دلیل بی حوصلگی فرزندم در مدرسه چیست؟!

faateme1366
سال‌هایی که کودک در مدارس ابتدایی می‌گذراند، از نظر تغذیه دوره مهمی است؛ زیرا رشد کودک در این سنین ادامه دارد؛ اگرچه سرعت رشد آنها کمتر از سال‌های اول زندگی است، ولی باید توجه داشت که هر مرحله از رشد متکی بر روند مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

اصولا دانش‌آموزان به ۳ وعده غذایی اصلی و ۲ میان وعده در طول روز نیاز دارند و باید از تمامی گروه‌های غذایی شامل شیر، لبنیات، گوشت و حبوبات، سبزیجات، میوه جات و گروه نان و غلات مصرف کنند و تعادل و تنوع غذایی در این سنین مورد توجه قرار گیرد.همچنین وعده غذایی صبحانه، نقش بسیار مؤثری در سلامت جسمی و فکری دانش‌آموزان دارد. دانش‌آموزی که صبحانه نخورد، به‌دلیل پایین افتادن قند خون، توانایی و شرایط لازم را برای یادگیری در مدرسه نخواهد داشت. همچنین دانش‌آموزانی که صبحانه کافی نمی‌خورند، کم دقت، خسته و بی‌حوصله‌اند و نمی‌توانند کمبود انرژی، ویتامین‌ها و املاح معدنی را با خوردن وعده‌های دیگر جبران کنند. بنابراین مادران باید هر روز صبح، صبحانه کودک خود را قبل از اینکه به مدرسه برود، آماده کنند.

میان وعده‌های مناسب و مغذی نیز بسیار اهمیت دارد، زیرا ساعات نزدیک به ظهر، کودکان ممکن است گرسنه شوند و این گرسنگی، نشستن سر کلاس را برای آنان تحمل ناپذیر کند. البته غذای سالم و بهداشت بوفه مدارس موضوعی است که در سلامت دانش‌آموزان که در واقع مشتریان بوفه‌ها هستند، تأثیر زیادی دارد و به همین دلیل نظارت مسئولان مدرسه روی این بخش بسیارضروری است.

همینطور نظارت وزارت بهداشت که با فرستادن مأموران بهداشت به مدارس می‌تواند از بسیاری از بیماری‌هایی که ممکن است از طریق مواد غذایی ناسالم به دانش‌آموزان سرایت کند، جلوگیری کند.به‌طور مثال افراط در مصرف شکلات و شیرینی به این دلیل که موجب بی‌اشتهایی و سیری کاذب در کودکان می‌شود و آنها را از مصرف غذاهای اصلی بازمی دارد، موجب اختلال رشد آنها خواهد شد. بنابراین بهتر است در مدارس از فروش شکلات و شیرینی خودداری شود. همچنین مصرف بی‌رویه تنقلات غذایی کم‌ارزش، یکی دیگر از مشکلات دانش‌آموزان است.

متأسفانه برخی تنقلات تجارتی مانند انواع پفک به‌طور بی‌رویه از سوی کودکان و دانش‌آموزان مصرف می‌شود. مصرف پفک به‌خصوص قبل از وعده‌های غذایی به‌دلیل ایجاد سیری کاذب، کودکان را از خوردن غذاهای اصلی که باید مواد مغذی مورد نیاز رشد کودک را تأمین کند، باز می‌دارد. از سوی دیگر، نمک ذائقه کودک را به خوردن غذاهای شور عادت می‌دهد. به همین سبب متخصصان تغذیه همواره به والدین توصیه می‌کنند کودکان را به مصرف تنقلات سنتی مثل نخودچی و کشمش، گردو، بادام، پسته، گندم برشته، برنجک، توت خشک، انجیر خشک و برگه‌ها تشویق کنند. با این مواد همچنین ویتامین‌های مورد نیاز کودکان مدرسه‌ای تأمین می‌شود. شایع‌ترین کمبودهای ویتامینی در این دوران، کمبود ویتامین‌های A و D و شایع‌ترین کمبودهای املاح، کمبود ید، آهن و کلسیم است. هویج، منبع ارزانی از ویتامین A است و والدین می‌توانند از آن در برنامه غذایی روزانه کودکشان استفاده کنند. بهترین نوع آهن قابل جذب در موارد حیوانی نظیر گوشت، مرغ و جگر است.

دریافت مقادیر کافی کلسیم از برنامه غذایی روزانه در سنین مدرسه و بلوغ برای حفظ تراکم طبیعی استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان در بزرگسالی حائز اهمیت است. بستنی و شیر پاستوریزه، منبع خوبی از کلسیم هستند و مصرف آنها در میان وعده کودکان در تأمین بخشی از کلسیم مورد نیاز کودکان مؤثر است. نان و پنیر، میان وعده مناسب دیگری برای تأمین کلسیم است که همراه سبزی، گوجه فرنگی، خیار یا گردو یک میان‌وعده سالم و مغذی برای دانش‌آموزان به شمار می‌رود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ