ویتامین های ضروری مورد نیاز بدن

samiira
بدن انسان برای داشتن عملکرد مناسب باید تغذیه ای مناسب داشته باشد و بتواند از مواد مغذی مورد نیازش برای سوخت و ساز ارگان های مختلف استفاده کند.

به گزارش سایت سلامت؛ یکی از مهمترین انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن ویتامین است که بدون آن در فعالیت بدن اختلال ایجاد می شود. در این مقاله قصد داریم 5 ویتامین ضروری مورد نیاز بدن انسان را معرفی کنیم.

  1. ویتامین A

ویتامین های ضروری مورد نیاز بدن

ویتامین A ویتامین محلول در چربی و یک آنتی اکسیدان قوی است. ویتامین A نقش حیاتی در حفظ بینایی، عملکرد عصبی، پوست سالم و غیره دارد. ویتامین A مانند همه آنتی اکسیدان ها در کاهش التهاب از طریق مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد دخیل است. داشتن یک رژیم غذایی با میزان آنتی اکسیدان های مناسب، راه طبیعی برای کاهش سرعت پیری است.

آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین A مسئول ساختن استخوان های قوی، تنظیم ژن، حفظ روشنایی پوست، تسهیل تمایز سلولی و حمایت از عملکرد سیستم ایمنی هستند. برخی از منابع خوب ویتامین A عبارتند از تخم مرغ، شیر، کبد، هویج، سبزیجات زرد یا نارنجی مانند اسکواش، اسفناج و سایر سبزیجات برگ سبز.

  1. ویتامین D

ویتامین های ضروری مورد نیاز بدن

ویتامین D در زمره‌ی ویتامین‌های محلول در چربی( A,D,EوK) به شمار می‌رود، این بدان معناست که در چربی یا روغن حل می‌شود و می‌تواند برای مدت طولانی در بدن ذخیره گردد. در واقع ۲ نوع اصلی از آن در مواد غذایی یافت می‌شود.

  • ویتامینD3 ( کالی کلسیفرول): که در برخی مواد غذایی حیوانی از جمله ماهی‌های چرب و سفیده‌ی تخم‌مرغ یافت می‌شود.
  • ویتامینD2 ( ارگو کلسیفرول): که در گونه‌های نادری از برخی قارچ‌ها یافت می‌شود.

از این دو نوع، ما به D3 نیازی بیشتری داریم زیرا تاثیر آن در افزایش سطح ویتامین D خون دو برابر D2 است.

  1. ویتامین B

ویتامین های ضروری مورد نیاز بدن

ویتامینهای گروه ب عبارت هستند از دسته‌ای از ویتامین‌های محلول در آب که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تیامین (ب۱)
  • ریبوفلاوین (ب۲)تا مبن عنوان مرغ گوساله
  • نیاسین (ب۳)
  • اسید پانتوتنیک (ب۵)
  • پیریدوکسین (ب۶)
  • بیوتین (ب۷)
  • اسید فولیک (ب۹)
  • کوبالامین (ب۱۲)

ویتامین‌های گروه ب به طور کلی در چرخه متابولیسم سلولی نقش دارند لذا موجب افزایش متابولیسم بدن شده و رشد و تقسیم سلول‌ها را افزایش می‌دهند. این ویتامین‌ها در عملکرد درست دستگاه ایمنی و عصبی نقش دارند؛ و برای سلامت پوست و ماهیچه‌ها ضروری هستند. ویتامینهای گروه B باعث کاهش استرس و افسردگی، و سلامتی پوست و اعصاب می‌گردند. همچنین در تحقیقی نشان داده شده‌است که افرادی که ویتامین ب زیادی در خون خود دارند حتی اگر سیگاری باشند با خطر کمتری در ابتلاء به سرطان ریه مواجه هستند.

  1. ویتامین E

ویتامین های ضروری مورد نیاز بدن

اگر به شما می گفتم ویتامینی وجود دارد که نقش آنتی اکسیدان بازی می کند، از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می کند، به چربی های خاص بدن که برای سلامت شما حیاتی است و به طور طبیعی باعث کند شدن پیری می شود نیز کمک می کند باور می کردید؟ این ها خصوصیات ویتامین E است. سایر مزایای ویتامین E شامل نقش آن به عنوان ویتامین مهم در محلول چربی است که برای عملکرد مناسب بسیاری از اندام ها، فعالیت های آنزیمی و فرآیندهای عصبی مورد نیاز است.

مزایای استفاده از غذاهای غنی از ویتامین E میتواند شامل درمان و پیشگیری از بیماری های قلب و عروق خونی مانند درد قفسه سینه، فشار خون بالا و شریان های مسدود شده یا سخت باشد. ویتامین E تنها در غذاهای گیاهی، از جمله روغن های خاص، آجیل، غلات، میوه ها و گندم یافت می شود. همچنین مکمل آن نیز در دسترس است.

  1. ویتامین C

ویتامین های ضروری مورد نیاز بدن

ویتامین C که به عنوان اسید اسکوربیک نیز شناخته شده است یک ویتامین محلول در آب است که به طور طبیعی در برخی از غذاها یافت می‌شود و به برخی از مواد نیز اضافه می‌گردد. همچنین شما می‌توانید ویتامین C را به صورت مکمل نیز دریافت کنید. انسان‌ها بر خلاف بیشتر حیوانات، قادر به سنتز ویتامین C در داخل بدن خود نیستند به همین خاطر باید آن را از طریق مواد غذایی به دست اورند. ویتامین C برای بیوسنتز کلاژن،ال-کارنیتین و انتقال دهنده‌های عصبی خاص مورد نیاز است. این ویتامین همچنین در متابولیسم پروتئین نیز نقش دارد. همانطور که می‌دانید کلاژن یکی از اجزای ضروری بافت همبند است که نقش بسیار مهمی در درمان زخم‌ها بازی می‌کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان مهم فیزیولوژیکی است که تحقیقات مختلف نشان داده است که می‌تواند ساخت و تولید سایر آنتی اکسیدان‌ها در بدن را تحریک کند. تحقیقات مختلفی بر روی تاثیر ویتامین C بر روی پیشگیری یا به تاخیر انداختن رشد و توسعه سلول‌های سرطانی خاص، بیماری‌های قلبی-عروقی و سایر بیماری‌هایی انجام شده است که استرس اکسیداتیو در آن‌ها نقش حیاتی بازی می کند. علاوه بر عملکرد بیوسنتزی و آنتی اکسیدانی آن،ویتامین C نقش بسیار مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن و بهبود جذب «آهن غیر هم» از «آهن موجود در غذاهای گیاهی» دارد. کمبود ویتامین C باعث ایجاد بیماری به نام اسکوروی می‌شود که علائم آن خستگی یا سستی ، ضعف گسترده بافت همبندو اسیب پذیری مویرگی است. سلول‌ها ویتامین C را از طریق پروتئین حمل کننده خاص جمع آوری می‌کنند. در مطالعات آزمایشگاهی دانشمندان دریافته اند که ویتامین C اکسید شده یا دهیدرواسکوربیک اسید از طریق برخی از حاملان گلوکز وارد سلول‌ها می‌شوند و سپس به صورت داخلی به اسید اسکوربیک احیا می شوند. اهمیت فیزیولوژیک جذب دهیدرواسکوربیک اسید و نقش آن در ویتامین C هنوز مشخص نیست. ویتامینC خوراکی غلظت پلاسمایی را ایجاد می کند که باید به طور کامل کنترل گردد. تقریبا، ۷۰ الی ۹۰ درصد ویتامین C با مصرف ۳۰ الی ۱۸۰ میلی گرم از آن در روز جذب می‌شود. با اینحال، در دوزهای بالاتر از یک گرم در روز، جذب این ویتامین کمتر از ۵۰ درصد خواهد بود و اسید اسکوربیک متابولیزه نشده وارد ادرار می‌شود و از بدن دفع می‌گردد. نتایج حاصل از مطالعات فارماکوکینتیک نشان می‌دهد که دوز خوراکی ۱.۲۵ گرم در روز از اسید اسکوربیک اوج غلظت پلاسمایی متوسط ۱۳۵میکرومول درلیتر را تولید می‌کند که دو برابر بیشتر از مقدار تولید شده در اثر مصرف ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلی گرم اسید اسکوربیک از غذاهای غنی از ویتامین C است. نتایج حاصل از مدل‌های فارماکوکینتیک پیش بینی می‌کند که حتی دوزی به اندازه ۳ گرم که هر ۴ ساعت یکبار مصرف می‌شود نیز می‌تواند اوج غلظت پلاسمایی ۲۲۰ میکرومول بر لیتر را تولید کند. محتوای کلی ویتامین C در بدن از ۳۰۰ میلی گرم تا ۲ گرم متفاوت خواهد بود. مقدار بالای ویتامین C در سلول‌ها و بافت ها نگهداری می‌شود و در لکوسیت (سلول های سفید خون)، چشم، غدد فوق کلیوی، غده هیپوفیز و مغز بیشتر است. سطح نسبتا پایین از ویتامین C (غلظت میکرومولار) در مایعات خارج سلولی، مانند پلاسما، سلول‌های قرمز خون و بزاق یافت می‌شود.

مشکل معده دارید؟ مراقب کمبود این ویتامین باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ