آب کافی شما می توانید جلوی بی آبی بدن تان را بگیرید و در نتیجه با یبوست مقابله کنید.به گفته بلتنر “تقریبا همه در مسافرت دچار کم آبی می شوند هم به خاطر نوشیدنی های سرگرم کننده که به آب ساده ترجیح داده می شوند و هم به خاطر این که به اندازه همیشه آب نمی نوشند. “

درمان سریع:
اگر دو برابر کردن میزان مصرف آب نتوانست به خروج مدفوع کمک کند پیاده روی کنید. ورزشکنید– حتی فعالیت کم تحرک مانند یوگا و پیاده روی – روده ها باید تحریک شوند یعنی مواد غذایی زمان کمتری در روده بزرگ، جایی که دوباره آب مواد غذایی جذب بدن می شود، باقی می ماند و جلوی خشک شدن مدفوع گرفته می شود. این مساله ناخوشایند است ولی حقیقت دارد.

2. اگر دچار اسهال مسافرتی می شوید…

 اگر مسافرت خارج از کشور رفتید و دچار مشکل اسهال شدید، ممکن است یک لیوان آب لوله کشی مقصر آن باشد. به گفته بلاتنر “اسهال تورسیتی یا مسافرتی مشکلی است که فقط در مسافرت خارج از کشور پیش می آید بنابراین اگر نزدیک به محل زندگی خود هستید و دچار اسهال شده اید احتمالا دلیلش مصرف بیش از حد چربی و کمبود فیبر است.” مقدار زیاد چربی به سرعت غذا را از طریق روده بزرگ حرکت می دهد بنابراین زمان کمتری برای جذب آب وجود دارد و مدفوع شما آبکی و رقیق می شود است. اما فیبر، تحرک حرکتی معده را کاهش می دهد، و باعث کاهش سرعت عضلات معده می شود.

درمان:
فیبر محلول باید بهترین دوست شما برای همه عمر باشد، اما Blatner توصیه می کند به خصوص در صبحانه، زمانی که گزینه های شما بیشتر غذاهای پایه (و کمتر وسوسه انگیز) هستند. انواع توت ها berries و آووکادو هر دو به طور شگفت انگیزی با فیبر بالا هستند و همراه با بلغور جو دو سر oatmeal غنی از فیبر و نان گندم کامل همخوانی دارند. و اگر مشکل شما خیلی حاد است می توانید از قرص لوپرامید(ضد اسهال) استفاده کنید. یوری سیتو Yuri Saito، استاد پزشکی جراحی در درمانگاه Mayo، می گوید: “معده برخی افراد حساس تر است اما همه می توانند برای مدتی بدون نگرانی عوارض جانبی از قرص لوپرامید استفاده کنند.”

3. اگر در سفر دچار نفخ می شوید…

خب احتمالا در طی این روزهایی که به سفر رفته اید 5 کیلو وزن اضافه نکرده اید ولی ترکیبی از تغییرات بیش از اندازه و رژیم غذایی می تواند روی سایز دور کمرتان تاثیر گذار باشد. به گفته بلانتر خوردن خوراکی های غنی از لبنیات می تواند میزان احتباس گاز و آب را در بدن افزایش دهد و محدود کردن آن ها می تواند این روند را معکوس نماید. “زمانی که در تعطیلات هستیم معمولا خوراکی های همیشگی را کنار می گذاریم و در خوردن زیاده روی می کنیم و همین مورد باعث نفخ شما می شود..”

درمان:
اگر با تحمل لاکتوز مشکل دارید، باید بدانید که فقط به خاطر تغییر مکانی آنزیم های شما دچار تغییر نخواهند شد پس از رژیم فاقد لبنیات همیشگی خود استفاده کنید. و برای کنترل خود در شرع غذا از خودتان بپرسید چه چیزی می خواهید به غذای خود اضافه کنید: نوشیدنی، پیش غذا یا دسر” استفاده همزمان از هر سه باعث تغییر سایز کمرتان موقع برگشت به خانه خواهد شد ولی انتخاب فقط یکی از این ها در هر وعده با عث می شود بدون هیچ احساس کمبودی در تعطیلات خوش بگذرانید و هنگام برگشت به خانه عذاب وجدان نداشته باشید.

4. اگر در سفر نگران پرخوری در فست فودها هستید…

شاید به دنبال یک سفر جاده ای طولانی مدت باشید و مجبور شوید در طول مسیر به مدت یک هفته فست فود بخورید یا به ایتالیا رفته اید و نگران این هستید که در هر وعده باید غذاهایی با کربوهیدرات بالا بخورید و شکم تان را بزرگ می کند. شاید انگار کنید و امیدوار باشید انتخاب هایتان سالم و منطقی است ولی احتمالا ناامید خواهید شد. ” بدترین انتخاب ها زمانی اتفاق می افتد که خیلی گرسنه باشیم و گزینه های مورد نظر هم در دسترسمان نباشد.”

درمان:
قبل از خروج از منزل یک سبد از خوراکی های ارگانیک و سالم و مغذی مانند: آجیل، میوه، مقداری نان و یک غذای خانگی مانند یک ساندویچ و مقداری آبمیوه برای خود و خانواده تان آماده کنید تا کمتر مجبور به پر کردن شکم تان در فست فودها شوید.

دل پیچه رایج ترین بیماری گوارشی + درمان

منبع: سیمرغ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ